fbpx

Strategia noastră de marketing e să băgăm bani în reclame, din când în când

Observ tiparul ăsta la mulți potențiali clienți cu care discutăm. Ei vin la agenție crezând că trebuie să facă niște campanii de promovare pe Google, sau pe Facebook, sau pe Instagram, sau pe ce mai e la modă acum. Au auzit ei că noi suntem cu site-urile și cu reclamele pe net, din astea. Fac asta ori pentru că au rămas fără clienți, ori pentru că la fel face și concurența, ori pentru că vor să fie și ei acolo, să își vadă numele promovat online.

Problema? Problema e că ei nu văd marketingul ca pe un must have, ci ca pe ceva nice to have. Problema este că ei nu au nevoie doar de niște reclame, ci de o strategie de marketing bine pusă la punct, și cât timp consideră că marketingul înseamnă doar reclame nu vor avea rezultate.

Ideal ar fi atunci când vrei să promovezi o afacere să îți pui totul în ordine:

  • să te asiguri că ai un brand ok din punct de vedere vizual – tot ce ține de naming și branding, logo, slogan, identitate vizuală, fotografii și sau clipuri de prezentare pentru produsele vândute. Dacă nu ai un brand bun investește în primul rând în asta.
  • să lucrezi la reputația afacerii tale online – nimic nu închide mai repede un business ca o serie de recenzii proaste online. Discutam cu oameni care nu știau că pe Google curgeau recenziile proaste pentru serviciile lor, ei credeau că trebuie să facă niște reclame și gata, curg clienții.
  • să lucrezi la prezența afacerii tale online – nu trebuie să fii peste tot pe net, dar trebuie să fii acolo unde sunt clienții tăi – neapărat site de prezentare, newsletter pentru clienții potențiali, poate și pagină de Facebook sau cont de Instagram, poate TikTok dacă vinzi adolescenților, poate Youtube sau Pinterest dacă ești pe zona de vizual. Site-ul, pagina de Facebook sau canalul de Youtube trebuie întreținute, nu e suficient să le pui acolo, ca să fie.
  • să lucrezi la textele de prezentare pentru afacerea ta, produsele și serviciile tale, la modul în care comunici, la tonul în care comunici cu publicul țintă. Toți credem că știm să scriem, dar când vezi câte site-uri au paginile pline de texte fără sens, câte reclame sunt făcute cu greșeli gramaticale banale, te doare mintea. De aia ai nevoie de un copywriter bun, și nu, inteligența artificială nu scrie texte bune, nu te baza pe ChatGPT. Nici programatorul care îți face site-ul nu e copywriter, dacă te bazezi pe el să îți scrie textele pregătește-te să fii dezamăgit. Persoana care lucrează ca assistant manager nu e om de comunicare și marketing, nu e treaba ei să publice mesaje pe Facebook sau să seteze reclame. Numai zic.

Abia după ce acestea sunt rezolvate ar trebui să înceapă discuțiile despre strategia de marketing, care atenție, nu înseamnă să băgăm niște bani în reclame din când în când, eventual când NU mai avem clienți.

Reclamele plătite asigură faptul că un anumit public țintă află de serviciile sau produsele tale, dar nu garantează că acei oameni vor cumpăra, mai ales dacă targetarea reclamelor nu e corectă. Dacă tu vinzi mașini de prelucrare a lemnului de exemplu și ai setat o reclamă pe Facebook pe care să o vadă toată România să nu te miri de ce vei plăti sute de lei fără nici un potențial client. Facebook e fericit să îți ia banii.

De obicei, reclamele plătite nu funcționează pentru că sunt slabe ca și mesaj și pentru că aspectele de mai sus nu sunt puse la punct. Uneori reclamele pot să funcționeze și fără cele de mai sus, dar e doar noroc chior acolo.

Degeaba văd o reclamă pe net, dacă ajung pe un site care nu mă convinge să cumpăr, sau nu găsesc suficiente informații despre produs ori serviciu pe site, sau nu am încredere în brandul care vinde produsele sau serviciile, sau găsesc numai recenzii proaste pe net pentru acel business.

Toate astea înclină balanța, și pot face un potențial client să cumpere sau să închidă pagina.

Când zic că strategia de marketing e importantă nu o zic pentru că nu avem noi ce face și căutăm să umflăm facturile, ci pentru că am văzut aceleași greșeli repetate de multe afaceri, și știu că niște reclame pornite din când în când pe internet nu înseamnă marketing, și nu ajută o afacere să crească pe termen lung. Poți să te descurci și așa, dar nu poți crește.

Și nu, nu există un canal miraculos, o metodă de promovare secretă prin care toți clienții vor cumpăra brusc de la tine, dacă exista deja toți o foloseau.

Dacă nu ai brandul pus la punct, nu știi exact cine e clientul tău, pe ce canale poți ajunge la el cât mai eficient, cine îți e concurența, care e poziția ta pe piață și cum trebuie să comunici pentru a atrage clienți noi vei rămâne la nivelul hai să mai băgăm niște bani în reclame, poate de data asta funcționează. Sau nu.

Recomandă

3 Comentarii

  1. “Daca trebuie sa platesti pentru reclame pentru a atrage trafic, atunci nu ai o afacere” – as mai adauga acest citat la articolul tau. Aceasta afirmatie puternica reflecta gandirea multora dintre antreprenorii de succes. Ideea de baza este ca o afacere autentica nu ar trebui sa depinda de reclame platite pentru a atrage clienti, ci mai degraba pe oferirea de calitate si raspunsuri satisfacatoare la nevoile pietei.

    • Răspunsul corect este depinde. Dacă ai un business mic și îți ajung 2-3 clienți noi lunar posibil să ajungă recomandările clienților mulțumiți. Dacă trebuie sa atragi zilnic sute sau mii de clienți pentru a ieși pe profit vei avea nevoie și de marketing, indiferent că e online sau offline, plătit sau câștigat (earned advertising).

  2. Ba da, depinde si de reclame platite si de cautari organice, ceea ce inseamna multa investitie in SEO. In principiu o afacere se dezvolta din investitii, investesti in reclame, in produs, in seo, etc

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *