fbpx

Nu am mai cumpărat un ziar tipărit de vreo 2-3 ani cred, în fond cine ar vrea să mai plătească azi pentru a citi știrile de ieri, pe care le știe deja, de pe internet? Singura șansă pentru presa scrisă mai erau publicațiile nișate, cu analize, documentare, povești de viață, lucruri pe care nu le găsești online, spuse pe înțelesul tuturor, dar și ele sunt tot mai puține, și mă uitam că Coronavirus le-a tăiat și acestora distribuția și clientela, că în perioada asta toți suntem germofobi.

Ideea e că înainte de pandemie presei scrise i se pregătea prohodul pentru 2030, dar s-ar putea să o îngropăm mult mai repede. Și cam toată mass-media e afectată în perioada asta, inclusiv radioul, televiziunile și siteurile de știri. Chiar, voi când ați cumpărat ultima dată un ziar?

Citeam o analiză despre cum se simte mass-media în perioada asta în State, și mă gândeam că multe dintre elementele de acolo se potrivesc și nouă – Old media and COVID-19: news demand surges, business crumbles. Pe scurt:

Ziarele tipărite vor dispărea și mai repede, că în perioada asta nimeni nu ar pune mâna pe ele, plus că oricum au probleme cu distribuția. Probabil vor mai supraviețui câteva, vom mai avea niște reviste nișate, dar prin 2025 vor fi rarități. S-ar putea să le povestim copiilor cum înainte de Coronavirus citeam știrile de pe niște foi de hârtie și ei să se uite ciudat la noi.

Site-urile de știri nici ele nu se simt prea bine. Știu, traficul lor a explodat, dar problema este că de mulți ani ele s-au axat prea mult pe titluri false, știri de duzină, și publicul educat nu le mai citește. În plus, advertiserii blochează în perioada asta în mod automat afișarea de reclame pe subiecte sensibile, practic orice știre legată de Coronavirus și pandemie, deci chiar dacă site-urile au trafic mult pe tot ce e legat de criză, ele nu prea fac bani pe subiectul ăsta.

Televiziunea clasică e pe creștere în perioada asta, procentul de telespectatori a crescut între 10% și 50%, depinde pe cine întrebi. Totuși, nici canalele TV nu fac mai mulți bani, că multe branduri s-au retras, multe au negociat tare la ratecard, iar altele au profitat de ocazie ca să mute din buget pe online, că oricum oamenii stau mai mult timp pe net. În plus e tot mai greu să faci emisiuni decente în perioada asta.

Americanii încearcă cu Trevor Noah filmat din bucătărie, la noi mor de râs când văd cum se chinuie Răzvan și Dani să facă Neatza fără invitați în platou și fără material decent. Tipul de mai sus a zis bine, decât să te uiți la televizor cum se filmează unii de acasă mai bine mergi direct pe Youtube, vloggerii și influencerii știu deja cum să producă conținut decent fără echipamente și platouri de filmare scumpe.

Pentru canalele de sport e tragic, că toate competițiile sportive sunt suspendate. Dar cine știe, poate că omenirea va descoperi că putem trăi și fără știri din fotbal?

Radiourile cică nu ar fi afectate așa de tare, dar eu cred că le-a scăzut audiența mult, poate chiar la jumătate. Înainte radiourile mai respirau că oamenii le ascultau în mașină, în drum spre serviciu, dar acum dacă stăm tot timpul acasă de ce aș asculta reclamele de pe Kiss FM sau Europa FM când pot da direct pe Spotify sau Youtube Music? Veți zice că au emisiuni, dar 90% dintre ele sunt despre știrile pe care le-am citit deja ieri, sau cu moderatori ce nu știu când să tacă și se bagă peste invitați.

Platformele de video streaming – cred că ele vor ieși cele mai câștigate din pandemie și criză. Oricum o duceau bine și înainte, dar acum sunt pe creștere clar. Presimt că inclusiv în România a crescut numărul de abonați la Netflix și HBO Go, nu mai zic de consumul de Youtube.

Chiar, voi ce folosiți cel mai mult în perioada asta pentru entertaiment, cât stăm închiși în casă? La noi topul e dominat de Youtube, urmat de Netflix, cablu TV, Facebook, jocuri pe Xbox și Spotify.

16 Comentarii

  1. Sunt absolut sigur ca nu am mai cumparat un ziar de cel putin 10 ani. Si nu vad un motiv pentru care as cumpara unul acum.
    La radio am renuntat acum vreo 7-8 ani.
    La TV am renuntat acum vreo 5 ani.

    Youtube + Netflix + Hbo Go + Twitter

      • Twitter abia începe sa fie din nou un mediu decent, și mai are multe de îmbunătățit. Eu am cam lăsat-o moale, mai ales după ce am șters 99% din ce am postat. Ma bate gândul sa stau iar cu un Tweetdeck deschis.

  2. Din păcate, știrile sunt chestiile alea care vin gratis de pe Facebook sau Twitter. Și în momentul în care, să presupunem, nu vor mai fi site-uri de știri, de unde se vor informa oamenii!? De pe contul de twitter al lui Trump!? De pe contul de Facebook al guvernului!? De pe contul de vKontacte al ambasadei Rusiei!? În cazul ăsta viitorul ar putea arăta cam cum e în China acum la puterea 100. În România a devenit cool să spui că ai renunțat la presă, ceea ce e ciudat pentru că acum informația contează mai mult ca niciodată. “Am renunțat la presă” e sinonim cu “viitorul nu-mi aparține” sau cu “mă uit la buletinul de vot ca vita la poartă nou”.

    • Nu am zis asta, ci că presa s-a faultat singură, scăzând calitatea pentru a crește vizualizările, și acum culeg ce au semănat. Și da, sunt multe site-uri care se mulțumesc să preia comunicate, postări de pe Facebook, Instagram și să zică că alea sunt știrile. Pe termen lung vor dispărea. Cred că viitorul e o combinație între abonament pentru acces la știrile premium plus branded content, făcut în colaborare cu branduri.

      • Hm, lucrurile sunt mai încurcate Marius. Brandurile cer audiență mare la preț mic, trafic adică, traficul îl faci cu subiecte pe care le cere publicul, adică chestii senzaționale sau morbide (crede-mă știu ce zic). După care jurnalismul etic mai are o piedică: imparțialitatea impusă din deontologie, respectul față de adevăr. Dacă respecți etica jurnalistică nu polarizezi audiența, nu o viralizezi. Dacă nu faci asta, nu faci trafic. Cheia nu e la jurnaliști, nu e nici măcar la cititori, cheia dezvoltării segmentului e la branduri pentru că atunci când vor hotărâ că nu e ok să plătești publicitate pe site-uri ce nu respectă etica jurnalistică și că 0,2 euro/1k vizualizări nu încurajează un conținut de calitate, atunci și presa se va curăța. Dar mai întâi trebuie să se igienizeze zona de business pentru că un brand care nu respectă la rândul lui niște principii de etică nu va investi în presa adevărată.

        • Clar, și brandurile au o mare parte din vină, dar și presa că a acceptat compromisuri până a ajuns să se vândă pe nimic. Știu, foame mare etc, dar a fost mai ușor să crească traficul cu cancan decât să atragă o audiență mai bună, pentru care companiile să plătească mai mult.

  3. N-am mai cumpărat un ziar din liceu sau facultate, cel puțin 10 ani. Și atunci sincer le cumpărăm mai mult pentru colecțiile de cărți de la Adevărul și Jurnalul Național. Și în 2020 de ce să iau și să car după mine metrul de hârtie când pot găsi și citi totul pe telefon, oriunde, oricând – și de cele mai multe ori gratis. Nu mai zic de impactul asupra mediului, atâta hârtie (fie ea și reciclată) fără nicio folosință după 24 de ore. In rest, pe timp de carantină la noi trăiască HBO GO, Netflix, FB-IG, Twitter, Pinterest si Spotify. Încă nu-s destul de plictisită sa mă apuc de TikTok, dar nici nu mai am mult YouTube-ul de când cu Spotify sincer îl folosesc mai mult pt necesități și curiozități gen google search dar cu video. Nu m-a prins deloc vloggingul, nu-mi explic exact de ce. Poate nu iau de unde trebuie, poate încă n-am copii.

    • Caută filmele clasice, au o mulțime. Sincer eu am testat și HBO Go dar tot pe Netflix am rămas, plus că au multe documentare interesante.

  4. Ultima oara am cumparat un ziar acum un an (ziar de nisa) – ca avea un numar special pe ce ma interesa – in rest citesc presa online.

    Topul la mine e dominat de Spotify, apoi Netlix, Youtube si Amazon Prime.

    Televiziunea n-o urmaresc, radioul il ascult mai rar.

Lasă un comentariu