Mult timp am criticat companiile aeriene low cost când au introdus limitele la bagajele de mână, până au ajuns la celebrul 10 kilograme, dar maxim 40 × 30 × 20 cm. Mi se părea mult prea puțin bagaj, și când prinzi bilete de avion la 20-30 de euro parcă nu ai plăti încă 30 de euro pentru bagaj, nu?
Adevărul e undeva la mijloc, nu degeaba îi zice low cost. Liniile astea vor oferi prețuri mici la biletele de avion, dar vor taxa extra orice altceva, ca să facă profit.
Schimbarea legată de bagaje a avut loc când mi-am dat seama că majoritatea avem prostul obicei de a lua cu noi tot felul de nimicuri inutile, și am început să planificăm inteligent ce punem în bagajele de călătorie. Dacă planifici din timp, știi ce ai nevoie și renunți la chestiile voluminoase/nice to have din bagajul ăla poți lua lejer suficiente lucruri pentru a te descurca o săptămână în deplasare.
Am fost în vacanța de vară, 1 săptămână, toți 4, și ne-am descurcat doar cu bagajul de mână fiecare, ba chiar mi-au rămas vreo 3 tricouri nefolosite. Să spunem că asta era vara, dar am fost o săptămână la Roma, primăvara, tot așa, doar cu bagajele de mână, și am avut inclusiv laptopul de 14 inchi cu mine, că mai aveam și de lucru un pic. Am zburat și acum, când e frig, 5 zile, tot cu bagajul de mână. În total, de 2 ani de zile am zburat pe majoritatea curselor low cost pentru câteva zile doar cu bagajul de mână, și ne-am descurcat fără probleme. Noi momentan folosim niste rucsacuri de la Decathlon, dar aș căuta ceva și mai mic.
Încă mai țin minte zborul de acum 15 ani de zile, când pentru o săptămână în Mallorca, 2 persoane, am luat cu noi un troler de 30 kg și încă 2 de 20 kg, și nu am folosit decât un sfert din lucruri. Nu știu ce era în capul nostru. Amatori…
Evident, dacă vrei să călătorești ultra light:
- Ajută să planifici bine hainele pentru unde mergi și câte zile vei sta acolo, ca să ai minim 1 ținută pe zi;
- Ajută să te asiguri că ai mașină de spălat și/sau fier de călcat la cazare sau hotel.
- Ajută să renunți la chestiile inutile sau pe care le poți găsi ieftin unde aterizezi, gen gel duș/șampon, dacă nu le ai deja la hotel.
- Ajută să știi cum să împachetezi hainele, cel mai eficient mi se pare stilul militar.
- Ajută să îți iei pe tine hainele cele mai groase, dacă călătorești iarna.
- Ajută să învestești în echipamente care ocupă puțin spațiu – ultrabook, încărcător light pentru mai multe dispozitive gen laptop-telefon-tabletă, sau haine de calitate ce pot fi spălate ușor etc.
Evident, nu poți călători peste tot doar cu bagajul de mână, dacă stai mai mult de o săptămână sau ești în călătorii de afaceri probabil vei avea nevoie și de un troler.
Totuși, pentru 5-7 zile, dacă planifici cum trebuie, te poți descurca onorabil cu un bagaj de 10 kg. Și mai e o chestie mișto când călătorești cu un bagaj ușorl, economisești timp, și în aeroport, că nu mai aștepți după bagaje, și unde mergi să vizitezi, că e ușor să te miști.
La voi cum e, vă descurcați cu bagajul de mână, sau vă trebuie minim 3 trolere?
Eu sunt curios daca va comenta vreo femeie ca ei ii ajung 10 kilograme si ca nu are nevoie de mai multe bagaje. Nu impuscați mesagerul. 😛
Ai să râzi, dar la noi eu am tendința să pun mai mult decât trebuie în bagaje.
Nu stiu daca ai mai calatorit in ultima vreme…dar companiile de linie au devenit low cost. Nu bagaje, nu mancare, nu, nu, nu… Lufthansa, KLM, AirFrance, LOT, TAROM, etc.
La preturi încă nu sunt low cost, și încă au mai mult spatiu pentru picioare. Momentan.
Simt ca spatiul la picioare cel putin la WIZZ pare mai multumitor. Daca iti zic ca am intalnit si avioane care aveau optiunea de a rabata scaunul :D, la Wizz.
Da, la preturi inca sunt intre si 7 si 10x. Dar am ramas masca cand primeam un fursec acum vreo 4 ani, iar acum cel mult o apa plata la 0.3 L
Eu am prins din întâmplare de 2 ori la Wizz locurile de lângă ieșirea de urgente, mă simțeam la business. Pe de altă parte, la zborurile de 2-3 ore nu contează așa de mult extra beneficiile, de la 4 ore in sus da.
Cum zice Pato, mai putine facilitati, preturi mai mari. Si nu doar la Wizz sau Ryanair, ci la companii de linie, la care platesti deja sensibil mai mult (oricum si Wizz e deja scump, am dat in vara 260 de dolari pe 2 bilete dus-intors Timisoara Milano, doar ca am adaugat bagaje de cala.
Un pic de istoric:
2010 martie – Budapesta – NY – 500 de dolari de persoana, dus intors, bagaj de mana de 10 Kg, 2 (DOUA) bagaje de cala de 23 de kg. Vorbim de persoana. In acelasi an, in septembrie, au schimbat modificarea si au scos un bagaj de cala, pretul a fost la fel (ulterior a crescut). Mancarea a fost decenta, ultimele 2-3 zboruri au fost cu bagaj platit suplimentar (de cala, deci inca 70 de dolari bucata), niciunul inclus, iar mancarea … macar nu am facut enterocolita.
Am fost bucurosi ca am prins bilete cu 900 de dolari, dar, deh, inflatie.
Peste tot au crescut prețurile, eu vara mai zbor doar dacă iau biletele cu mult timp înainte, altfel știu că sunt de 3-4 ori la prețul din extra sezon. Asta e, vacanțele copiilor, concediile, toată lumea vrea vara. Avantajul este că dacă nu mergi când merg toți prinzi prețuri ok și la avion, cazări, locațiile turistice sunt mai libere. Dezavantajul e că poate nu prinzi fix vremea din reclame sau poate vei călători solo, că toată lumea planifică concediile în funcție de școlile copiilor.
Eu mereu iau in extra-sezon sau cu 6-7 luni inainte. Chiar si asa, preturile sunt tot mai mari, serviciile tot mai proaste. Am ajuns la faza la care scot copilul de la scoala in ultimele 2 saptamani, ca altfel dau de 3 ori pretul pe avion. Din fericire nu am avut probleme cu scoala, am anuntat in avans si asta a fost … Acum mai stam cateva zile si comandam biletele de la anu’, ca in primavara e deja valea plangerii 😀