fbpx

Cred că noul trend e să îți faci magazin online

În ultimele săptămâni m-au întrebat mai mulți prieteni și cunoștințe cam cât ar costa un magazin online, dacă tot facem din astea, că au ei o idee genială, să vândă niște produse pe net, și s-au gândit că ar prinde pe piață, că e ceva unic. Și e greu să le pui întrebările incomode fără să pară că vrei să îi descurajezi, dar realitatea e că dacă vrei să vinzi ceva pe internet nu e suficient doar să ai un site de unde oamenii comandă. În 2019 zona e aglomerată, pregătește-te să bagi bani în branding, site decent, promovare, stocuri de produse, angajați, nu prea mai merge cu vândut produse direct din stocul furnizorului pe un site făcut cu template la 50 de euro.

Chiar ieri mă întreba cineva pe email cum mi se pare ideea unui site ce vinde prin afiliere, practic plasarea de linkuri către alte magazine online, că nu crede că există așa ceva la noi. Am râs, că nu mai sunt decât minim câteva sute de site-uri similare.

Faza e în felul următor, dacă vrei să lansezi un magazin online trebuie să îți pui niște întrebări înainte. Cele mai importante ar fi:

Ai bani pentru un magazin online construit cum trebuie, fix pe nevoile tale? Nu, o temă de pe ThemeForest aranjată de un băiat în 2 ore nu înseamnă că ai un magazin online, maxim e un site pe care îți poți valida ideea de afacere, să primești câteva comenzi, să vezi dacă merită să investești. Un magazin online BUN, construit de la zero pe o platformă ok, să zicem WooCommerce, începe de la 1000 de euro, dar de regulă se duce în câteva mii.

Ai bani pentru stocuri? Știu că e o altă idee genială să lucrezi cu stocurile furnizorului, tu doar să afișezi produsul cu prețul ce include adaos și dacă cumpără cineva tu îl livrezi direct de la furnizor, văd asta des în marketplace-ul eMag, dar dacă vrei să vinzi pe bune ai nevoie de stocuri, că oamenii vor să comande acum și să primească produsul mâine, nu peste o săptămână.

Ai buget de promovare? Nu, dacă îți deschizi magazin online rudele și prietenii nu vor cumpăra de la tine, poate chiar se vor aștepta să primească ceva mocăciuni. Ai nevoie de buget de promovare pe minim 6 luni, și în funcție de volumul vânzărilor pe care vrei să îl atingi gândește-te că va trebui să bagi minim 5-10% din cifra de afaceri în promovarea magazinului, dacă vrei să crești. Da, poți crește și prin crearea de conținut organic, recomandări de la clienții actuali, dar pe termen lung trebuie să bagi bani pentru a ajunge la clienții noi. Dacă nu ai bugetul de marketing pentru minim 6 luni de zile pus deoparte s-ar putea să descoperi că ai un site frumos, dar pe care nu intră nimeni.

Ai bani pentru salariile angajaților? Varianta ideală e să crezi că tu le vei putea face pe toate, de la pus produse pe site, făcut comenzi la furnizori, trimis comenzile la clienți, marketing online, postări pe Facebook, dat cu mopul și gestionat stocuri, dar în realitate nu vei putea să te descurci singur. Minim 1 angajat, poate chiar 2 dacă încep lucrurile să se miște. Minim salariile pentru 6 luni, înainte să te apuci, că poate vânzările nu vor curge din prima lună.

Știi cum funcționează internetul, social media, marketingul online, procesatorii de plăți, platforma din spatele magazinului, softul de facturare? Nu zic asta ca să îți vând servicii de marketing online sau consultanță, dar realitatea este că trebuie să ai cel puțin noțiuni elementare despre treburile astea. Ori le înveți, ori va trebui să angajezi pe cineva care le știe, ori va trebui să colaborezi cu o firmă/un freelancer ce te poate ajuta, și aici iar trebuie să ai mare grijă, că e plină și industria asta de fakeri.

Ce vreau să zic este că deja e o concurență acerbă în domeniul magazinelor online chiar și în România, și dacă crezi că ai tu o idee genială de magazin online ar trebui să folosești mai întâi Google, ca să nu fii surprins după ce te apuci să investești. Și dacă tot te apuci de investit, pune-ți întrebările de mai sus, înainte de a crede că bagi 100 de euro într-o temă, un hosting și gata, ai magazin online.

Recomandă

40 Comentarii

  1. Salut Marius, ai dreptate insa as mai adauga cateva lucruri:

    • faptul ca se seteaza o tema/ creaza un design pe Woocommerce in functie de necesitatile clientului nu inseamna ca i se creaza un magazin online de la 0, este o exprimare gresita;
    • oricat de bine ar fi facut site-ul si campania de marketing online succesul unei afaceri online depinde foarte mult si de: calitatea produselor/ serviciilor oferite de client, factori diferentiatori, politica de suport clienti/ consultanta/ vanzare/ plata/ livrare / returnare, deschiderea catre lansarea pe noi piete.

    Felicitari pentru articole esti printre putinii care spun lucrurilor asa cum sunt !

    • Ciprian, 99,99% dintre cei care vor magazine online nu au bani de creat platforme online de la zero, și știi asta. Eu am spus de magazin online construit de la zero pe o platformă, adică programatorul îți integrează fix funcțiile de care ai nevoie în site, nu trage de două butoane în Visual Composer. În rest dacă știi pe cineva dispus să bage bani în dezvoltarea unei platforme ecommerce de la zero trimite-l la noi, că idei avem. 🙂

      • eu zic ca 99,99% nu este o exprimare corecta cand realizezi un proiect pe WordPress sa spui ca este un site creat de la 0, nu conteaza ca au clientii bani sau nu, cred ca ar trebui sa le prezentam in mod corect ceea ce le oferim, adica sper ca in contractele tale sa nu apara aceasta exprimare, daca ai resurse in agentie sa faci un magazin online de la 0 sigur o sa-i trimit la tine, momentan eu nu am

        • Eu le prezint foarte clar clienților ce realizăm, mai exact teme construite de la zero, la un preț corect, de obicei pe WooCommerce. În plus, nu noi suntem cei care cerem 1000 de euro pentru setup de temă cu Visual Composer, am văzut că s-a umplut piața de specialiști din ăștia, și după aia tot noi trebuie să le explicăm clienților că au nevoie de programator, nu un tip care știe să instaleze un plugin.

          • Consider ca oferta trebuie sa fie foarte clara (functionalitati si ceea ce este inclus), plus oferta trebuie sa fie insotita de un deviz care sa cuprinda resursele implicate, costul per ora al resurselor implicate, eventuale costuri cu modulele premium ce urmeaza a fi achizitionate in numele beneficiarului si toate acestea frumos organizate intr-un program de management si raportare

          • Si daca le cumperi in numele lor nu este nici o problema, tot licenta o sa primeasca; venim si noi in ajutorul lor, poate nu au card de la inceput, cont de Paypal sau nu au posibilitati sa faca plati externe

          • Nu am prins firme chiar așa de noi, până acum. Oricum regula e ca tot ce aparține de client să fie cumpărat în numele lui: domeniu de internet, hosting, module, poze etc.

          • @ciprian, de ce e o diferenta pentru tine daca eu iti vand un creion cu specificatiile cerute (marime, culoare, forma, tip mina, etc) cu pretul total x
            sau daca iti vand fix acelasi lucru, cu fix acelasi pret x (sau eventual mai mare, ca sa adaug costul printarii si livrarii raportului) dar la care adaug o lista in care spun ca am consumat atata lemn, atata grafit, etc + un om a lucra atatea ore sa formeze creionul, altul a lucrat alte ore sa il vopseasca, altul sa il testeze si tot asa?

            ps. nu spun ca nu trebuie sa iti planifici si organizezi munca, ma intereseaza fix motivatia pentru care tu ai dori rapoarte din astea cand esti client (si nu ma refer la situatiile in care produsul nu corespunde, pentru asta exista testele si receptia – care poate sa fie sau sa nu fie acceptata).

  2. Eu vand pe net dinainte sa fie la moda, intru in anul 7. Si inca nu sunt veterana. Intre timp am vazut cum s-au schimbat preferintele consumatorilor, asteptarile samd. Ii compatimesc pe newbies pt ca domeniul e f greu si scump, dintr-un singur motiv. Nu taxele, nu costurile, ci refuzurile de comanda. Sunt nise cu refuz comanda 40%. Adica 40% dintre clienti refuza coletele iar expeditorii platesc transportul tur-retur. Majoritatea intra , rezista un an doi si renunta. Perseverenta in domeniul acesta este scumpa

      • Procentul de plati online in mare este neglijabil, hai un 2-3%. Rata de refuz 40% pe plati ramburs, si este uzual, nu deosebit

    • La magazinele unde ne ocupăm noi nu am văzut mai mult de 2% rată de retur, și de obicei pe ăștia îi pui în lista neagră și nu le mai trimiți. Dacă ai 40% rată de retur problema nu cred că e doar la clienți.

        • Nope, poate fi și produsul vândut. Nu zic că e vorba aici, dar o rată de retur mare înseamnă și că produsul nu corespunde prezentării, sau e prezentat incomplet, sau prezentat eronat. Când 2 clienți din 100 returnează produsul e normal, când o fac 40 e și altceva la mijloc.

          • Nu ma refeream la produse achitate si returnate, ma refeream la comenzi plasate care nu se mai ridica – media pietei sare de 20% , si nu sunt rare cazurile cu 40% . De ex vanzator de lenjerii de pat, din 200 colete, 80 se intorc nelivrate

          • Da, e o solutie asta, concomitent pierzi si 90% din comenzi 🙂 Sa nu uitam ca la noi lumea scoate banii de pe card in ziua de salariu

          • inițial da, dar dacă pierzi 15 lei la fiecare comandă returnată și ai marja de profit de 20 de lei pe termen lung s-ar putea să ieși mai bine, atragi doar clienții care chiar vor să cumpere produsul.

          • Nu cred ca e fezabil nici pt grei ca Emag. La sume mari si eu prefer ramburs sau ridicare de la sediu. Nu cred ca va disparea vreodata COD din Romania :))) Seara buna Marius

  3. Eu spun asa: sa nu mai vanda nimeni nimic si sa existe doar emag. Si daca totusi se gaseste cineva sa vanda pentru ca emag nu poate achizitiona chiar pe orice nisa, sa foloseasca numai emag Marketplace.

    Eu inteleg ca e o campanie emag marketplace … dar ma enerveaza la culme treaba asta cu magazinul unic, partidul unic, conducatorul unic. Si mesajul pe care unii il iau de bune: da’ bai, nu cumparati de la amaratii aia ca avem in tara furnizorul unic. El o sa va dea de la papuci la case, de la suzeta la masina.

    Sa distrugem toate afacerile mici. Pana la ultima. Si sa fie doar emag! Uite, prietenul zoso, in articolul lui graieste: “recomandasem antreprenorului să intre în eMAG marketplace, pentru că nu îl costa mult (25% cât ia eMAG e mult pentru unii, puțin pentru alții)”. Genial nu?

    • Nu e nici o campanie, eu chiar recomand clienților la firmă sa investească în propriul magazin online, nu în marketplace-uri. Dar clientul trebuie să fie conștient că un magazin online bun nu se face cu o tema la 50 de euro, aia e doar pentru a testa apele. Și Zoso are dreptate, dacă vrei să vinzi doar câteva produse și nu ai bani de investit, pe termen scurt e mai ok să vinzi prin eMag, listezi produsul cu pret+20% cât e comisionul eMag, și dacă ai vânzări te gândești dacă merita investiția în propriul magazin.

      • Marius datorita comentariilor incepe sa devina interesanta aceasta postare:

        Referitor la recomandarea sa vinzi prin Emag Marketplace, ai testat o asemenea abordarea ? pe ce baza faci aceste recomandari?

          • Am inteles, este complicat sa dai recomandari din experientele clientilor tai, marketplace-urile sunt potrivite cel putin la noi cand controlezi sursa (furnizorul) sau cand ai creat un brand. In Romania din pacate inca primeaza pretul cel mai mic.

            Articolul si comentariile fac referire la piata din Romania.

            Incerc sa vin cu argumente din propriile experiente si imi doresc sa dezvoltam discutii constructive pe baza acestui articol

          • De ce să fie complicat? Am văzut cifrele lor, sunt mulți care vând mai bine pe marketplace decât pe magazinele proprii. Când ai un brand creat e o prostie să vinzi pe marketplace, clar vinzi direct pe propriul site, că lumea intră pe el, știe de brandul tău. Tocmai am scris mai sus că e ok să vinzi prin alții când ai produse puține și nu ai buget de site. promovare etc.

          • Daca vezi cifrele unui magazin nu inseamna ca stii cum este de fapt afacerea respectiva.

            Daca vand mai bine prin marketplace inseamna ca pe SEO nu prea mai au log de Emag si alti concurenti puternici si ca nu fac campanii sustinute folosind si alte canale.

            Daca ai un brand si poti sa-l contolezi (stoc, pret etc) de ce nu este recomandat sa vinzi prin marketplace sau mai ales sa fii direct vanzator catre Emag?

            Daca tu iei produse din stanga si dai in dreapta, produse pe care le gasesti si pe alte site-uri la preturi mult mai mici de cele mai multe ori, care mai este factorul diferentiator? Ca vinzi prin Emag ? Transfer de incredere ? Sunt multi care vad ce firma vinde si pe urma o cauta pe Google.ro ca sa nu comande prin Emag.

            Cred ca nu stii cum arata contractul de Marketplace si nu-ti dai seama ca pentru o afacere mica Marketplace-ul nu este cea mai buna solutie

          • Dacă ai un brand nu vrei să plătești comision eMag, tocmai pentru că oamenii caută deja brandul tău, din comisionul plătit în plus lor susții cheltuielile de promovare cu site-ul propriu, poți scala. Eu nu sunt deloc fan eMag Marketplace, zic doar că pentru unii are sens, mai ales când testezi piața, să vezi dacă ceva va prinde. Și da, mulți cumpără de pe eMag pentru că nu știu că e vorba de alți vânzători, transfer de încredere. Când ești la început e mai greu să convingi oamenii să cumpere de pe pe site-ul tău, dar când vine vorba de eMag…

          • Daca esti brand si vrei sa colaborezi cu Emag iti spun eu ca pui tu cele mai multe conditii; cand vorbim de brand ne raportam la Emag ca la un canal de vanzare secundar ce este abordat dupa lansarea si promovarea unui site, nu prea ai cum sa fii brand daca nu ai un site in 2019 🙂

          • Cred că faci confuzie între vânzătorii din Marketplace și distribuitorii de unde se aprovizionează eMag, mă rog, Dante.

          • Nu fac confuzie, am vandut din ambele pozitii pe Emag, stiu ca se numesc Dante International 🙂 am cumparat si implementat proiecte pe fonduri europene cu ajutorul lor.

            Consider ca recomandarile se fac mai ales din proprie experienta, cand vezi niste date la un client nu poti pune toate informatiile cap la cap si sa o prezinti ca pe o recomandare general valabila.

            Din punctul meu de vedere afacerile mici au de pierdut daca au ca principala strategie de vanzare sau testare platforma Emag Marketplace, daca o sa citesti contractul si conditiile impuse o sa-mi dai dreptate.

          • Ai zis bine, e punctul tău. Știu că vrei să faci magazine online, și noi facem asta, dar nu e mereu soluția potrivită. Lasă oamenii să descopere ce li se potrivește.

          • pot sa-ti aduc argumente pentru ceea ce am spus, incerc sa dau un sfat din propria experienta si din alte surse de incredere, daca tu consideri ca am alte motive pentru care am postat aceste comentarii, le poti sterge

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *