fbpx

Ce mă enervează la Viena – normalitatea

Ne-am întors recent din Viena, după 3 zile de vizitat orașul și mers intens pe jos, peste 20 de kilometri în fiecare zi, pe lângă zecile de tramvaie, autobuze și trenuri schimbate. Nu a fost pe lux și opulență, ci pentru că am găsit bilete ieftine la Wizz și voiam să mai luăm o gură de oxigen și civilizație vestică, înainte să ne trezim iar pe lista roșie sau prin lockdown, că nu mai durează mult.

A fost bine, am băgat Viena în topul orașelor unde vrem să revenim, dar evident că m-am enervat. Pe ce m-am enervat? Pe normalitate, pe curățenie, pe respect și oamenii relaxați găsiți acolo. M-am enervat că nu avem și noi, deși am putea. 🙂

Poate că am avut și un pic de ghinion, cel puțin un sfert din oraș era în renovare, pe la fiecare obiectiv turistic se lucra ceva. Cu toate astea, nu era mizerie, totul era bine delimitat, marcat, semnalizat, oamenii știu că orașul trăiește din turism și au grijă să nu te deranjeze lucrările.

Senzația e că pietonii și bicicletele au prioritate peste tot, ai pietonale mari, piste de biciclete delimitate de benzile pentru mașini, în general mașinile sunt tolerate, dar în nici un caz nu e un oraș al mașinilor, ci al oamenilor. Eram pe străzi înguste, fără treceri de pietoni, și șoferii opreau ca să ne lase să trecem, deși nu trebuiau să facă asta.

Oamenii se respectă și îi respectă pe cei din jur, toți fac eforturi pentru a nu îi deranja pe ceilalți. Fără gălăgie aiurea seara în apartamente, fără țipat pe străzi de nebun, fără cocalari care umblă cu boxa portabilă după ei, fără certuri pe stradă, fără boschetari. Am văzut doar 2 cerșetori într-o stație de metrou, și ăia pașnici. Surprinzător, se bea destul de mult pe stradă, și nimeni nu părea să aibă o problemă cu asta.

Oamenii sunt politicoși, relaxați, nu auzi claxoane, nu se țipă, chiar și în aglomerație senzația e de chill, toți încearcă să se simtă bine. Nu știu dacă am auzit un claxon de mașină pe stradă în 3 zile.

Sunt evenimente peste tot, și pe bani, și gratis. Am nimerit la un fel de serbare de cartier, cu muzică live, oameni ce își vindeau chestiile personale, tarabe cu produse home-made, muzică rock live, demonstrații de produse ca la teleshopping. Era plin de localnici și turiști, dar peste tot era curățenie, totul era bine organizat.

E curățenie lună peste tot în zonele publice, metroul vienez mi s-a părut cel mai curat până acum, peste Londra, Paris sau Roma. Am făcut cel puțin 60 de kilometri pe jos și pantofii mei erau la fel de curați , ca idee, deși am fost și pe stradă, și prin parcuri, piețe etc.

Sunt enervanți de preciși și exacți austrieci. Sunt indicatoare peste tot, hărți pentru orientare, aplicații pentru metrou, tramvai, obiective turistice. Trenurile, metrourile, autobuzele vin la secundă, în stații vezi peste tot exact cât timp mai ai de așteptat.

E enervant să îți iei marjă de 30 de minute, învățat fiind cu transportul din România, și să vezi că nu e nevoie, că trenul vine fix la ora trecută pe bilet. Evident, nu ai ce face cu mașina în oraș, că locurile de parcare sunt scumpe și metroul funcționează excelent.

Dacă nu ți-ai făcut cumpărăturile seara până la 20.00 ghinion, că seara și în weekend majoritatea magazinelor sunt închise, mai găsești doar câteva magazine de cartier și barurile pentru turiști.

Nu e chiar totul roz, că altfel ne-am muta toți acolo. Ai nevoie de un salariu mediu spre mare ca să trăiești bine în Viena. Transportul e scump, vizitele la obiectivele turistice închise costă destul de mult, ieșitul la restaurant costă, chiriile pentru apartamente sunt mari, și e windy chiar și vara, cum zic chiar vienezii.

Totuși, simți că Viena e un oraș fain pentru trăit și vizitat, deoarece ai civilizație, ai ce face în oraș, ai unde ieși, oamenii sunt ok, și peste tot simți că ești respectat. Alimentele la supermarket sunt la prețuri similare cu cele de la noi, ai o mulțime de parcuri și evenimente cu acces gratuit, obiectivele turistice au și zone ce pot fi vizitate gratis, și te poți plimba o săptămână întreagă prin oraș fără să te plictisești.

Ca să vă dau încă un indiciu referitor la de ce oamenii preferă orașul ăsta – suprafața e de patru ori mai mare ca a Parisului și au mult mai multe parcuri, deși numărul locuitorilor e un pic mai mic. Bonus, Viena a fost numită “Most livable city” in the world timp de 10 ani la rând.

Nu am zis astea doar ca să zic că Viena e mișto și orașele românești nu, ci pentru că aș vrea să văd că furăm cât mai multe de la ei, că zone faine avem și noi, potențialul turistic e enorm, dar la oameni trebuie să lucrăm. Să le furăm respectul pentru ceilalți, obiceiul de a nu claxona în trafic, pistele pentru biciclete, orașele gândite pentru pietoni, nu pentru mașini.

Oare nu se poate?

Recomandă

10 Comentarii

1. Eu am patit sa-mi intarzie si tramvaiul la ei, aproape o ora. In perioada turistica, mai ales de Craciun, e ceva mai agitat, plus claxoane.

In rest, cu totul de acord.

2. Bună ziua,referitor la partea cu transportul scump nu sunt de acord.
    Abonamentul lunar costa 51 euro pe toate liniile(tramvai,metrou,tren,autobuz) iar cel anual 365 euro pe an,adică 1 euro pe zi…

• Scump raportat la noi, scuze, am uitat sa precizez. 4.30 euro tren aeroport – Viena, 17 euro (parcă) abonament pe toate liniile pentru 3 zile. Nu mă plâng, serviciile au fost foarte ok, dar asta e și ideea, serviciile de calitate costa.

• Eu care vin mai des prin Viena ( mai ales pentru sistemul lor medical ultraperformant ) am descoperit ca exista diverse tipuri de abonamente cu reduceri substantiale in functie de varsta valabile si pentru cetatenii UE. De ex la OeBB pentru seniori platesti 29 euro/an si ai reducere de 50% pe calea ferata . Dar exista aceleasi abonamente pentru familisti sau tineri.
        Daca te duci cu trenul pana in Klagenfurt cum am fost eu iti recuperezi cei 29 euro din prima calatorie redusa cu 50% si restul platesti doar 50 %.
        Pentru transportul in comun din Viena sunt deasemenea diverse tipuri de abonamente.
        Nu mai vorbesc de pretul concediilor in statiunile lor turistice – muult sub ale noastre daca nu te duci in varf de sezon. Si daca te duci la acelasi hotel mai multi ani la rand ( cum fac eu in zona Woerthersee) beneficiezi de bonusuri substantiale.Am platit in iunie anul acesta la un hotel de 4 stele pe malul lacului Woerthersee ( demipensiune, spa,sezlong, plaja privata etc incluse) muult mai putin decat la Mamaia.Nu mai spun de calitatea serviciilor .

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *