De ce aș plăti pentru știri online pe care le pot citi gratis?

Cam asta e dilema utilizatorului de internet care se informează online. Se tot discută în ultima perioadă și în online-ul românesc despre introducerea abonamentelor cu plată la site-urile de știri. Ideea nu e nouă.

Managerii români se uită cu poftă la publicațiile de afară care au făcut acest lucru cu succes (The New York Times e exemplul cel mai bun) și vor la rândul lor să introducă sisteme asemănătoare, să facă bani din online, mai mult decât mărunțișul obținut pentru bannere vândute la mia de afișări. Dilema Veche și Ziarul Financiar (secțiunea Corporate) știu că au făcut-o deja.

Problema e că managerii români nu văd mica mare diferență între edițile online ale ziarelor de afară și șite-urile de știri de la noi. Cei care plătesc abonamente pentru a citi știrile nu vor aceleași știri care sunt difuzate de agențiile de presă sau aceleași comunicate de presă pe care le găsești peste tot gratuit, vor informații în exclusivitate: analize, conținut video, foto, anchete, documentare. Vor articole pe care nu le găsesc în altă parte pe internet. De asta afară funcționează paywall-ul, pentru că publicațiile online au înțeles că trebuie să se adapteze pentru a obține banii cititorilor, să ofere avantaje.

La noi? Nu citesc prea des Dilema Veche, dar ei cred că au înțeles conceptul. Cei care se abonează primesc articole în exclusivitate, conținut video, foto, muzică, suplimente, ebooks, acces la arhiva revistei. Probabil că cititorii care plătesc nici nu sunt agasați de bannere. Par a fi motive suficiente pentru ca o parte din cititorii ediției online să plătească.

În schimb, mă uit la titlurile de azi de pe Ziarul Financiar Corporate și chiar nu înțeleg de ce aș plăti pentru acces. Cu ajutorul Google pot găsi majoritatea știrilor pe care ei le publică în spatele paywall-ului gratuit, pe alte site-uri. Sunt câteva analize în exclusivitate pe care nu le găsesc în altă parte, dar mult prea puține pentru a motiva un cititor să plătească.

Întrebarea din titlu rămâne: De ce aș plăti pentru știri online pe care le pot citi gratis? Până când site-urile de știri de la noi nu vor oferi articole de calitate, unice, fără reclame, discuțiile despre abonamente plătite pentru acces la știri sunt cel mult glume bune.

Cred că de asta majoritatea site-urilor de știri de la noi nici nu vor introduce abonamentele plătite. Pentru că știu că nu au un conținut suficient de bun pentru ca cititorii să plătească.

Recomandă prietenilor!



12
Comentezi și tu ceva?

avatar
  Abonează-te  
newest oldest most voted
Notify of
Andrei
Vizitator
Andrei

Pai nu ai plati, de aia nici nu s-au grabit romanii sa bage abonamente, stiu ca singura lor sansa e sa umple site-urile de stiri cu bannere si sa bage titluri bombastice.

Ioana
Vizitator

Cred ca nu au nici oameni care sa produca respectivul continut.

Liviu R.
Vizitator

Problema e mult mai profunda decat pare! Ai atins sensibil cateva puncte principale, insa nu-i suficient! Nu consider indeajuns sa mi se arate video si foto si sa platesc pentru asta(apropo de asta, oare au dreptul sa perceapa taxa pe ceva ce nu le apartine?) Stirile trebuie sa fie stiri, adica investigatii, prezentari de dovezi, sa depaseasca statutul de news-flow cu care suntem obisnuiti din publicatiile ce ofera continutul gratuit, sa depaseasca statutul de editorial, sa ofere informatii reale, nu pareri personale ale jurnalistilor! Dilema Veche? No way, nu am platit si nu voi plati vreodata pentru a citi pareri… Citește tot »

feedback consumatori
Vizitator

@liviu r, curios ca esti satul “De pareri personale sunt suprasaturat”, dar mai adineauri ti-ai dat cu parerea, intr-un alt post de-al lui Marius.Unde erau informatiile de maxim interes, investigatiile si documentarea? Exista o regula principala, sa faci teste, sa nu asculti ce spun ceilalti, asta-ti cam scapa.

Nu fa altuia ce tie nu-ti place.

Liviu R.
Vizitator

@feedback consumatori(sau care iti este numele) :- cred ca voit sau fara voie confunzi niste lucruri elementare despre ceea ce inseamna jurnalismul profesionist si implicit meseria de jurnalist! In plus, atunci cand soliciti un onorariu trebuie sa te ocupi sa oferi servicii de calitate si nu copy&translate&paste din alte publicatii sau site-uri! O parere exprimata intr-un comentariu este o parere de consumator/cititor/vizitator, ori sa ataci consumatorii pentru ca nu-ti convin parerile lor, mi se pare o tehnica in gen kamikaze! 😉 Daca nu suporti un feedback de consumator sau te deranjeaza, atunci cum iti poti desfasura activitatea intr-un mediu in… Citește tot »

bogdan
Vizitator

@ liviu r, nu am spus nimic despre jurnalism.feedbackul de calitate este binevenit intotdeauna. am dat parerii tale aceeasi importanta pe care o dai tu, citez ““De pareri personale sunt suprasaturat”. Am fost mirat cum de esti suprasaturat de pareri personale, cand tu o oferi pe a ta ,desi in cazul respectiv am incercat sa-i gasesc o calitatea dar a fost in zadar. In alte cazuri, parerea ta are substanta. Sa scriu si la subiect totusi. Nu am avut abonament la ziare sau portaluri de stiri din RO, habar nu am ce calitate au.In schimb am fost abonat la publicatii… Citește tot »

Liviu R.
Vizitator

Vezi, aici ti-a scapat din vedere tocmai topicul articolului si anume continutul platit! Ai rupt din context, insa ceea ce am spus a fost ca nu platesc pentru a citi pareri personale pentru ca intr-adevar sunt satul de pareri personale(e ceva rau in asta?)!
In continuare imi mentin acelasi punct de vedere! Te-ai cam contrazis putin, pentru ca daca intr-adevar nu-ti era important ce am spus, nici nu-mi raspundeai! 😛
Seara buna!

bogdan
Vizitator

@liviu, a fost important sa aduc lumina, asupra subiectului, nu parerea ta subiectiva a primului comentariu din acel post.

Sebastian
Vizitator
Sebastian

În aceeași ordine de idei, se pare că și alții se întreabă de ce ar plăti pentru presa printată și de ce se tot afirmă că „Print-ul e pe moarte”. Concluzia lor: „Nu dragilor, nu print-ul e pe moarte. Pe moarte sunt publicațiile de ra#at, cele de bârfe (can-can) și cele care preiau știri publice de la agențiile de presă”
http://pandodaily.com/2013/03/05/print-is-dead/