fbpx

O platformă online unde influencerii să dețină controlul?

E un trend în perioada asta pe afară, tot mai mulți influenceri de pe Instagram anunță că se gândesc să renunțe cândva la conturi, să își facă ei platforme proprii (citiți bloguri), sau ceva unde să dețină controlul. Și caută alternative, cu blogurile pentru conținut, cu Patreon pentru conținut plătit, cu Substack pentru newslettere plătite și așa mai departe. Au scăzut încasările, și oamenii au obosit să fie la mila rețelelor.

Problema nu e de ieri de azi, influencerii au fost mereu la mâna algoritmilor și a schimbărilor decise de șefii aplicațiilor de socializare.

A vrut Zuck să atace TikTok folosindu-se de Instagram? Brusc pozele nu mai sunt suficiente, trebuie să te filmezi și să urci Reels, chiar dacă nu îți place să te maimuțărești în fața camerei.

A visat el noaptea că vrea să concureze Facebook cu Youtube? Brusc conținutul video era la putere, pe tot Facebook-ul vedeai doar clipuri, știrile cu linkuri externe nu mai apăreau aproape deloc.

Mai țineți minte când concurența era Snapchat, și peste tot vedeam numai filtre?

Și asta nu e singura problemă, mai e și monetizarea. Chiar dacă își ia partea leului, pe Youtube vloggerii totuși primesc un procent din încasările provenite de la reclamele ce apar pe clipurile lor, pot trăi decent din asta, dacă au milioane de vizualizări.

Pe Facebook și Instagram abia anul trecut s-a trezit Zuck că ar trebui să dea niște bani și creatorilor de conținut, speriat de cum arunca TikTok cu banii. S-a ridicat pe conținutul lor, dar nu vrea să împartă profitul.

Soluții? Sunt, aceleași care au fost întotdeauna. Nu îți construiești business-ul pe un teren care nu îți aparține, nu te bazezi pe algoritmi și trenduri când veniturile tale depind de asta. Plătești pentru hosting, pentru servicii care te ajută să faci bani cu regulile tale, nu regulile lor.

În final se vor mai așeza apele, zic eu. Cine produce conținut valoros îl va ține pe platforma proprie, indiferent că vorbim de blog, Substack, Patreon, sau alte soluții unde au controlul, și va folosi social media strict pentru a genera trafic (organic sau plătit).

Cine produce conținut slab, pentru care oamenii obișnuiți nu ar plăti niciodată, îl va urca în continuare pe rețelele de socializare, că măcar acolo primești like-uri și mai apar niște colaborări cu brandurile care vor reach și notorietate.

De ce blogurile nu mor nici în 2022

  • Rețelele sociale nu sunt indexate de Google, mesajele postate pe Facebook de exemplu nu pot fi găsite prea ușor peste câțiva ani, nu mai zic de Instagram sau Snapchat, Tik Tok, Twitter. Vrei să produci conținut util, valabil și peste 10 ani? Trebuie să scrii pe un blog. Singura excepție aici este Youtube, și asta pentru că face parte din Google.
  • Nu poți aprofunda prea mult un subiect folosind rețelele sociale, postând mesaje ce azi sunt în newsfeed și mâine dispar, pentru asta ai nevoie de o platformă de blogging, de un colț al tău pe internet.
  • Nu poți depinde de vizibilitatea în rețelele sociale. Pe vremuri mesajele postate pe o pagină de Facebook ajungeau la toți fanii paginii, acum dacă ajung la câteva procente zici mersi. Instagram la fel.
  • Conținutul de pe rețelele sociale dispare rapid deoarece mereu apar mesaje noi, articolele de pe blog sunt indexate de Google și pot genera trafic constant. Eu încă primesc trafic zilnic la articole de acum 10 ani, comentarii, share-uri și așa mai departe.
  • Pe blog ai control deplin asupra conținutului, aspectului, mesajelor, interacțiunii cu vizitatorii. Pagina de Facebook nu îți aparține, contul de Instagram nu îți aparține, canalul de Youtube nu îți aparține (proprietarii acelor platforme pot schimba oricând regulile), pe TikTok depinzi de ce vrea partidul chinez, dar pe blog tu plătești hostingul, domeniul, deci fișierele, baza de date, articolele și conținutul video/foto îți aparțin.
    Blogul este destinația finală. Sigur, vizitatorii își pot face o impresie despre tine și de pe Facebook sau Instagram, se amuză pe TikTok, dar rețineți partea cu controlul asupra mesajului și distribuției, care depinde de regulile platformei. Dacă vrei ca fanii, cititorii să își facă o impresie completă asupra ta ai nevoie de o jucărie unde tu deții controlul.
Recomandă

7 Comentarii

  1. Bine punctat! Să nu uităm că au fost cazuri cu Facebook unde au fost șterse grupuri sau banate pagini pentru niște report-uri în masă, fără un motiv real, iar algoritmul a decis că trebuie să fie dată jos. Punct. Și oamenii au fost forțați să își facă o altă pagină, ceea ce e frustrant că acolo poate fi o muncă de câțiva ani. Dar așa cum ai zis-o și tu, nu îți faci o casă pe terenul altuia. Dacă o faci, îți asumi demolarea oricând.

    A mai fost o discuție cu modul în care Facebook analizează raportările. Zero. Chiar și eu am făcut câteva report-uri bine explicate, de ce și cum. Am primit un răspuns în câteva zile că acel conținut nu încalcă standardele.. Ura și la gară. Hai pa!

    Altfel spus, joci după cum ți se cântă. Regulile sunt schimbate constant chiar și în timpul jocului. În afară de potențialul viralizării conținutului și generare de awareness, nu aș folosi social media pentru a “deține sau păstra” ceva.

  2. Discutia este absurda. De fapt, oriunde depinzi de cineva sau de ceva. Dependenta este mai mica, dar exista. La blog, de pilda:

    Depinzi de wordpress. Il instalezi, nu e platforma ta, ca nu dezvolti de la 0 un program. Poate WP-ul nu va mai fi disponibil de maine ori instalarea va costa. Si tu vei fi pus in situatia de a plati o suma mare de bani.
    Depinzi de firma de hosting. Nu e un gigant mare, ci una micuta, dar tot depinzi de ceva. De cineva. E drept, poti sa iti gazduiesti singur serverele, dar e mai complicat si, cred eu, mai costisitor.
    Depinzi de Google. Da, isi schimba Google algoritmii, esti si tu nevoit sa-ti schimbi stilul de scriere. Sau poate te pune Google pe BlackList pt ca ai facut reclama cui nu trebuie. Si esti dat jos.
    Depinzi si de retelele sociale. Ca na, poate de acolo ai trafic. Nu vrei sa depinzi de Facebook, dar jumatate din trafic il ai de acolo. Apai inseamna ca tot depinzi de facebook. Altfel de ce atatea pagini ale unor bloguri/site-uri ar baga bani in Facebook?
    Depinzi de YT. Daca YT ar decide maine ca nu mai poti insera clipurile pe bloguri, sute de articole din urma s-ar da peste cap. N-ar mai avea sens.

    Deci unde e independenta asta?

    • Cât timp plătești pentru serviciile folosite nu depinzi de ele, ci beneficiezi de ele. Hostingul se poate schimba, la fel și platforma de blogging, deși WordPress e open source. Caută să vezi ce înseamnă. Important e să deții tu conținutul creat de tine, nu alții. Și dacă îți faci treaba bine cititorii pot intra direct pe blog, se pot abona prin e-mail, feed RSS. Dar na, e mai bine să credem că nu avem ce face, aia e, hai să stăm la mila platformelor.

  3. Extrem de complicat. Eu am incercat sa fac o platformă de socializare iar după ce m-am chinui 6 luni cu promovarea ei și rezolvarea diferitelor aspecte tehnice, am realizat că este o luptă grea. Știi care este partea amuzantă? A două zi după ce am lansat site-ul aveam un utilizator nou pe site care, culmea, avea IP-ul intern în birourile Facebook. Am fost curios, am verificat alte site-uri similare cu al meu, am identificat același user și ip peste tot. Practic, cineva din interiorul FB, face scouting asupra noilor rețele de socializare. Ba chiar mai mult de atât, domeniul a fost restricționat pe Instagram și FB. Deci nu puteam promova siteul, să nu cumva sa fur useri.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *