fbpx

Trenduri în marketing și digital pe 2023 și ce cred eu despre ele

E aceea perioadă magică din an în care oamenii nu doar că ne spun ce lecții au învățat anul ăsta (spoiler alert, nu mare lucru, că tot repetăm aceleași greșeli) dar încearcă și să prezică cum va fi anul următor. La modul general, dacă am învățat ceva anul ăsta e să nu mai fim așa de entuziasmați despre trenduri, prin ianuarie toți speram că va fi un an extraordinar și după aceea știm ce a urmat…

Revenind la oile noastre, pe zona de marketing, tehnologie și internet au apărut o mulțime de articole despre 2023, ce vor face brandurile, cum vor evolua platformele și alte asemenea. Am rezumat eu mai jos trendurile care tot apar prin articole și ce cred eu. Presimt că vom vedea tot mai puține campanii frumoase, inovative, uau, majoritatea brandurilor vor juca la sigur, pentru că într-o perioadă economică dificilă bugetele merg strict pe rezultate, nu pe nice to have.

Campaniile cu influenceri – accent pe rezultate măsurabile

Anul ăsta am văzut tot mai des campanii la influenceri ce includeau linkuri cu parametrii UTM pentru tracking, presimt că va crește numărul anul viitor, că managerii nu se mai mulțumesc doar cu like-uri, mai ales în recesiune. Brandurile au deja câțiva ani de când testează campaniile cu influenceri, unor branduri le-a mers bine și continuă, altele reduc din bugete, dar important de reținut e că vor scădea numărul campaniilor făcute ca să fie, se profesionalizează și zona asta.

Pe afară încă se zice că influencer advertising va continua să crească cu 20% pe an, eu cred că am ajuns deja la limită. Discuția nu mai e acum despre cum oamenii nu mai au încredere în reclame dar au încredere în recomandările influencerilor, ci despre cum influencerii nu mai au nici o jenă să promoveze brand după brand, inclusiv branduri similare. Și nici măcar nu mai fac conținut, ci doar reclame.

Când bloggerii erau pe val discuțiile erau similare, cu diferența că exista niște bun simț, un blogger care nu voia să se compromită în fața cititorilor scria un advertorial la 5 articole neplătite, și chiar și pentru articolul plătit lucra ca să îl introducă în conținutul scris de obicei.  Acum pe zona de influenceri mă uit în feedul lor și văd doar campanii, doar recomandări de produse. Conținutul lor nu mai există, mulți au ajuns doar panouri de reclame. Câtă credibilitate vor mai avea oamenii, când te văd cum în fiecare zi le recomanzi alt brand de cosmetice, alt magazin de haine, alt brand de smartphone-uri?

Se va realiza tot mai mult conținut video scurt

Facebook și Instagram au furat tot ce au putut de la TikTok, Youtube a urmat și el trendul, acum peste tot avem conținut video scurt. În 2023 se va accentua și mai mult presiunea pe video, brandurile se vor simți și ele obligate să facă ceva pe video, chiar dacă nu li se potrivește sau nu au cu ce. Idem și influencerii, văd că tot mai mulți încearcă să creeze short video content, dacă erau pe alte nișe.

Ce nu prea înțelege lumea este că nu fidelizezi și crești o comunitate  doarcu clipuri video scurte. Da, poți să te folosești de trendurile de pe TikTok pentru a avea milioane de fani, dar ei nu te vor căuta în mod special pe tine, ei stau pe feed, dacă apari în recomandări e bine, dacă nu algoritmul le va recomanda altceva.

Brandurile și influencerii care vor crește pe termen lung sunt cei care au înțeles că trebuie să oferi mai mult, să controlezi legătura cu comunitatea ta. De aia vedeți că influencerii de pe TikTok fac și conținut video lung pe Youtube, de aia cei cărora le merge bine încearcă să se diversifice.

Reclamele care arată mai puțin a reclame și mai mult a conținut organic

Tot TikTok e de vină pentru tendința asta, dar sincer chiar mă bucură. Consumatorii noi, mai ales din generațiile tinere, au repulsie la reclame, și nu mai percutează la texte clasice de marketing și bannere pline de text și logo-uri. Soluția e simplă, reclame adaptate la mediul sau platforma pe care o folosesc, campanii care comunică în stilul lor, pe limba lor, folosindu-se de trendurile momentului. Pe vremuri i se mai zicea și native advertising. Încă o tendință aici este că reclamele nu mai sunt perfecte, cu oameni perfecți, dialoguri perfecte. Am văzut pe social media inclusiv reclame ce foloseau filmări făcute de oameni obișnuiți (cu permisiunea lor sper).

Concluzia e simplă aici, mai ales dacă aveți un brand micuț – nu stați să planificați luni de zile o campanie, încercați să găsiți idei creative, să filmați ceva decent adaptat la platforma unde vreți să vă promovați și să optimizați campaniile, testând mai multe mesaje/clipuri până descoperiți ce prinde. A/B testing, varianta ieftină.

Facebook e în declin, dar încă nu moare

Asta am simțit-o și personal și profesional. Oamenii stau tot mai puțin pe Facebook, în primul rând pentru că a scăzut calitatea conținutului, în al doilea rând pentru că se exagerează cu reclamele și în al treilea rând pentru că platforma are tot felul de probleme și e praf pe partea de suport. Din punct de vedere al brandurilor care se promovau pe Facebook e tot mai greu să obții conversii la un cost decent, și multe campanii folosesc Facebook mai mult pentru notorietate, impact, generare trafic ieftin, mai puțin pentru creșterea vânzărilor. Încă e un mediu bun pentru campanii de notorietate și interacțiuni, dar pentru magazile online ce vând produse accesibile publicului larg Google Ads convertește mult mai bine, mai ales campaniile de shopping.

Conținutul generat de AI – inteligența artificială – fain pentru amuzament

Multe branduri vor încerca să folosească cât mai mult conținut generat de AI în activitatea lor – gândiți-vă la postări pe bloguri și site-uri, mesaje pentru social media, texte pentru reclame, roboți care vorbesc cu noi pe baza unor scenarii predefinite, bannere generate de AI cu integrarea unor mesaje de campanie. Unele campanii vor fi chiar mișto.

Presimt că multe dintre ele și-o vor lua nasol și vor reveni la conținutul creat de oameni, după ce le scad vânzările și clienții îi ocolesc. Posibil să vedem niște campanii faine cu conținut creat de AI, dar vor fi bugete mari în spate, chestii neconvenționale. În final, oamenii vor să cumpere de la oameni, vor să se simtă importanți, nu doar niște cifre utile pentru atins targetul.

Despre utilitatea conținutului text creat de Chat GPT sau alte aplicații similare s-au scris deja articole documentate. Google marchează automat conținutul scris astfel ca fiind scris de roboți, deci dacă vrei să faci un site praf pe partea de SEO poți folosi liniștit astfel de aplicații, iar pentru scrierea de referate și articole documentate nu mai zic, de multe ori Chat GPT furnizează informații complet false.

Un viitor fără cookies și ce vor face brandurile

Teoretic, din 2023 nici Google nu va mai permite trackingul prin cookies în Chrome, deși e posibil să mai prelungească termenul. Când Apple a făcut asta pe iOS a afectat foarte puternic Facebook, și mulți advertiseri care targetau persoanele cu venituri mari au descoperit că reclamele nu mai sunt la fel de eficiente. S-ar putea întâmpla ceva similar și pe Google, dar asta are 2 repercursiuni. În primul rând brandurile se vor reîntoarce la reclamele clasice, în care targetai audiența după criterii simple plecând de la profilul de client și sperai să vinzi. Presimt că performance marketingul va suferi serios.

În al doilea rând, ceea ce cred eu că este mai eficient, e ca brandurile să își dezvolte propriile aplicații, platforme, baze de date cu informațiile de contact ale clienților, pentru a comunica mai ușor și eficient cu ei. Costă mai mult pe termen scurt, dar e mult mai benefic pe termen lung să ai o comunitate căreia îi poți vinde.

Anul ăsta a fost un an foarte bun pentru newslettere, chiar mă uitam că sunt câțiva clienți la agenție care vând foarte bine prin ele, pentru că au comunicat constant cu audiența lor, când lansează produse noi sau vin cu oferte publicul lor află imediat de ele. Idem magazinele online mari și brandurile de fashion, nu degeaba au investit în aplicații cu tot felul de beneficii pentru clienți, altfel vinzi când trimiți o notificare push direct pe telefon că ai lansat colecția nouă sau ai băgat iar Black Friday în ianuarie.

Concluzia – dacă aveți un brand investiți în platforme unde să puteți comunica direct cu clienții – site, blog, magazin online, aplicație pentru mobil, bază de date cu numerele de telefon, newsletter pentru abonați etc.

Cu siguranță mai sunt multe de discutat, dar mai am niște campanii de finalizat, newslettere de trimis, dacă știți vreun trend care va rupe pe 2023 lăsați un comentariu.

Recomandă

3 Comentarii

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *