Cred că noul trend e să îți faci magazin online

În ultimele săptămâni m-au întrebat mai mulți prieteni și cunoștințe cam cât ar costa un magazin online, dacă tot facem din astea, că au ei o idee genială, să vândă niște produse pe net, și s-au gândit că ar prinde pe piață, că e ceva unic. Și e greu să le pui întrebările incomode fără să pară că vrei să îi descurajezi, dar realitatea e că dacă vrei să vinzi ceva pe internet nu e suficient doar să ai un site de unde oamenii comandă. În 2019 zona e aglomerată, pregătește-te să bagi bani în branding, site decent, promovare, stocuri de produse, angajați, nu prea mai merge cu vândut produse direct din stocul furnizorului pe un site făcut cu template la 50 de euro.

Chiar ieri mă întreba cineva pe email cum mi se pare ideea unui site ce vinde prin afiliere, practic plasarea de linkuri către alte magazine online, că nu crede că există așa ceva la noi. Am râs, că nu mai sunt decât minim câteva sute de site-uri similare.

Faza e în felul următor, dacă vrei să lansezi un magazin online trebuie să îți pui niște întrebări înainte. Cele mai importante ar fi:

Ai bani pentru un magazin online construit cum trebuie, fix pe nevoile tale? Nu, o temă de pe ThemeForest aranjată de un băiat în 2 ore nu înseamnă că ai un magazin online, maxim e un site pe care îți poți valida ideea de afacere, să primești câteva comenzi, să vezi dacă merită să investești. Un magazin online BUN, construit de la zero pe o platformă ok, să zicem WooCommerce, începe de la 1000 de euro, dar de regulă se duce în câteva mii.

Ai bani pentru stocuri? Știu că e o altă idee genială să lucrezi cu stocurile furnizorului, tu doar să afișezi produsul cu prețul ce include adaos și dacă cumpără cineva tu îl livrezi direct de la furnizor, văd asta des în marketplace-ul eMag, dar dacă vrei să vinzi pe bune ai nevoie de stocuri, că oamenii vor să comande acum și să primească produsul mâine, nu peste o săptămână.

Ai buget de promovare? Nu, dacă îți deschizi magazin online rudele și prietenii nu vor cumpăra de la tine, poate chiar se vor aștepta să primească ceva mocăciuni. Ai nevoie de buget de promovare pe minim 6 luni, și în funcție de volumul vânzărilor pe care vrei să îl atingi gândește-te că va trebui să bagi minim 5-10% din cifra de afaceri în promovarea magazinului, dacă vrei să crești. Da, poți crește și prin crearea de conținut organic, recomandări de la clienții actuali, dar pe termen lung trebuie să bagi bani pentru a ajunge la clienții noi. Dacă nu ai bugetul de marketing pentru minim 6 luni de zile pus deoparte s-ar putea să descoperi că ai un site frumos, dar pe care nu intră nimeni.

Ai bani pentru salariile angajaților? Varianta ideală e să crezi că tu le vei putea face pe toate, de la pus produse pe site, făcut comenzi la furnizori, trimis comenzile la clienți, marketing online, postări pe Facebook, dat cu mopul și gestionat stocuri, dar în realitate nu vei putea să te descurci singur. Minim 1 angajat, poate chiar 2 dacă încep lucrurile să se miște. Minim salariile pentru 6 luni, înainte să te apuci, că poate vânzările nu vor curge din prima lună.

Știi cum funcționează internetul, social media, marketingul online, procesatorii de plăți, platforma din spatele magazinului, softul de facturare? Nu zic asta ca să îți vând servicii de marketing online sau consultanță, dar realitatea este că trebuie să ai cel puțin noțiuni elementare despre treburile astea. Ori le înveți, ori va trebui să angajezi pe cineva care le știe, ori va trebui să colaborezi cu o firmă/un freelancer ce te poate ajuta, și aici iar trebuie să ai mare grijă, că e plină și industria asta de fakeri.

Ce vreau să zic este că deja e o concurență acerbă în domeniul magazinelor online chiar și în România, și dacă crezi că ai tu o idee genială de magazin online ar trebui să folosești mai întâi Google, ca să nu fii surprins după ce te apuci să investești. Și dacă tot te apuci de investit, pune-ți întrebările de mai sus, înainte de a crede că bagi 100 de euro într-o temă, un hosting și gata, ai magazin online.

Recomandă prietenilor!



40
Comentezi și tu ceva?

avatar
  Abonează-te  
newest oldest most voted
Notify of
Ciprian
Vizitator

Salut Marius, ai dreptate insa as mai adauga cateva lucruri:

  • faptul ca se seteaza o tema/ creaza un design pe Woocommerce in functie de necesitatile clientului nu inseamna ca i se creaza un magazin online de la 0, este o exprimare gresita;
  • oricat de bine ar fi facut site-ul si campania de marketing online succesul unei afaceri online depinde foarte mult si de: calitatea produselor/ serviciilor oferite de client, factori diferentiatori, politica de suport clienti/ consultanta/ vanzare/ plata/ livrare / returnare, deschiderea catre lansarea pe noi piete.

Felicitari pentru articole esti printre putinii care spun lucrurilor asa cum sunt !

fur
Vizitator
fur

multumesc pentru articol, exact ce a vrut sa spuna si Zoso, numai ca tu te-ai exprimat mai la obiect asa

trackback

[…] Marius are dreptate, apar magazine online aproape în fiecare zi. Zi de zi, un om are ideea că, la cât de mul se cumpără online, dacă rupe și el o bucată de plăcintă, își ia imediat un Q8. Nu contează nici un detaliu, nu trebuie să ai cunoștințe sau capital, trebuie doar să vrei, restul vine de la sine. […]

Sab
Vizitator
Sab

Eu vand pe net dinainte sa fie la moda, intru in anul 7. Si inca nu sunt veterana. Intre timp am vazut cum s-au schimbat preferintele consumatorilor, asteptarile samd. Ii compatimesc pe newbies pt ca domeniul e f greu si scump, dintr-un singur motiv. Nu taxele, nu costurile, ci refuzurile de comanda. Sunt nise cu refuz comanda 40%. Adica 40% dintre clienti refuza coletele iar expeditorii platesc transportul tur-retur. Majoritatea intra , rezista un an doi si renunta. Perseverenta in domeniul acesta este scumpa

curios
Vizitator
curios

cat la suta din cei 40% dintre clientii care refuza coletele au comandat cu plata la primirea coletului?

Sab
Vizitator
Sab

Procentul de plati online in mare este neglijabil, hai un 2-3%. Rata de refuz 40% pe plati ramburs, si este uzual, nu deosebit

andrei
Vizitator
andrei

Eu spun asa: sa nu mai vanda nimeni nimic si sa existe doar emag. Si daca totusi se gaseste cineva sa vanda pentru ca emag nu poate achizitiona chiar pe orice nisa, sa foloseasca numai emag Marketplace. Eu inteleg ca e o campanie emag marketplace … dar ma enerveaza la culme treaba asta cu magazinul unic, partidul unic, conducatorul unic. Si mesajul pe care unii il iau de bune: da’ bai, nu cumparati de la amaratii aia ca avem in tara furnizorul unic. El o sa va dea de la papuci la case, de la suzeta la masina. Sa distrugem… Citește tot »