fbpx

Recenzie carte: Jab, Jab, Jab, Right Hook de Gary Vaynerchuk

Din când în când mai apuc să citesc și cărți de marketing și social media, nu destul de multe pe cât mi-aș dori. Întâmplător sau nu, penultima carte a fost tot una scrisă de Gary Vaynerchuck, The Thank You Economy, și nu m-a impresionat deloc.

Jab, Jab, Jab, Right Hook e ceva mai nouă, lansată în decembrie 2013. Mi s-a părut mult mai bună decât cea anterioară, mai ancorată în realitate. Pe scurt cartea oferă multe sfaturi practice despre cum ar trebui abordată fiecare rețea socială în parte de către marketeri și cei ce vor să se promoveze online, cum ar trebui un brand să își spună povestea pentru a atrage clienți, cu strategii, exemple de branduri care se promovează corect online, dar și contraexemple, ca să știți unde se greșește.

gary vaynerchuk jab jab jab right hook book

Nu veți citi sfaturi în exclusivitate, dar mi s-au părut foarte utile exemplele și faptul că Gary a insistat pe diferențierea mesajelor în funcție de fiecare rețea și aplicație folosită, lucru pe care mulți social media specialiști și oameni de marketing încă îl ignoră. Da, există aplicații gen Hootsuite care ne ajută să postăm simultan un mesaj pe toate conturile online ale unui brand, dar asta nu înseamnă că trebuie să le folosim.

Ce funcționează pe Facebook nu va funcționa pe Twitter, un mesaj postat pe o pagină de LinkedIn nu va fi atractiv pentru fanii de pe Google+, iar o poză pusă pe Instagram s-ar putea să fie irelevantă pe Facebook, mai ales dacă e însoțită de 30 de hashtag-uri. Gary face ordine în ce privește cele mai folosite rețele, și exemplele lui vă ajută să înțelegeți cum să personalizați mesajele pentru un impact maxim.

Sunt unele afirmații unde nu sunt de acord cu autorul, de exemplu Gary consideră normal ca Facebook să scadă reach-ul organic al paginilor de Facebook și să ceară bani brandurilor pentru ca mesajele lor să ajungă la fanii deja existenți, în condițiile în care tot Facebook a încurajat brandurile în trecut să facă campanii plătite de creștere a numărului de fani, cu promisiunea unui canal de comunicare directă cu aceștia. Dar pe ansamblu cartea e ok.

Și niște citate interesante mai jos.

Despre importanța integrării social media în campaniile de promovare:

Marketers and business leaders have got to catch up. People want to be social wherever they consume their media. This means that you need to fold a social element into all of your creative, including for traditional media, and into every interaction with your customers, whether by commenting on Tumblr, gamifying a banner ad, engaging on a news aggregator, or sending people to Facebook at the end of your thirty-second radio spot. From now on, every platform should be treated as a social networking platform.

Despre folosirea aceluiași mesaj peste tot:

Marketers, small businesses, celebrities, I know you’re trying, but with a few exceptions, the content you’re putting out there sucks. You know why? Because even though consumers are now spending 10 percent of their time with mobile (a number that is soon going to be much higher), you’re investing only 1 percent of your ad budget there. You can’t just repurpose old material created for one platform, throw it up on another one, and then be surprised when everyone yawns in your face. No one would ever think it was a good idea to use a print ad for a television commercial, or confuse a banner ad for a radio spot. Like their traditional media platform cousins, every social media platform has its own language.

What works on Facebook won’t necessarily work on Twitter. Stories told through pictures on Instagram don’t resonate the same way when told in an identical manner on Pinterest. Posting the same content on Tumblr as on Google+ is the equivalent of the tourist deciding that since he can’t speak Norwegian he’ll just speak Icelandic and it will do. That’s stupid. Both languages share similar roots and are spoken by tall, gorgeous blondes, but aside from that, they’re totally different.* Today, getting people to hear your story on social media, and then act on it, requires using a platform’s native language, paying attention to context, understanding the nuances and subtle differences that make each platform unique, and adapting your content to match.

Today’s perfect right hooks always include three characteristics:
1. They make the call to action simple and easy to understand.
2. They are perfectly crafted for mobile, as well as all digital devices.
3. They respect the nuances of the social network for which you are making the content.

Cartea tipărită în engleză e 99 lei pe Okian, 14 dolari plus transport pe Amazon. Un preview găsiți aici.

Recomandă

Un comentariu

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *