fbpx

Cum a reușit Beats să se promoveze gratuit la Jocurile Olimpice folosind marketingul tip ambuscadă

Stirea asta nu a fost prea discutată prin online la noi, deși pasionații de marketing ar trebui să fie interesați de ea. Jocurile Olimpice, ca orice altă competiție sportivă importantă, atrage foarte multă atenție. Și foarte multă vizibilitate din partea publicului, vizibilitate pentru care brandurile mari sunt dispuși să plătească sume importante, ce le garantează exclusivitatea în aparițiile legate de eveniment. Cel puțin în teorie.

Mă uitam zilele trecute pe lista de sponsori oficiali ai Jocurilor Olimpice de la Londra: Coca-Cola, Acer, Omega, Dow, GE, McDonald’s, Panasonic, P&G, Atos Origin, Visa, Samsung, Adecco, Arcelor Mittal, Cadbury, Cisco, Deloitte, Thomas Cook, UPS.

Ce mi-a atras atenția pe lista aia sunt Coca-Cola și McDonald’s. Să ne înțelegem bine, nu am nimic cu brandurile, sunt ok pe nișa lor, dar în clipa în care un eveniment sportiv e sponsorizat de un lanț de fast-food-uri și o băutură carbogazoasă e clar că banii sunt mai importanți pentru organizatori decât imaginea de ansamblu. Asta așa, ca idee.

Revenind la Beats, probabil ați auzit de celebrul brand de căști lansat în State de la fel de celebrul Dr. Dre. Prețurile pleacă de la 200 de dolari, deci nu sunt tocmai ieftine. Avantajul lor este că s-au asociat de la început cu vedete, muzicieni și sportivi care au promovat brandul și astfel au ajuns să fie căutate de cei pasionați de muzică, cu bani mulți în cont. Bine, sunt și foarte atent lucrate, sunetul se aude foarte bine, deci nu plătești doar reclama când le cumperi.

Când vine vorba de căști la Jocurile Olimpice sponsorul oficial e Panasonic, deci era clar că Beats trebuia să vină cu altă strategie pentru a fi vizibil în cadrul competițiilor. Strategia lor a fost simplă și genială în același timp: au creat căști Beats personalizate în culorile fiecărei țări și le-au oferit sportivilor reprezentativi care participau la Olimpiade. Fiind un brand deja plăcut de sportivi, aceștia s-au afișat cu căștile peste tot la antrenamente, creând buzz și publicitate gratuită prin mesajele și fotografiile postate inclusiv pe Twitter, Facebook și diverse site-uri de știri.

Comitetul Olimpic a intervenit interzicând folosirea altor căști decât ale sponsorului, adică Panasonic, dar scopul ambuscadei de marketing realizate de Beats a fost atins. În fond, e cam greu să convingi sportivii să utilizeze un alt brand decât cel pe care îl îndrăgesc. Nu poți forța lumea să folosească un produs dacă nu este pe placul lor, nu?

De citit: The Power of ambush marketing, Athletes Sport Not-an-Olympic-Sponsor Beats by Dr. Dre, Headphone maker ‘Beats’ marketing rules at Olympics.

Acest tip de marketing este denumit ambush marketing sau marketing tip ambus­cadă. Practic el presupune că un brand se asociază unui eveniment, în cazul nostru Jocurile Olimpice,  fără a plăti taxele de sponsorizare. Am mai scris despre marketingul de tip ambuscadă în 2010, când 36 de olandeze au fost evacuate de pe stadion la Cupa Mondiala si doua dintre ele au fost arestate.

Până la urmă, se pare că scopul scuză mijloacele, iar dacă Beats scapă fără a fi dați în judecată ei s-au ales cu publicitate gratuită în valoare de milioane de euro cu prețul câtorva căști.

Recomandă

2 Comentarii

  1. Foarte buna observatie, dar foarte buna si strategia lor. Interesanta si fara pompa infinita de bani.
    O idee buna face cat un munte de bani.
    Bun articolul, bravo!

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *