La final de campanie

Citeam azi-noapte un articol bine scris, in opinia mea, despre esecul campaniilor online de anul acesta. Argumentele erau bine definite: clipuri de promovare care se vroiau virale cu doar cateva sute de vizualizari, site-uri de campanie si bloguri ale politicienilor cu un trafic mai mic decat al unui blogger la inceput de drum ( 400 vizitatori ), spam la greu pe baze de date cumparate ( cred ca am primit cu toti mailul cu “Cine va mai trimite trandafiri?” ), chiar si spam pe messsenger, toate in speranta desarta de a atrage posibili alegatori. Culmea e ca pe aceste campanii nereusite s-au aruncat bugete de sute de mii de euro ( pe langa cele declarate oficial ).

Ce e de retinut din chestia asta

Nici un candidat nu a reusit sa se impuna in mediul online, sa declanseze o isterie virala, sa rupa stilul. Ultima campanie care stiu eu ca a fost foarte reusita, pe partea de online, e cea a lui Basescu, din 2004. A creat virale, o comunitate online in jurul site-ului sau, s-a vorbit luni intregi dupa alegeri despre ea, s-au facut studii de caz, teme de licenta. Ar fi un bun exemplu pentru toate agentiile full service care au jecmanit politicienii anula acesta de bani, fara a oferi nimic palpabil in schimb. Nu le plang de mila politicienilor, zic si eu, poate se simte cineva din anumite agentii.

Trist, dar adevarat. Cei care au realizat campaniile politicienilor, anul acesta, nu au invatat nimic despre cum se face un viral, cum creezi un brand politic in mediul online, cum impulsionezi alegatorii. Au practicat aceeasi practica pe care s-a cladit Internetul in Romania: spam la greu si mesaje disperate. Sunt cateva exceptii, dar prea mici pentru a le baga in seama, privind situatia in ansamblu.

Numai ca nu mai merge asa! Utilizatorul de Internet a evoluat, are pretentii acum, chiar si in internetul .ro. Eu daca primesc un spam electoral, pe mail sau messenger, sigur nu il voi vota pe acel candidat, si nu cred ca sunt mai special ca altii. De ce?

Pentru ca mesajele electorale transmise astfel, agresiv, mie imi sugerereaza un alt mesaj: Mi-e foame. Sunt disperat. Vreau sa castig cu orice pret! Iar eu nu vreau sa votez o persoana disperata, vreau sa votez o persoana care stie cum se face campanie, stie cum sa imi castige increderea, cum sa ma determine sa aplic stampila unde trebuie pe buletinele de vot.

Exemplu concret

In final, un exercitiu de imaginatie, mai ales pentru cititorii ieseni: voi ati vota un candidat care va spameaza personal pe messenger cu mesaje gen te rog eu, voteaza-ma? Deja am stabilit ca eu nu am buletin de Iasi, deci nu voi merge la vot aici, dar asa, de dragul conversatiei, voi ce ati face daca ati primi mesajul de mai jos:

Salut! voiam sa te rog, daca nu ai alte optiuni, sa ma votezi la presedintia CJ Iasi, si pe lista … de la consiliul local si judetean. Pozitia …. pe buletinul de vot! Multumesc.

Ati vota aceea persoana? Desigur, mesajul e conceput la persoana I, dar e trimis ca spam. Sa spunem ca este un candidat tanar, care ca om v-a creat o impresie placuta atunci cand l-ati intalnit, dar ca politician v-a dezamagit tocmai datorita acestor practici sanctionabile. Puteti si incerca sa ghiciti cine este! Va dau trei variante: PNL, PNG sau PC. Sa vedem daca nimeriti!
Sursa foto

Recomandă prietenilor!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •   
Abonează-te
Anunță-mă
guest
4 Comentarii
Ultimele
Primele Top voturi
Inline Feedbacks
Vezi toate comentariile
psaico

Am participat la un seminar tinut de Sorin Tudor si a explicat foarte bine de ce anul acesta campaniile pe online sunt atat de nereusite.
Cum spui si tu .. agentiile au mancat o paine pe nedrept si au prestat ca amatorii.
Idee a fost buna .. pacat ca nu au stiut cum sa se impuna in mediul online

Marius Sescu

Nu au stiut sa se impuna pentru ca au subestimat mediul online si reactiile din el.

Razvan Girmacea

Nu cred ca cel care candideaza sta si aproba toate metodele de promovare, poate nici una. Partidul baga bani si fac orice sa iasa alesul, dar atata timp cat el nu ia atitudine, e vina lui.

[…] toate componentele campaniilor de promovare ale candidatilor la diverse primarii. Deja am expus cateva concluzii, dar am uitat sa mentionez un lucru important. Cliseele folosite si lipsa de […]