fbpx

Despre afacerile care există doar pe Facebook

Pe lângă numeroasele defecte pe care le are, Facebook a fost totuși o mană cerească pentru multe afaceri micuțe, lansate din sufrageria de acasă. Tipe pasionate de croșetat care își vând creațiile prin paginile de Facebook, fotografi care și-au creat o audiență și au atras clienți publicând fotografii frumoase, cofetărese care primesc comenzi de torturi și dulciuri pe Facebook, mici întreprinzători care vând haine aduse din import. Pentru toate acestea Facebook a oferit o audiență uriașă, cu care au interacționat rapid, fără costuri.

Doar că regulile jocului au fost schimbate de Facebook. Facebook vrea acum tot mai mulți bani pentru ceea ce oferea la început gratuit (audiență), și e dreptul lor să facă asta. În momentul în care folosești o platformă gratuită nu poți avea pretenții când regulile se schimbă.

Toți proprietarii afacerilor mici, care există doar pe Facebook, ar trebui să fie conștienți de asta. Am mai spus, Facebook nu ne aparține. Orice pagină de Facebook este supusă regulilor rețelei sociale, care pot fi schimbate oricând de către management.

Articolul ăsta ilustrează bine de ce o pagină de Facebook nu este suficientă pentru viitorul unei afaceri, chiar dacă e o afacere micuță.

  • Suntem peste 7 milioane de români pe Facebook, dar asta nu înseamnă că toți clienții tăi sunt acolo. Dacă afacerea ta există doar pe Facebook ignori mulți clienți potențiali.
  • Când postezi un mesaj tu ai impresia că toți fanii paginii tale văd acel mesaj, dar procentul e undeva între 5 și 15% de obicei.
  • Dacă cineva îți caută numele afacerii tale pe Google sunt șanse mari să nu te găsească, pentru că afacerea ta există doar pe Facebook.
  • O afacere existentă doar pe Facebook nu pare foarte profi.
  • Ești la mila Facebook, când ei schimbă regulile de utilizare a platformei, aspectul paginilor sau modul de interacțiune cu fanii nu ai ce să faci decât să accepți sau să pleci.

Articolul poate fi aplicat și pentru alte rețele sociale, alte platforme unde nu plătești nimic pentru prezența ta.

Poate că Facebook e util la început pentru a crea o audiență pentru că e moca și te promovezi ușor, dar în momentul în care vezi că afacerea aia mică pe care ai lansat-o prinde contur și începe să aducă clienți și profit, e timpul să treci la nivelul următor: construirea unui brand distinct, realizarea unui site profesionist pe domeniu propriu și crearea unei baze de date cu adresele clienților actuali și potențiali, cu care să comunici prin intermediul unui newsletter.

Nu vă construiți afaceri în chirie, investiți în platforme proprii, asupra cărora aveți controlul. Dacă mâine Facebook s-ar închide afacerea voastră se închide și ea. În schimb dacă aveți un site, un magazin online, o bază de date cu emailurile clienților, pe acestea le controlați voi.

Foto: Facebook via Shutterstock

Recomandă

5 Comentarii

  1. Ai cea mai mare dreptate. Multi s-au bazat pe facebook si au ajuns de unde au plecat adica la ZERO. Totusi tot mai multa lume incepe sa foloseasca Google + pentru promovare. Dar cine stie cat o sa tina si treaba asta.

  2. O sa zici ca poate sunt eu rau, dar sa stii ca sunt afaceri pe bune care sunt lansate din sufragerie, ca sa fiu mai exact vezi freelanceri de prin state, chiar si pe cei romanii.
    Si nu ma refer la mana cereasca cunoscuta sub numele de programatori, deci se poate.
    Cat despre facebook, ar trebui totusi lumea sa verifice si activitatea comerciala a unei firma, la romani se poate nustiu daca exista si ceva international pentru asta…

    • Păi eu nu am spus că nu sunt afaceri pe bune, doar că am mai discutat cu multe persoane care sunt la nivelul Vând prin Facebook, dar rămân acolo, adică sunt prea dependenți de rețea, iar când Facebook va tăia macaroana…

      Îți dai seama că 90% din paginile de Facebook care vând ceva sunt un fel de afaceri în timpul liber, mă îndoiesc că au și firme în spatele lor.

  3. Sunt și afaceri pe internet care au doar pagină de Facebook, cu firme, magazine sau depozite mari. Unele chiar vând, chiar foarte bine. Totuși, mie mi-ar fi frică să am doar pagină de Facebook (sau Google+), mai ales în condițiile în care aceștia schimbă din ce în ce mai des în ultimul timp regulile pentru a “stoarce” cât mai mulți bani.
    Am citit o remarcă genială pe internet: “tu ți-ai construi casa per un teren închiriat?”.
    Acum, fiecare hotărăște pentru el. Eu sunt un ardelean mai prudent, nu-mi place “să-mi pun toate ouăle în același coș”. Cine crede că merită riscul (mai ales că un site nu costă mult), o face “pe barba lui”… 😉
    Dar eu nu pledez doar pentru site web, recomand pagini de Facebook, Google+, Twitter, integrate cu site-ul web.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *