Mă uitam că în perioada asta s-a aglomerat internetul de webinarii, evenimente online și cursuri gratuite pe diverse teme, plus propuneri de bartere. Au apărut și agenții sau consultanți ce oferă timp și expertiză gratis. Eu sunt precaut când vine vorba de timpul meu.
Într-un fel înțeleg, toți organizatorii de evenimente, speakerii și coachi au rămas fără obiectul muncii, și sunt o mulțime de consultanți pe diverse domenii ce încearcă să agațe clienți, că multe afaceri și-au închis porțile. Cursul sau webinarul gratuit e cârligul, poți ajunge la mulți oameni, și îi poți converti pe o parte dintre ei în clienți plătitori. Să spunem că aceste webinarii pot avea o utilitate până la un punct, mai ales dacă ești profi, știi despre ce vorbești, nu bagi doar citate din cărți.
Cel mai amuzant și trist în același timp e ce se întâmplă pe zona de influencer marketing. Așa cum prevedeam, mulți influenceri au început să facă deja foamea, altfel nu apăreau deja propuneri de campanii pe barter cu influenceri, promovate chiar de agențiile care se ocupă de influenceri.
Cum ar veni, brandul trimite rujul, parfumul, gadgetul sau ce mai vrea să promoveze, iar influencerul îl menționează, dar fără să primească bani, rămâne doar cu jucăria. Sunt curios cum își ia agenția comision la faza asta, tot în produse?
Eu cred că ambele abordări sunt greșite – și să oferi prea multe beneficii gratis, și să lucrezi mereu pe barter. Aș limita la minim colaborările pe barter sau lucratul gratis, tocmai pentru că îți afectează imaginea și veniturile pe termen lung. Nu aș vrea să transmit mesajul că timpul meu nu are valoare sau că nu sunt bun la ceea ce fac.
Ofertele de barter nu sunt ceva nou, pe vremuri se organizau lunar zeci de concursuri pe bloguri, bloggerii scriau sperând că vor câștiga ei premiile. Cred că încă se mai fac, agenția și brandul s-ar putea să iasă câștigate la sistemul ăsta, dar nu sunt așa de sigur de bloggeri sau influenceri, care rămân cu munca.
Faza e în felul următor, atunci când tu, ca prestator de servicii, indiferent că vorbim de consultanță, influencing, blogging, vlogging sau orice altceva accepți să lucrezi pe barter sau chiar mai rău, pe gratis, primul mesaj pe care îl transmiți este că serviciile oferite de tine nu au valoare, nu sunt calitative, nu merită să fie plătite – e fix la fel ca cei care spamează pe site cum că fac site-uri la cheie cu 99 de lei, câtă încredere poți să ai în ei?
În al doilea rând, când accepți să lucrezi mult ieftin sau pe barter transmiți nesiguranță. De ce te-aș plăti pe tine ca influencer în bani, când tu ești dispus să lucrezi pentru semințe? De ce aș da bani pentru serviciile tale de consultanță, când tu transmiți deja informația gratis prin webinarii online sau ești dispus să lucrezi gratis?
Sunt puține cazurile în care e ok să lucrezi pe barter sau mai rău, pe gratis:
- Să spunem că are sens să faci un barter atunci când brandul cu care deja lucrezi are un produs pe care tu ți-l dorești neapărat, iar schimbul e corect, ce oferi tu vs ce îți oferă ei.
- Să spunem că are sens să lucrezi gratis atunci când vorbim de o companie cu care ai mai lucrat în trecut și ai fost plătit corect, care trece printr-o perioadă grea și îți cere o mână de ajutor sau un favor, sau poate apelează la tine un ONG ce sprijină cauze în care tu crezi. E ok să faci fapte bune, dar și faptele bune se mai termină.
- Să spunem că atunci când ești la început lucrezi ieftin pentru a aduna portofoliul, dar cheia e să ajustezi prețurile pentru a ajunge la câștiguri decente. Dacă oferi cele mai ieftine și proaste servicii va trebui să lucrezi foarte mult zilnic pentru a trăi decent.
- Să spunem că e ok să nu facturezi orice serviciu clienților, dacă clientul are o perioadă grea poți să îl ajuți de exemplu, știind că ai avut un istoric bun cu el. Cum suntem acum de exemplu, avem și noi la agenție clienți pe care îi sprijinim, că am lucrat de ani de zile cu ei, și vrem să îi ajutăm.
Am făcut și eu lucrurile de mai sus. Am acceptat bartere când era vorba de produse sau servicii care chiar mă interesau, sau pe care le puteam oferi cititorilor pe blog ca beneficii. Am lucrat mai ieftin când nu aveam experiență, pentru a mă ridica, a obține recomandări, a crește portofoliul.
Dar am avut grijă să nu mă complac în zona serviciilor ieftine sau a barterelor. Cel mai greu când lucrezi ca prestator de servicii e să fii conștient de valoarea serviciilor pe care le oferi.
Dacă lucrezi prea mult și câștigi prea puțin sunt două variante, ori te vinzi prea ieftin, ori oferi servicii slabe:
- Dacă știi că serviciile tale sunt bune trebuie să crești prețurile, până ajungi să câștigi decent pentru calitatea oferită. Nu raportat la ce prețuri mai sunt pe piață, ci la ceea ce oferi tu, mai ales pe online poți lucra cu clienți din orice colț de pe glob, nu trebuie să ne limităm la România.
- Dacă nu ai suficienți clienți e posibil să oferi servicii slabe, și atunci trebuie să lucrezi cu tine pentru a deveni mai bun în domeniul unde activezi – cursuri online sau offline, învățarea de noi tehnologii, schimbarea activității în alte zone unde crezi că ai putea fi mai bun etc.
Ideea e simplă, dacă te vinzi ieftin sau gratis vei atrage doar clienți ce vor gratis sau ieftin. Greșesc?