E tristă situația asta, cu blocarea unui cont de Whatsapp Business, și întrebarea de aici e bună, ce facem, suntem profesioniști și obligăm clienții să comunice cu noi pe email, telefonic, prin formulare de contact sau discutăm cu ei pe Whatsapp, Messenger, grupuri de Facebook ori altă platforme unde NU deținem controlul?
Fac o paranteză și vă zic că un profesionist e ușor de recunoscut.
Mă uitam pe TikTok la pseudo-specialiștii în crypto ce au sub 20 de ani și cum se laudă ei cu imperiul lor financiar, dar nu au bani să își cumpere un domeniu propriu pentru site și folosesc adrese de email gratuite oferite de Gmail sau Yahoo.
Cam aici suntem, ăsta e nivelul, sunt mulți tineri care au descoperit internetul, cred că pot să îi fraierească pe alții vânzând cursuri, sfaturi, consultanță, dar de fapt ei sunt rupți de foame și nu își permit să investească în imaginea lor, să fie profesioniști. Și după aia se întreabă de ce sunt luați la mișto prin comentarii, de ce râde lumea de ei, de ce se trezesc cu conturile de pe rețelele sociale suspendate pentru că au fost raportați pentru țepe și așa mai departe.
În primul rând când vrei să construiești o afacere pe termen lung nu începi prin țepuitul clienților, indiferent de domeniu. Primii ani sunt mai grei, dar dacă ești serios, livrezi 110% din ceea ce ai promis și știi cum să comunici, clienții vor veni la tine, și îți vor aduce alți clienți.
În al doilea rând, felul în care comunici cu clienții are legătură cu modul în care te promovezi și te prezinți.
Dacă înțelegi ce îți aparține pe internet pe termen lung vei fi ok, deoarece clienții vor știi că te găsesc pe site-ul propriu, unde plătești pentru hosting, pe adresa de email găzduită pe serverul plătit de tine sau la numărul de telefon plătit pe abonament. Poți să mai adaugi aici formulare de contact, newslettere utile, sistemul propriu de chat sau de suport și așa mai departe.
Toate astea vin cu niște costuri pentru firmă, dar și cu cel mai mare avantaj, și anume că tu deții controlul.
Sigur, poți alege varianta ușoară și ieftină – folosești o adresă de Gmail gratuită pentru a primi emailuri de la clienți, folosești WhatsApp sau Messenger pentru a primi comenzile clienților, folosești o pagină sau un grup de Facebook pentru a te promova online, dar asta înseamnă că trebuie să joci după regulile aplicațiilor folosite, nu ale tale.
Se supără WhatApp sau Facebook sau Google sau Tiktok pe tine? Brusc nu mai faci afaceri.
Să nu credeți acum că noi nu folosim WhatsApp pentru a discuta cu clienții, de exemplu. Facem și asta, când trebuie să discutăm ceva rapid, pentru că e mai simplu. Totuși, discuțiile importante se poartă pe email sau telefonic, iar adresele de email sunt cele de pe site-ul nostru.
Voi cum comunicați cu clienții, prin orice serviciu vor ei sau doar pe site, prin email și telefonic?
Cred că întrebarea e „cum răspund mesajelor?”.
Eu evit să inițiez cu clienții discuții pe platforme sociale pentru lucruri de business, prefer în general emailul. Am tendința, cel puțin până acum, să răspund rapid la mailuri.
Dar dacă e cerere de așa ceva, răspund pe WhatsApp, Skype și/sau altceva mai dorește clientul.
Nu am avut nici un client serios cu care să fi legat o colaborare pe baza unei discuții pe Facebook, de exemplu. Sunt ok platformele de socializare pentru vizibilitatea afacerii, nu pentru derularea colaborării, zic.
De acord!
Nu te supăra pe mine, dar sfaturile pentru „antreprenori” de pe internetul românesc sunt dosarul cu șină al afacerilor. În exemplu tău, cu specialiștii în crypto, în primul rând au 20 de ani, la ce te aștepți? Că fac sau nu fac bani e treaba lor, iar cei care râd de ei râd a pagubă. Domeniu și alte profesionisme i-ar încurca doar, modelul lor de afacere se bazează pe buzz pe rețelele sociale, unde e publicul lor. Ce fac ei nu e o afacere pe termen lung, e o speculație de moment.
Revin la sfaturile de pe internet. Prima dată trebuia să îți iei domeniu de nu știu care, să fii un profesionist adevărat, abia apoi să scrii pe blog fără pic de imaginație (nu de tine zic, la modul general). Apropo, în mod ironic, blogul meu irelevant de pe wp e încă sus în timp ce alți profesioniști s-au evaporat. Despre asta e vorba la noi: formă fără fond. Când poți dezvolta o afacere n-ai să te lovești de asemenea lucruri mărunte pentru că nu alea sunt de fapt piedicile. Chiar și pe YT ăia care produc conținut nu depind de conținutul pe care l-au făcut deja. Dacă YT le taie macaroana, o să filmeze în continuare pe unde pot și o să aibă portofolii în funcție de cerințe. Oricine înțelege faptul că degeaba ai tu cel mai tare site dacă lumea tot pe YT stă.
Până se supără pe tine o rețea socială ai niște clienți mulțumiți și bani în cont. Când se supără te duci în altă parte, că tu ești afacerea, nu mediul în care ai activat. Eu comunic cu clienții peste tot, important e să rezolvăm cât mai repede lucrurile, nu să o dăm în proceduri.
Faci confuzie între obiectivele de comunicare și cele de business. Dacă aș fi o persoană fizică obișnuită nu mi-ar păsa de domeniu sau platformă, ci doar de a comunica cât mai ușor opinia mea, iar în cazul ăsta da, e ok și WordPress.com sau Blogger sau un cont gratuit pe o rețea socială. Dacă vrei să construiești o afacere solidă cel mai important e să ai o reputație bună, și asta nu se construiește online doar cu buzz, ci în timp.
În rest da, pentru țepe de moment nu ai nevoie de o prezență autentică, dar eu mă refeream la cei care chiar vor să facă afaceri, nu să înșele oamenii. E o diferență între uită-te la clipul ăsta și dă-mi un like versus uită-te la clipul ăsta și dă-mi 1000 de euro, să îi investesc eu pentru tine…
Eu și clienții mei suntem persoane juridice, dar tot oameni suntem în spatele monitoarelor. E alegerea fiecăruia ce alege să folosească, dar când ai niște unelte care fac lucrurile să se miște mai repede…
Nu mai există brokerii ăia cărora le dai o mie de euro, sau dacă există nu-ți vor putea garanta nimic, oricât de serioși sunt. Există pe rețele sociale grupuri specializate pe bursă, iar reputația și-o fac prin ponturi, nu prin modul în care arată mediul în care le publică. Cei de pe YT nu te înșeală neapărat, doar că câștigă de pe urma atenției tale. Ăia nu-ți spun prostii, dar e greu să-ți aducă cineva plus valoare în câteva minute, așa că e cel mai ușor să se adreseze ălora care nu știu nimic.
Mie nivelul de marketing și business în general al puștilor de pe YT (nu la noi) mi se pare muuuult peste ceea ce se discută pe internetul românesc. Pe unii îi urmăresc de ceva timp și le-am ascultat poveștile în podcast-uri, dacă ar fi urmărit toate aiurelile în care ne blocăm noi n-ar mai fi făcut nimic. Îți spun toate astea pentru că am compus un site pentru cineva (adică din șabloane predefinite) și urmează să-mi fac și eu unul, iar ce am citit razant în ultimii 10 ani pe aici pe la noi mi se pare complet aiurea. Dar avem toți multe de învățat, aia e clar.
La noi toate trendurile și tot ce e la modă în State ajunge cu 6 luni – 1 an întârziere.