fbpx

Prețul motorinei și al benzinei – cum se calculează

Azi dimineață prețul motorinei la OMV-ul unde alimentez de obicei trecuse de 8 lei, ieri dimineață alimentasem cu 7,4 lei, pentru că eram pe roșu. Am avut noroc, dar din ce am înțeles prețurile ar trebui să coboare în perioada următoare, că prețul barilului de petrol a scăzut deja cu 17%. Dacă vă interesează cum se calculează prețul motorinei și al benzinei, cât ia statul și cât ia producătorul, aveți mai jos explicații.

Ce s-a întâmplat ieri la noi e un caz clasic de manipulare amplificat de social media, combinat cu prostie umană. Am putea spune că pare chiar un atac hibrid, că prea a coincis știrea asta cu războiul din Ucraina și plafonarea prețurilor la carburanți în Ungaria. S-a mutat discuția de la război spre motorină? S-a mutat.

Un partener al lanțului de benzinarii Mol, din Bihor, s-a gândit sa se joace cu prețul și l-a umflat artificial la 11 lei/ litru. Imediat s-a viralizat o poză pe internet, a fost preluată și de presa locală, apoi de cea centrală, și iată cum s-a creat isteria din nimic, oamenii au intrat în panică, crezând ca de maine peste tot va fi 11 lei/litru, și la ora asta stau în cozi kilometrice la benzinării.

Repet, asemenea lucruri sunt posibile din cauza unor autorități ale statului care dorm pe ele și care află de la televizor că e bataie pe benzina si că niște “băieți deștepți” își bat joc de consumatori.

De la Claudia

Cât despre calcularea prețurilor, Cristi a făcut un calcul aproximativ pentru prețul benzinei la pompă. Inițial i-am dat share pe Facebook, dar e păcat să se piardă acolo.

Când statul ia de fapt 40% din prețul final al carburanților, prin accize și TVA, parcă nu e ok să înjurăm doar producătorii cei răi de petrol care se joacă cu prețurile, nu?

Am făcut un calcul aproximativ pentru cum se formează prețul benzinei la pompă.
– în capturile alăturate arăt cum îl putem urmări în funcție de cotațiiile barilului.
Precizare: calculul este aproximativ, de obicei barilul de acum 7 – 14 zile este relevant pentru momentul actual; în România se folosește reperul Brent sau cel Ural, dar sunt apropiate acum ca preț de WTI, deci e ok oricare l-am găsi în surse online. Mai știm că rețelele de benzinării au anumite intervale de preț și mai diferă și prețurile între rețele, de aceea am lasat și un interval alăturat.

Calcul:
➡️ 1 baril de țitei acum o săptămâna era cam 105 USD => se transformă în 159 litri de benzină (asta e conversia standard utilizată) => 0.66 USD/litrul de benzină => 2.97 RON / litru. Asta e doar partea de aducere a barilului în rafinărie.
➡️ rafinarea + distribuția efectivă în benzinării necesită un adaos peste costul de mai sus. L-am estimat la 50% adaugat peste costul anterior (în realitate poate fi și 40% – poate fi și mai mult de 50%, am dedus orientativ, din documentele publice ale unora dintre companiile de la noi; la rigoare, acest procent nu e proportional cu barilul, ci e fix+variabil, dar pentru a nu complica si mai mult calculul, l-am pastrat asa)
adica încă 1.49 RON/ litru.
=> până aici, PREȚUL care ține doar de petroliști ar fi 4.46 RON/litru
➡️ și acum urmează acciza/litrul de benzină. Anul acesta este 1892 RON / 1.000 litri => 1.89 RON/litru
➡️ la toate cele de mai sus se aplică TVA, deci x 1.19
În final, prețul la pompă este aproximativ 7.56 RON /litru, sau să zicem 7.4 – 7.6 RON.
Formula este de tipul
[ (Cotație baril / 159 x 4.5) x 1.5 + 1.89 RON] x 1.19 = Preț la pompă litrul de benzină 95.
_______________
➡️ La un baril de 125 USD => prețul la pompă ar deveni cam 8.5 RON/litru.
_______________
➡️ Ca să fie prețul la pompă peste 10 RON, ar însemna ca barilul de petrol să fie cam 160 USD.

Recomandă

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *