fbpx

Încă nu am scăpat de mentalitatea „Dacă e pe internet, trebuie să fie gratis”

Îmi comenta cineva la un articol că scrisesem bine, dar am băgat un link de Profitshare, deci am stricat tot farmecul cititului. Asta în condițiile în care sunt peste 10.000 de articole aici, și nu îmi amintesc să fi primit vreo bere de la cineva, că am scris un articol util, care l-a ajutat cumva.

Nu mă plâng, nu trăiesc din blogging, dacă vine ceva extra mă bucur, dar ca idee, constat că încă nu am scăpat de mentalitatea Dacă e pe internet, trebuie să fie gratis. Zic bine?

Nu vrem să plătim pentru a avea conținut de calitate în presă, pe bloguri sau alte platforme, dar ne deranjează când creatorii de conținut colaborează cu brandurile pentru a se întreține și a finanța articolele, când articolele sunt sponsorizate, când clipurile video sau ce mai consumăm online menționează branduri.

Te-ai vândut, nu te mai citesc, zice cititorul care nu ar da nici măcar banii de o cafea pentru site-ul de știri preferat, dar când se închide oftează din greu pe Internet, că ce mult i-a susținut el… Și Vali spunea pe blog ceva similar, sute de mii de cititori, dar slăbuț de tot cu cei care contribuie pe Patreon.

Nu vrem să plătim pentru a folosi Facebook, Instagram, Youtube sau Tiktok, dar nu ne plac nici reclamele de acolo, că sunt prea agresive, prea enervante. Ce mișto ar fi să avem o rețea de socializare curată, fără reclame, nu? Câți am plăti pentru a o utiliza? Cât am plăti? Dacă noi nu plătim, nu e logic că ele trebuie să se finanțeze cumva?

Folosim o mulțime de aplicații, platforme și servicii online ce merg pe ideea de fremium, cu acces la o parte din funcționalități gratuit, iar restul contra cost. În medie, rata de conversie de la fremium la plătit e undeva între 2-5%, în funcție de domeniu. Practic, faci o aplicație utilă, o promovezi, lași pe oricine să o folosească, oferi niște funcții contra cost și după aia speri ca cei 2% care plătesc să acopere cheltuielile, eventual să îți aducă și profit. Evident, dacă reușești să aduni suficienți de mulți utilizatori.

Cu toate astea, și aici veți vedea oameni care se plâng, de ce accesul nu e gratuit la tot? De ce trebuie să plătesc?

Ideea e simplă, dacă beneficiem de ceva pe internet și e gratis, cei care oferă acel ceva trebuie să câștige bani, într-un fel sau altul. Vrem acces gratuit la platforme și aplicații? Ok probabil că vom vedea reclame, sau că informațiile despre noi vor fi folosite pentru a ni se vinde ceva, un upgrade.

Vrem să citim știri sau să vedem conținut bun, dar fără a plăti abonament de acces? Ok, acele site-uri sau acei creatori de conținut vor face parteneriate, vor căuta sponsori, vor afișa reclame, pentru a se finanța.

There’s no free cake, iar dacă aveți site-uri, bloguri, creatori de conținut, site-uri sau aplicații care vă plac și vă sunt utile susțineți-le, cu bani sau măcar cu promovarea lor către cei din jur, ca să nu vă plângeți cândva că uite ce bine scria X, dar acum nu mai scrie, oare de ce….

Recomandă

11 Comentarii

  1. Mi-e imposibil să-i înțeleg pe cei care, atunci când când văd un link de profitshare, parcă-l văd pe dracu. Brusc devii cel mai „pe interes” om și orice ai spune nu mai are relevanță. Să fie oare frustrare?

    • Mă gândesc că mulți nu înțeleg cum funcționează, au impresia că tu te îmbogățești și ei sărăcesc dacă vor cumpăra ce le recomanzi.

  2. Problema asta o să existe mereu. Se consideră că internetul este deja plătit (prin abonament), deci cine sunt ăștia care percep (ulterior) bani pentru conținut ??? (sau încearcă să-l monetizeze într-un fel sau altul).
    Am un site pe care pun conținut în mod gratuit. Dacă aș percepe taxă de acces, lumea s-ar scandaliza de gest, deși ce public îmi aparține 100%.
    Probabil sunt și alte explicații/ motive.

  3. Nu doar ca aceste specimene nu ți-ar lua o cafea ca semn de apreciere pentru informația gratis pe care o dai. Acești oameni eșuați social se revoltă pe cei sau cel recunoscător care ți-ar da o cafea.
    Niște primitivi cu mentalități viscerale, oameni profund răi, niște nulități fără niciun rol in societatea la care aspiram sa devenim.

  4. Păi multora le place tot ce-i Moca( cât mai mult și cât mai des dacă se poate),iar românașii excelează aici.

  5. Eu cred că mingea este în ograda creatorilor de conținut. Dar nu se vrea lovirea ei peste fileu. Dacă ar crea conținut doar contra cost, mulți nu ar putea supraviețui pe piață. Și atunci aleg acest model de afacere. Sorry. Eu nu le plâng de milă. Dacă toate ziarele ar introduce paywall, ar fi o presiune concurențială, multe s-ar cerne. Dacă bloggerii profesioniști ar introduce paywall, ar mai putea susține afacerea? Cei mai mulți nu. Dacă Facebook ar introduce abonament, ar scădea dramatic numărul de utilizatori. Își dorește Facebook așa ceva? Nu. Dacă influencerii ar introduce abonament pentru a-i urmări, afacerea s-ar prăbuși. Ar fi ceva neapărat rău în asta? Nu cred.
    Să nu uităm că popularitatea internetului a crescut tocmai datorită gratuității conținutului. Nu e ca și cum utilizatorii internetului au bătut cu pumnul în masă și au cerut conținut gratuit. Nu, au fost atrași pe internet prin mirajul gratuității. Așa și-a construit Google afacerea.
    Cum ar fi să fim nevoiți dintr-odată să plătim pentru tot? Am plăti doar acel conținut care din punctul nostru de vedere merită. S-ar cerne mult din gălăgia de pe internet. Și poate, dacă financiar nu ne permitem să plătim tot felul de abonamente, am alege să ne petrece timpul altfel. Și noi și copiii noștri.

    • Ai citit partea cu doar 2-5% dintre cei care utilizează fremium ar trece la premium, da? Să spunem că am 100 de cititori, doar 2 ar plăti ceva ca să mai citească ce scriu pe aici, în cel mai bun caz. Eu sunt de acord cu ce zici tu, dar fix ăsta e paradoxul. Nici nu vrem să plătim pentru conținut BUN, dar nici nu suntem de acord ca creatorii de conținut să monetizeze altfel conținutul, sau ca presa să aibă asocieri cu branduri.

  6. Colțul românesc de internet are o problemă de atitudine: am făcut, acuma dă-mi bani! Nu e nici un paradox, oamenii vor plăti pentru ceea ce consideră că le aduce valoare, dar acuși se fac 20 de ani de când unii urlă că ei au făcut, dar nu le dă lumea bani.

    Legat de exemplul tău din ultimul comentariu, acolo ai o problemă de afaceri. Dacă ai 100 de cititori și te aștepți să plătească 2, prețul pe care-l ceri trebuie să-ți acopere cheltuielile. E prea mare prețul? fie n-ai destui cititori, fie ai cheltuieli prea mari. Poate ce vrei să faci tu rentează doar pentru 1 milion de cititori. Influencerii adevărați fix asta au făcut: au creat o comunitate și acum vând pentru ăia 2-5%.

    Un alt lucru pe care nu vreți să-l pricepeți cei din publicitate e că toți suntem sătui ca cineva să încerce tot timpul să ne scoată ochii și banii să fie cei mai mulți acolo. Deci cu practica asta s-ar putea să mai dai și rateuri, degeaba o dăm la coarda sensibilă că vai, dar fără reclame nu se poate.

    Ai o percepție greșită despre rețelele sociale – alea n-ar fi crescut niciodată în baza unor abonamente. De asta încep să apară jocuri free to play, pentru că e mai profitabil să atragi atenția decât să iei niște bani la început. Odată ce ai fost atras pe o platformă ești mai ușor de muls. Banii adevărați se fac din control și influență, nu dintr-o sumă exactă percepută la un moment dat.

    Iar chestia cu gratuitatea e cu dublu sens – tu dai ceva gratis, dar iei de la mine ceva gratis.

    • Freemium e un model vechi pe internet, inclusiv jocurile free to play vând diverse pachete, opțiuni, addons, hărți etc. Ce știu cei din publicitate este că în realitate nimic nu e gratis, în final cineva tot plătește. Ori cu bani, ori cu timp, ori cu informațiile despre el.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *