fbpx

Marketingul ăsta e prosteală pe față, știu eu

Din când în când mai primesc comentarii ca cel de mai sus, care îmi amintesc că eu mă ocup cu vrăjitul și prostitul clienților, că datorită marketerilor se vând toate prostiile, și dacă nu ar fi marketingul oamenii ar cumpăra doar produse bune, de calitate, ascultându-și propriile instincte, iar lumea ar fi un loc mai bun. Așa o fi?

Probabil că acum vreo 10 ani chiar m-ar fi întristat comentariile de genul ăsta, dar acum mă fac să râd cu gura până la urechi, pentru că îmi demonstrează cât de înguști la minte încă sunt unii.

Hai să o luăm altfel. Să presupunem că marketingul nu ar exista, că brandurile ar dispare, și companiile ar produce și vinde produse fără publicitate. Cum ați alege între telefonul 1 și telefonul 2? Ce mașină ați cumpăra? Ce fel de cafea ați bea? De pe ce model de laptop ați citi articolul ăsta?

Știu ce se spune, că serviciile/produsele de calitate sunt cea mai bună reclamă. Și e adevărat, de exemplu noi la agenție nu am făcut Adwords, SEO, nu am trimis newlettere, și totuși nu murim de foame, clienții vin mai ales pe recomandări, de la clienții deja existenți.

Totuși, am făcut și facem marketing, chiar dacă indirect. Primii clienți au venit pentru că mă cunoșteau personal pe mine sau pe Cristi, pentru că scriam pe blog, pentru că știau ce putem să facem și aveau încredere în noi.

Oricum ar fi, chiar dacă nu investești direct în campanii de promovare, în serviciile unei agenții, tot trebuie să te promovezi cumva. Fie că vorbim de inbound marketing (crearea de conținut util pentru clienții potențiali, tutoriale, blogging, clipuri video, implicare în social media) sau outbound marketing (reclame plătite, târguri, spoturi radio/TV, machete în ziare) tot trebuie să te promovezi pentru a atrage clienți.

Rethinking Marketing

Și încă o chestie la care poate nu vă gândiți, atunci când auziți de marketing.

Marketingul este motivul pentru care beneficiem de o mulțime de produse sau servicii, fără a plăti (direct). Fără brandurile dispuse să plătească pentru reclamele de pe site-urile de publishing, nu prea ați mai avea ce știri să citiți dimineața decât contra cost, și să recunoaștem, câți ați plăti un abonament lunar la un ziar online, pentru știri de calitate?

Fără reclamele ce apar pe Facebook, Skype, Twitter sau Instagram ar trebui să plătim pentru aplicațiile astea, deoarece în spatele lor sunt costuri ce trebuie suportate. Și sigur nu ați fi dispuși să plătiți pentru a utiliza Facebook, nu?

Fără reclame nu am mai avea sute de aplicații instalate pe smartphone, poate chiar și smartphone-urile nu ar fi prea dezvoltate, că Apple, Google și Microsoft nu au investit în dezvoltarea lor de plăcere, ci pentru a face bani, pentru a își promova serviciile conexe, pentru a atrage clienți.

Și dacă e să gândim la rece, internetul în general ar fi mult mai puțin dezvoltat, multe din salturile tehnologice și tehnologiile noi ce apar au fost și sunt finanțate pentru că niște companii au marcat niște bani. Da, cu speranța că își vor recupera investițiile, vor face profit, ceea ce se și întâmplă de regulă, dar fără marketing și publicitate lumea ar fi mult mai tristă și izolată, zic eu.

Mă înșel? E marketingul chiar așa de dăunător pentru societate? Să ne gândim un pic înainte să deschidem gura.

Recomandă

4 Comentarii

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *