fbpx

Ce nu îți spune nimeni când pornești o afacere

Nu mă așteptam acum 6 ani să ne meargă așa de bine cu Advertica, dar uite că am rezistat ceva timp, avem clienți constanți și viitorul sună bine, vorba reclamei. Voiam azi să scriu câteva rânduri despre chestiile de care nu îți spune nimeni că te vei lovi când pornești o afacere, dincolo de planuri de afaceri, strategii de creștere sau atragere a clienților. Chestii de viață.

Va trebui să lucrezi intens pentru a îți crește rețeaua de contacte.

Când pornești o afacere e drăguț să crezi că prietenii, cunoștințele, familia, amicii te vor susține, te vor ajuta să atragi clienți, dar în realitate asta nu se întâmplă. Cred că în 6 ani am avut 2 clienți care s-au legat plecând de aici. În rest va trebui să muncești agresiv pentru a îți crește rețeaua, pentru a stabili legături de afaceri, pentru a te face cunoscut în domeniul tău, pentru a primi recomandări.

Nu mă refer la spamat cu emailuri și sunat în disperare, ci la ajutat persoane pentru a demonstra că ești bun în ceea ce faci, chiar dacă nu vei câștiga nimic pe loc, la recomandat alte afaceri care te vor recomanda și ele pe tine și așa mai departe. Nu te baza pe rețeaua de prieteni apropiați pentru a crește o afacere.

Va trebui să te lauzi pe tine și afacerea ta.

Mai ales dacă ești genul de persoană introvertită chestia asta nu îți va place, dar e adevărul. Poate că tu știi că serviciile tale sunt cele mai bune, că produsul tău va rupe piața, dacă îl va descoperi cineva. Din păcate, dacă tu nu te lauzi, dacă tu nu te ocupi activ de marketing, de promovare, nu o va face nimeni. Trebuie să lași rușinea la o parte.

Mai ales la început eram surprins să văd firme care ofereau servicii mult mai slabe decât noi, dar care erau mai vizibile, percepute ca fiind mai bune, și asta doar pentru că se promovau mai intens, erau mai agresive. Nu ai nimic de pierdut dacă într-o discuție pe subiect spui că și firma ta oferă X și Y și ești bun în ceea ce faci.

Nu te va descoperi nimeni doar pentru că exiști. Iar dacă prin promovare tu înțelegi crearea de conținut pe internet (video, articole, infografice, studii etc), află că jumătate din timp trebuie alocat promovării conținutului pe care l-ai creat, nu e suficient să îl pui online. Comunicate de presă, emailuri, social media, campanii plătite, orice e necesar pentru ca lumea să descopere conținutul de calitate. Evident, ajută să ai deja o platformă cu audiența stabilită, de exemplu un blog cunoscut, o pagină de Facebook vizibilă, un canal de Youtube cu mulți abonați.

Evident, e mult mai ușor să promovezi conținutul, afacerea, atunci când ești deja un pui de influencer. Iar recomandările de la clienți, parteneri, vor veni în timp, dar nu aștepta să apară, începe tu să te recomanzi.

Va trebui să te lupți cu lenea. Mult.

Știu, i se zice procrastinare, dar tot aia e. La început crezi că vei fi motivat să dai 200% pentru afacerea ta, să tragi tare, dar în realitate sunt zile când totul îți merge bine, când ai chef de muncă, și zile când nu te-ai ridica din pat nici măcar pentru un milion de euro.

Când lucrezi pentru alții trebuie să te ridici din pat că asta e, jobul trebuie făcut, dar cum te motivezi să lucrezi atunci când nu ești obligat de nimeni? Când Facebook îți arată clipuri amuzante cu căței, când Netflix a scos un sezon întreg din serialul preferat, iar emailurile se tot adună și clienții îți cer lucruri urgente și/sau importante?

Răspunsul meu e simplu, trebuie să îți programezi timpul, fix ca și cum ai lucra pentru altcineva. Poate că nu 8 ore pe zi, dar tot trebuie să stabilești câteva ore, o rutină. Dimineața e pentru verificat emailurile, 2-3 ore după aceea pentru rezolvat sarcinile importante, încă o oră pentru discuții cu clienții, 1 oră pentru marketing și așa mai departe.

Nu te baza pe faptul că vei știi să îți gestionezi timpul singur. Eu îmi notez în Google Calendar tot ce am de făcut important pe ziua următoare, programez proiectele în Trello, setez remindere. Altfel uit sau găsesc scuze.

Aici ajută și să ai un partener, coleg care să te mai verifice din când în când, mai ales pentru proiectele și sarcinile importante. De exemplu la noi la agenție funcționează ok sistemul, facem săptămânal la cafea o verificare a situației, unde ne aflăm, ce avem de făcut, ce e urgent. Nu le zicem ședințe, scopul nu e să pierdem timpul inutil, ci să fim eficienți.

Asta e pe scurt, că deja trecem de un sfert de oră timp alocat citirii articolului. Mai aveți și alte sfaturi pentru problemele întâmpinate la pornirea unei afaceri?

Recomandă

9 Comentarii

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *