Ieri a avut loc un nou eveniment #EnelFocusOn în Bogota, unde s-a discutat despre digitalizarea relației cu clienții, adică mai pe românește cum pot brandurile să îmbunătățească relația cu clienții folosindu-se de internet și toate tehnologiile noi care au apărut. Speakerul principal a fost Joe Pine, cel care a scris The Experience Economy. Încă din 1999 el susține și promovează ceea ce acum au descoperit cam toate brandurile, că în ziua de azi trebuie să oferi clienților experiențe memorabile, amintiri plăcute, personalizate, nu mai e suficient să ai un produs sau serviciu.
Mai jos înregistrarea transmisiei live, plus câteva idei interesante din cadrul evenimentului.
De ce e importantă partea asta, cu hai să oferim experiențe memorabile clienților? Vă zic eu de ce, pentru că 72% dintre mileniali ar plăti mai degrabă pentru experiențe, decât pentru obiecte.
Găsiți toate ideile din cadrul evenimentului pe Twitter – #EnelFocusOn, eu o să preiau ce mi-a sărit în ochi din discuții, direct în engleză, dar dacă lucrați în PR, marketing, vânzări puteți asculta toată înregistrarea evenimentului.
- Customers want to feel special.
- Experiences are a distinct economic offering.
- Goods and services are no longer enough! Digital transformation enables companies to create value by enhancing clients’ experience and their quality of life.
- One has to understand the multiple clients that lie within one single person. Because that same person wants different products and experiences depending on the context: when he or she is alone, with friends, at home or at the beach.
- Customer Centricity means moving from targeting to enticing, from product centric to customer centric and offering every individual a customised experience.
- Machines will take over repetitive tasks and activities in which they are more efficient than human beings but it doesn´t mean human beings will be completely replaced.
- Artificial Intelligence can never replace human being. We should focus on #IA – Intelligence Augmentation, to do something we’ve never done before.
- The key to winning customers’ attention is enticing them with compelling experiences, even “charging for admission” when offerings are sufficiently valuable.
- Small companies can digitize their processes without doing a big investment by using existing platforms to specific tasks.
- A design tool can help a company match what the customer needs with the enterprise´s capabilities. Because it is not a good idea to overwhelm customers with many choices.
- Each customer is a market and companies should stop doing marketing and start doing customering. The key is personalization. Interact with customers to create a unique value proposition for each one.
- Customering – it means interacting directly with individual customers to create customer-unique value within them. It is about learning to know your customer.
- Putting the customers at the center means connecting with them, providing customised products and services and building and strengthening a relationship based on trust and transparency.
- Which is the final stage of Experiences? They become Transformations, or Tranformative Experiences. This is the fifth and finale stage of the Experience Economy.
When you combine great products with great experiences, that’s when magic can happen.
Da, în teorie e totul frumos, dar cum facem cu automatizarea asta, că eu m-am săturat să sun la bănci sau la telefonie și să vorbesc doar cu robotul, de exemplu, durează jumătate de oră până dau de un operator uman, să îmi rezolve problema. La nivel declarativ toți zic că da, oferte personalizate, clientul e pe primul loc, dar în realitate e tot mai greu să vorbești cu oamenii din spatele brandului.
Da, și eu am dilema asta uneori, automatizările pot fi totuși un filtru.