fbpx

E-Commerce în România – Toate-s vechi şi nouă toate

Am citit ce a scris Sabina de la GPeC Summit, probabil cel mai cunoscut eveniment despre comerțul electronic de la noi. Bun rezumatul, bine structurat, arată cum e piața acum, totul e pe creștere, datorită pandemiei în ultimii 2 ani au crescut comenzile cu 50%, cred că mulți oameni care ezitau să comande pe internet au făcut pasul.

Personal cred că cea mai importantă schimbare este apariția easybox-urilor și abonamentul Genius introdus de eMag, e mult mai ușor să comanzi acum, nu mai stai după curier, ai transportul gratuit, prin orașele mari sunt câte 2-3 easybox-uri prin cartiere, când mergi spre casă ridici și ce ai comandat. Parcă începem și noi să fim ca americanii, că tot ne place nouă să ne comparăm cu ei și să preluăm cam totul de acolo.

În același timp, am senzația că informațiile din cadrul evenimentului sunt utile doar pentru cine nu cunoaște deloc zona de e-commerce și vrea să își deschidă un magazin online, că cine deja e în domeniu e la curent cu ce mișcă în piață.

iSense Solutions – Plata în numerar este încă pe primul loc în România, dar în descreștere de la 65% la 55% de la un an la altul.

Am remarcat și noi asta la Advertica, până în 2019 mai veneau clienți pentru realizarea de magazine online dar NU voiau și plata cu cardul pe site, probabil pentru a economisi la comisioanele procesatorilor, acum toți cer și asta.

eMag – 30% creștere de la 2019 la 2020, iar anul acesta estimăm o creștere de 20% (depinde de finalul de an).

Ce ziceam și eu, au apărut mulți clienți noi, iar faptul că poți comanda de câte ori vrei cu un singur abonament sigur a contribuit.

MTH Digital – ne așteptăm la o creștere de Black Friday și majoritatea tranzacțiilor să fie online.

Am dubii mari cu creșterea asta de BF, în primul rând pentru că eMag face Black Friday pe 12 noiembrie, mai este cel american de pe 26 noiembrie iar alte magazine fac deja Black Friday toată luna, cum ar fi PC Garage sau Altex. Eu cred că vânzările vor fi la același nivel cu anul trecut.

Mai era și asta de la adLemonade – 39% dintre userii online din zonele urbane nu au cumpărat nimic de Black Friday in 2020.

În al doilea rând, fix atitudinea asta, hai să facem Black Friday tot timpul, contribuie la scăderea credibilității legate de discounturile oferite, tot mai mulți oameni din bulă încep să ignore reducerile astea, sau în cel mai bun caz urmăresc un produs de mult timp, și cumpără doar dacă chiar merită reducerea.

Eu am pățit anul trecut să cumpăr un laptop mai ieftin după Black Friday. Plus că sunt suficiente aplicații acum pentru verificat istoricul prețurilor. Dacă nu ai reduceri pe bune nu mai merge.

Trei la mână, sunt probleme cu stocurile și aprovizionarea peste tot pe glob.

Karl Gilis, AGConsult – if you give me a 10% discount at welcome email, I will think that you a discount company and you will always have discounts for me.

Asta mi se pare o observație foarte bună, magazinele online care îți oferă 10% reducere cu pop-up-uri imediat ce intri pe site, doar ca să te abonezi la newsletter, obișnuiesc oamenii cu ideea că ele dau mereu reduceri, deci nu are sens să cumperi la prețul standard.

Cum ar trebui făcut – automatizări cu platforma de email marketing integrată în magazinul online, trimiți acel voucher de discount doar clienților ce au adăugat produsul în coș dar nu au cumpărat după 6 ore, pentru a îi motiva. Funcționează, nu degeaba eMag face asta de ani de zile la noi.

adLemonade – peste 50% dintre useri folosesc search înainte de a cumpăra din magazinele fizice

Un pic ironic, dar da, cred că toți am făcut asta. Nu ați căutat un mouse bun prin toate magazinele online, și după aceea ați mers la cel mai apropiat magazin fizic să îl luați, că era la același preț și nu aveați chef să așteptați?

Prea multe magazine nu fac unboxing, nu se folosesc de zona de video, nu ajută userii să cunoască produsele cu adevărat.

O altă ironie, pe la toate conferințele se vorbește despre importanța conținutului, că ajută să ai video de prezentare pe site, nu doar poze, că e important să îți lase clienții recenzii, testimoniale, că ajută să scrii articole pe domeniu, nu doar să pui produsul cu 3 cuvinte. Ce fac 90% din magazinele online? Pun pozele de produs primite de la furnizor, fișa cu specificații tehnice și după se întreabă de ce lumea nu cumpără.

Ca idee de final, comerțul electronic a crescut foarte mult în ultimii 2 ani, ajutat de pandemie. Asta înseamnă și că e mai mult loc pe piață, sunt mai mulți clienți potențiali, dar concurența e mai puternică, nu e suficient să pui o temă la 50 de euro pe un hosting de 5 euro și să vinzi cu stocuri din China, când oamenii au atâtea magazine online la dispoziție, cu livrarea în aceeași zi. Plus că și costurile de promovare au crescut mult.

Recomandă

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *