Circulă iar pe net imaginile alea motivaționale despre cum ar trebui să sprijinim mai mult afacerile locale în loc să cumpărăm de la corporațiile rele și lacome și cum ar trebui să ne ajutăm prietenii ce au startup-uri, în loc să dăm banii pe toate prostiile promovate de vedete. În teorie așa e, buy local, help a neighbour, dar la final totul se rezumă la costuri versus beneficii, degeaba vrei să cumperi local când costă de 3 ori mai mult. Și cel mai mult mă amuză când vorbesc cu oameni care vor să pornească diverse afaceri, și planul lor e – Am mulți prieteni și cunoscuți care vor cumpăra de la mine. Pe bune?
Totuși, să presupunem că lansezi o mică afacere, oferi produse sau servicii la costuri similare cu alternativele lor faimoase, ba poate chiar ai calitatea mai bună. Nu te baza pe faptul că prietenii și cunoștințele te vor susține. Sigur, toți te vor umple de like și share pe Facebook, dar nu vor sări cu banii, și asta pentru că se așteaptă să primească pe moca. Ești antreprenor, ce nu îți permiți?
Pot să vă zic asta și din propria experiență, acum 7 ani când am pornit Advertica au fost o mână de prieteni cei care chiar au crezut că facem chestii faine și au vrut să lucreze cu noi, să facem site-uri, chestii pe net, campanii de promovare. Restul ne-au urat mult succes și cam atât. Și în final asta nu a fost un lucru rău, că am învățat să ne descurcăm pe piața liberă, să ne vindem mai bine și să tragem tare pentru ca oameni complet străini să ne descopere și să ne recomande mai departe.
Nu vreau să vă stric iluziile, dar dacă vreți să lansați o afacere, în orice domeniu, nu vă bazați pe prieteni pentru a vă atinge obiectivul de vânzări. Faceți niște calcule, puneți deoparte bani pentru promovare, dacă vorbim de internet calculați cam cât vă costă obținerea unui client nou și așa mai departe. Dacă aveți și prieteni ce cumpără de la voi e foarte bine, ăștia sunt bonus.
[…] de prietenii care îți susțin afacerea doar cu încurajări mi-am amintit că am avut o discuție recentă cu o tânără antreprenoare, și ideea era fix […]
[…] uitam la o fază, apropo de susținerea din partea prietenilor când pornești o afacere. Dacă vrei feedback pe bune despre serviciile pe care le oferi, ce ar putea fi îmbunătățit, ce […]
[…] antreprenorii din oraș, magazinele și restaurantele din cartier etc. Din experiența proprie, prietenii nu îți vor susține afacerea, mai degrabă se așteaptă să le dai ceva pe […]
[…] stabilit deja că prietenii nu îți vor susține afacerea, când ești la început. Totuși, poate că ești și de partea cealaltă a baricadei, știi […]