fbpx

Studiu: Care sunt tipurile de utilizatori din rețele sociale?

Am primit azi un comunicat de la eResearch despre “Comunicarea dintre brand și consumator în social media” un studiu realizat în urma chestionării a 886 de respondenți cu vârste între 16 și 49 de ani. Presupunând că avem vreo 4 milioane de utilizatori de internet în România eroarea ar fi de maxim 4%, deci e ok. Rezultatele studiului sunt interesante, mai ales cele legate de profilul utilizatorilor din rețelele sociale.

Care sunt tipurile de utilizatori din rețelele sociale, conform studiului?

O segmentare a consumatorilor de retele sociale elocventa ajuta brandurile sa isi aleaga fanii in social media in functiile de nevoile de marketing: Utilizatorii Cuminti, Consumatorii de Povesti, Cameleonii si Expertii sunt cele 4 tipologii majore de consumatori de retele sociale.

Utilizatorii Cuminti (22%) sunt categoria cea mai putin activa. In cercul lor de prieteni virtuali se afla numai persoane bine cunoscute, apropiate si in viata reala. Rolul lor intr-o retea este acela de “gate keepers”, care vad informatia, o recepteaza si rareori o distribuie si altor persoane.

Consumatorii de Povesti (26%) sunt utilizatori ceva mai activi decat cei Cuminti. In lista lor de contacte sunt apropiati, dar si persoane pe care le-au cunoscut in contexte mai largi, formand un cerc social de 50-100 de prieteni. Devoreaza informatii postate de alti useri, eticheteaza poze si posteaza videoclipuri pe pagina lor de profil. Consumatorul de Povesti este un “seeker” activ de informatie, nu creeaza continut propriu dar va publica un continut creat de marca.

Cameleonii (29%) sunt activi, destul de numerosi si utilizeaza, de regula, mai multe retele sociale, avand intre 100 si 300 de prieteni virtuali. Pe langa updateurile de profil, adauga si comentarii la diferite topicuri, fac sharing de linkuri sau creaza continut propriu, acceseaza ocazional aplicatii si se autopromoveaza. Cameleonii nu sunt reticenti in a adauga persoane pe care nu le cunosc in lista de contacte.

Expertii (23%) sunt cea mai activa categorie de utilizatori de retele sociale. In lista acestora vom gasi mai mult de 300 de prieteni in social media. Petrec mult timp in retea: se logheaza de mai multe ori pe zi sau lasa site-ul deschis, ultizeaza des aplicatii, experiementeaza, comunica mult. Creeaza continut propriu si filtreaza continutul pe care ceilalti il distribuie. Din perspectiva marcilor, acestia au potential de a deveni “trend-setters”.

Din punct de vedere socio-demografic, Cameleonii si Expertii sunt mai degraba femei tinere: 56% fata de 44% barbati, cu varste cuprinse intre 21-35 de ani. Utilizatorii reticenti si mai putin activi in retelele sociale, Consumatorii de Povesti si Utilizatorii Cuminti, sunt preponderent femei tinere cu varste intre 16-25 de ani. Consumatori de Povesti sunt si persoanele cu varste adulte, 31-35 de ani, care utilizeaza retelele sociale de putin timp si traverseaza o perioada initiatica.

Se pare că în social media consumatorii apreciază brandurile serioase, atente la nevoile lor și care comunică constant. Printre mărcile cele mai puternice în rețelele sociale, menționate de respondenți, se numără Coca-Cola, Nokia, Samsung, Apple, Orange, Vodafone si BMW.

46% dintre respondenti nu scriu niciodata pe peretele contului personal experientele pe care le-au avut cu o anumita marca, iar 44% afirma ca nu posteaza informatii pe peretele marcilor. Doar 4% dintre respondenti sunt “deschisi” in relatia cu marcile, in sensul ca posteaza zilnic pe wall informatii legate de experienta cu marcile.

La ce folosesc utilizatorii rețelele sociale? Pentru distracție și relaxare, desigur.

52% dintre persoanele care au raspuns la studiu declara ca utilizarea retelei sociale este o sursa de divertisment si deconectare. Jocurile in retele sociale nu sunt atractive pentru toti utilizatorii. Doar 27% din esantion acceseaza retelele sociale pentru a se juca.

Cât timp petrec utilizatorii români în rețelele sociale?

 35% dintre userii acorda intre 30-60 de minute navigarii la o sesiune in Facebook, iar pentru reteaua YouTube, 36% dintre respondenti petrec in medie, la o accesare, 30-60 de minute. Sesiunea de accesare pentru LinkedIn, Hi5, TPU, Neogen, Google+ si pentru alte retele sociale este, pentru cei mai multi dintre useri, mai scurta de 30 de minute.

Singura întrebare la care trebuie să răspundeți acum este ce tip de utilizator al rețelelor sociale sunteți? Măcar din punctul ăsta de vedere pot spune că sunt și eu expert, folosesc des rețelele sociale, am mulți prieteni, filtrez conținutul pe care îl distribui și testez multe aplicații.

Voi? Sunteți cuminți sau experți când vine vorba de social media?

Recomandă

9 Comentarii

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *