Jumătate din bugetul de marketing este pierdut, dar nu știm care jumătate

Prima dată zis-o Henry Ford cred. El știa că jumătate din fiecare dolar cheltuit pe reclame e pierdut, doar că nu știa care jumătate. Primele referințe online sunt de prin 2006, unde se discută mai mult despre ROI-ul diverselor campanii online și cum de multe ori campaniile de marketing se fac pe sistemul Doamne ajută să iasă bine. 🙂

Articole și studii mai noi spun că doar 37% din bugetul de marketing e irosit aiurea. În funcție de domeniul în care activați, publicul pe care îl vizați și metodele de promovare folosite, marja asta poate să difere.

marketing-budget

Sunt de acord cu faptul că o parte din bugetul de marketing e irosită aiurea, fără rezultate, și de cele mai multe ori e vina marketerilor, care aprobă strategii de promovare fără a cere măsurarea rezultatelor. Poate fi și vina șefilor care insistă să bage bani doar pentru că asta face concurența, dar deja e altă discuție

Mai ales offline se întâmplă asta, investești în reclame TV, spoturi radio, panotaj outdoor, pliante și nu știi care va fi rezultatul. De exemplu la pliante poți oferi o reducere celor care vin cu pliantul în magazinul tău și aproxima rata de conversie, dar la reclamele TV cum măsori eficiența, ROI-ul? Știu, se fac studii despre notorietatea brandului după o campanie pe TV, dar nici studiile nu îți oferă o imagine completă asupra lucrurilor care funcționează.

Nici online-ul nu e sfânt. Da, măsurăm clicuri, afișări, timp petrecut pe pagină, conversii, bounce rate, facem remarketing, dar și aici se mai pierd bani aiurea, mai ales când vine vorba de social media marketing. Nu zic că nu funcționează, dar sunt prea mulți consultanți care încă vând like-uri sau followeri clienților și le spun că asta înseamnă succesul.

Care e soluția pentru a nu arunca banii de marketing aiurea?

Măsurați tot, tot, tot.

  • Dacă faceți o campanie cu fluturași, spuneți că oferiți o reducere sau ceva bonus celor care vin cu fluturașul în magazin, bar, restaurant.
  • Dacă faceți o campanie la radio, oferiți ceva în plus clienților care vă sună să cumpere și folosesc un cuvânt cheie, voucher etc.
  • Dacă faceți o campanie outdoor, mai ales pentru afacerile locale, oferiți ceva suplimentar celor care au văzut mesajul de pe panou.
  • Dacă faceți o campanie online prin Google Adwords sau Facebook Ads, duceți clienții potențiali pe un landing page dedicat, nu pe prima pagină a site-ului. Măsurați câți au făcut clic, cât timp au stat pe pagină, câți au lăsat datele de contact, câți s-au abonat la newsletter…

Nu zic că nu se vor pierde bani în continuare, dar mai puțini. Aproape orice acțiune de marketing, online sau offline, poate fi cumva măsurată. După aceea decideți dacă merită să investiți în continuare într-o metodă de promovare sau trebuie să explorați alte variante.

Sursă imagine

Recomandă prietenilor!



1
Comentezi și tu ceva?

avatar
  Abonează-te  
newest oldest most voted
Notify of
Liviu R.
Vizitator

Cateva greseli fundamentale am observat ca duc la irosirea bugetului de marketing.
1 – strategia de marketing e orientata prea mult spre branding/notorietate. Asta pentru ca oricum, in efect, cheltuielile sunt deductibile la impozit iar managementul face dovada unei puerile intelegeri a ceea ce inseamna marketing.
2 – considerentul ca SMM ROI nu poate fi calculat. Ceea ce este complet gresit. Poate fi calculat si inca foarte usor.
3 – stabilirea bugetului unei campanii nu porneste de la calculul valorii medii al produselor/serviciilor a caror vanzare este tintita. Pe acelasi segment, in continuare se ignora analiza de piata si cererea care exista.