fbpx

Întâi am citit manualul de social media, de fapt o colecție de articole, recomandări și studii străine despre Facebook, Twitter și alte rețele sociale, traduse în română. Am scris despre carte că e slabă, nu ar fi utilă nici măcar unui începător în ale online-ului, iar autorul s-a supărat pe mine și a început să mă critice pe blogul lui. Asta e, sinceritatea costă.

Mai recent am citit The Thank You Economy scrisă de Gary Vaynerchuk, care mi s-a părut plină de bullshit, cu prea multe idei expirate care se tot repetă pentru o carte ce în recenzii e prezentată ca inovatoare. Cel puțin asta avea exemple frumoase și practice, dacă la teorie era plictisitoare și repetitivă.

Mă rog, astea sunt cărți pe bani, plătești ca să le citești, deci ai niște așteptări de la ele. Mi-am dat seama că eu nu aș putea scrie o carte despre social media sau promovarea online, mai ales una pe bani, deși am ceva cunoștințe în domeniu, pentru că eu am minima decență să nu mă prezint drept specialist într-un domeniu în continuă schimbare și în care nu există studii validate, și nu aș putea să cer bani pentru lucruri evidente despre social media, pe care le poți găsi ușor dacă știi să cauți pe Google folosind 2-3 cuvinte cheie.

Și așa ajungem la fenomenul cărților gratuite despre social media, sau orice alt domeniu, că rețeta e cam aceeași. Dacă vrei să îți crești audiența, popularitatea, influența poți încropi destul de rapid un ebook din articole scrise de tine pe blog de exemplu de-a lungul timpului, îl pui la download în schimbul unui tweet, share, like și observi cum îți crește traficul pe blog, dacă ceea ce ai scris tu e cel puțin decent.

Problema apare când scrii o carte cu banalități despre Facebook, de exemplu, și după aceea o trimiți pe email oamenilor care știu mai multe decât tine despre subiect (de exemplu eu, în cazul de față), cu mesajul:

Îmi face plăcere să-ți ofer noua mea carte „Cum să câștigi prieteni și clienți pe Facebook”. O găsești atașată acestui e-mail. Sper să-ți fie de folos.

Mi se pare o jignire să trimiți un ebook gratuit în care tu explici Cum să postezi fotografii, Cum să postezi link-uri, Cum să postezi un videoclip, Cum să comentezi și să răspunzi, Cum să faci o reclamă bună, toate chestiile astea despre Facebook (pe alocuri și alte rețele) scrise pe baza altor articole citite pe site-uri de afară, și să speri că îmi va fi de folos mie, în condițiile în care eu scriam despre lucrurile astea acum 3 ani, din experiență proprie. Dar poate mă enervez eu prea repede, recunosc că am defectul ăsta, deși încerc să fiu mai bun. Poate exagerez. Cred că 90% dintr utilizatorii de Facebook s-ar enerva dacă ar primi un link către carte, pe ideea că le-ar fi de folos. Nu pentru că e un ebook slab, ci pentru că spune lucruri mult prea banale, iar autorul nu are nici o validare a argumentelor, decât… Studiul X spune, Studiul Y spune… Pe bune?

O să vă las cu câteva extrase din ebook, să îmi spuneți voi ce impresie vă lasă lectura ei, sau măcar frunzărirea pentru amuzament. V-am spus că în ebook capitolele încep cu citate din The Matrix, Fidel Castro, Margaret Thatcher, Walt Disney sau Steve Jobs? Cred că e o mare realizare în sine să pui atâtea personalități într-o carte despre social media. 🙂 Știu că scopul unei asocieri de acest gen este validarea autorului, dar în cazul de față contrastul între citate și conținut este atât de strident încât generează valuri de umor involuntar.

Extrase care m-au făcut să râd:

A posta un text pe Facebook nu este atât de facil pe cât crezi.

Uită de adjective și adverbe, folosește cât mai multe metafore.

Asistăm la democratizarea comunicării, a internetului și a modului în care se fac afaceri. Indiciile revoluției sunt peste tot. La televizor și pe internet se menționează Facebook tot mai des, iar oamenii din jurul tău vorbesc tot mai mult despre asta. O altă dovadă este că eu am scris o carte despre Facebook și că tu în acest moment o citești.

Adobe Photoshop. Este regele programelor de editat imagini, însă este mai greu de utilizat. Are toate funcțiile Paint plus multe altele.
Cum să stai în poză. Zâmbește din suflet. Recunoști un zâmbet adevărat când vezi nu doar contracția mușchilor din jurul gurii, dar și pe cea a mușchilor din jurul ochilor. Fii modest. Dacă nu poți să zâmbești măcar nu te împăuna. Încearcă să adopți o poziție cât mai firească.

Și mai sunt multe altele, eu am trecut doar 10 minute prin ea. Dacă s-a dorit a fi un ebook amuzant, atunci autorul și-a atins scopul. Oricum, am râs și pentru seara asta, după o zi grea. Probabil cel mai amuzant ebook despre Facebook, scris fără intenția de a fi amuzant. Nu mă leg și de gramatică, că vorba aia, poate a fost scrisă în grabă. Voi ce ziceți, e faină cartea?

19 Comentarii

  1. Vorba ta, am ras si azi. Si inca gratis. Urmeaza pasul 2, tipul sa isi puna la Bio… Autorul binecunoscutei carti despre promovarea pe Facebook…

  2. Da, am râs cu lacrimi (am contractat şi muşchii ochilor, pe bune!) când am citit mai ales treaba cu photoshop-ul. Ne poţi spune cine e marele guru autor?

    Ps: tu ai putea să scrii nişte materiale din când în când, chiar şi cu pretenţia de cunoscător în comunicator online, sunt sigur că oamenii care te citesc ar avea de învăţat.

  3. Bonus: Am vrut să îi las un comentariu despre cum nu sesizează diferența dintre USP și poziționare (el le spune marketing) și stupoare: N-avem comentarii pe blog. Comunicare bidirecțională, interacțiune, nowism, finețuri.

    • Nu Andrei, e ceva mult mai subtil la mijloc, tehnica lui Seth Godin, nu lăsăm comentariile pe blog ca să generăm reacții în social media. Asta sau nu știe cum se pun comentariile, urmează în cartea a doua care e în curs de documentare, unde ni se explică de ce Blogger este cel mai bun sistem pentru bloggeri.

  4. “Adobe Photoshop. Este regele programelor de editat imagini, însă este mai greu de utilizat. Are toate funcțiile Paint plus multe altele.” un Paint mai avansat :))

  5. Am primit si eu e-book-ul de la tipul asta acum cateva zile. Nici nu m-am obosit sa il descarc. Sunt atat de satula de cate e-book-uri primesc pe email de la tot felul de oameni specialisti in diferite domenii, incat le dau delete sau spam din prima. E un nou trend care circula in 2014 treaba asta cu e-book-urile?

  6. Am primit-o si eu si am lasat-o acolo, curioasa. Ma asteptam la o alta banalitate dar daca e asa de haioasa, trebuie sa o citesc 🙂

  7. E, intr-adevar, haioasa. Mi se pare, cum se spune, “la mintea cocosului”. O fi doar vreo alta metoda de a face bani sau e o metoda de marketing prin care sa crezi ca devii mai cunoscator daca o citesti?! Mi se pare un fel de “aceeasi Marie, cu alta palarie”. Adica, mai mult decat inveti practic, pe site, pe facebook sau alte retele, postand, apreciind anumite postari sau altceva, nu cred ca aceasta carte ma ajuta, nici teoretic si nici practic. A, faptul ca acel continut trebuie sa fie profesionist si calitativ nu pot sa spun decat ca nu e cartea potrivita. Aici ar trebui sa citesti beletristica:)) sau altceva pentru a-ti forma un vocabular si de a avea cel ceva pentru a scoate articole de calitate si atragatoare unui public. Mie asa mi se pare, nu sunt eu vreo specialista, dar o iau cat se poate de logic si de simplu.

Lasă un comentariu