fbpx

Eu de felul meu sunt mai amabil, și nu îmi place să iau oamenilor bani doar pe discuții, când vine vorba de site-uri, promovare online, discuții despre strategii de marketing. Mă întâlnesc cu un client potențial care are nevoie de site sau promovare, discutăm să vedem la ce nivel este, unde vrea să ajungă, dacă putem să îl ajutăm noi și dacă ceea ce vrea e realizabil și îi fac o ofertă concretă, facem asta și asta, te costă atât. Și poate greșesc.

Mi se întâmplă tot mai des să mă întâlnesc cu clienți potențiali, să discut la subiect despre firmele lor, ce servicii sau produse oferă, să le ofer niște idei, variante, sugestii de aplicații, platforme, strategii pe care să le folosească, să le trimit și o ofertă pentru a lucra cu noi, doar că după aceea nu se mai întâmplă nimic. Da, uneori dau prea mult din casă, și…

Clientul ori crede că poate să facă singur ceea ce i-am propus (și de cele mai multe ori se înșeală sau aruncă banii pe fereastră), ori să angajeze pe cineva mai ieftin. Totuși, în ultima perioadă începe să crească numărul celor dispuși să plătească pentru discuții, pentru ideile oferite, pentru sugestii, mă întreabă din start cât costă.

Cum spuneam și la început, de obicei eu nu iau bani pentru consultanță, mai ales dacă vorbim de o simplă discuție de câteva minute, dar dacă sunt oameni pentru care informațiile oferite de mine au valoare și sunt dispuși să plătească pentru ele, de ce să refuz? În fond eu am pierdut 1-2 ore din timpul meu pentru a mă întâlni cu ei, a analiza afacerea lor, a vedea cum se pot promova mai eficient, cum pot ajunge la clienți mai ușor. Nu e logic să iau bani și pentru timpul ăsta?

Și nu, nu discutăm despre participarea la pitch-uri, care nu mă interesează deloc. Vorbim de consultanță personalizată 1 la 1.

Voi ce spuneți, ați lua bani și pentru consultanță?

13 Comentarii

  1. Da. Dar dacă tot întrebi lumea pe-aici, înseamnă că ceri consultanță. Te rog să-mi virezi 50 de lei în cont.

  2. Discutiile, simplele discutii nu pot fi taxate. Adica mi s-ar parea un fel de inselare a clientului sa taxez pentru o simpla discutie ori pentru ca am emis o parere, generala.

    Cand, insa, faci consultanta cu adevarat, lucrurile se schimba. Ca si consultant se presupune ca vii cu un bagaj de informatii foarte mare si cu o experienta destul de variata dar mai ales bogata, astfel incat atunci cand oferi consultanta sa oferi atat know-how, cat si how-to ori when-to, nu simple idei ori simple informatii. Nu poti sa-i prezinti clientului o serie de solutii gen “posteaza pe facebook, mergi pe adwords, cumpara media, baga reclama la tv, cere angajatilor sa fie mai atenti, muta people-stopper-ul, targeteaza pe segment 18-100 ani” s.a.m.d. Sigur, eu ma refer la Marketing, poate in alte domenii este diferit. Analize, calcule, cercetari (etc) pe caz aplicat (clientul), astea trebuie sa sustina intotdeauna orice solutie oferita de un consultant.

    Pe de alta parte, recunosc ca mi s-a intamplat sa fiu certat de diversi specialisti ca ofer informatii gratuite, considerate de ei a fi consultanta, catre anumiti potentiali clienti. Cand de fapt doar discutasem cu respectivii.

  3. Eu sunt pentru taxare up-front.

    Sa zicem ca prima discutie e la telefon / mail, clientul iti zice ce vrea, tu nu-i poti oferi prea multe informatii fara sa analizezi (= sa muncesti). La intalnire, tu deja ii oferi un “semifabricat” (= ii dai niste info). Nu iau in calcul timpul tau alocat lui, eventual benzina etc.

    Comisionul de consultanta (la un nivel rezonabil si de nesperiat clientii) va fi dedus apoi din valoarea totala a contractului. Sau poate fi eliminat complet daca se perfecteaza contractul. Ca “bonus”.

    Nu ar trebui sa se supere nimeni ca i-ai cere un asemenea comision.

    Eu m-am taiat rau acum vreo cateva saptamani si am sunat la un spital privat sa vad cand ma pot programa la Chirurgie pt suturare plaga bla, bla. Consultatia era vreo 140 RON, la care se adauga “cusatura” propriu-zisa. Adica trebuia sa ma vada 3 minute un chirurg, pentru care ii dadeam 140 RON ca sa-mi spuna ceea ce stiam si eu deja: ca trebuie sa ma coasa. Am ales alta alternativa, unde am platit pretul corect.

    Noi cred ca avem prea mult bun simt si ne subevaluam cunostintele si serviciile oferite. Si mai stiu ceva: cateodata, ceva scump se vinde mai usor decat ceva ieftin. Pe verificate.

    • Toți îmi zic același lucru, la doctor nu comentezi niciodată când plătești 150 de lei pentru o consultație de 5 minute, ai încredere în experiența lui, el e specialistul, de ce nu ar fi la fel și în business/marketing/alte domenii?

  4. Pune-te în locul unui medic de la privat, mai întâi consulți pacientul, apoi prescrii o rețetă, iar la final pacientul plătește consultatia. E decizia lui dacă vine să facă operația sau orice altă procedură medicală la tine sau la altul, ori alege să se trateze singur. În final a fost timpul tău și trebuie răsplătit. Dacă vrei să îl atragi îi poți promite calitate, seriozitate sau implementare rapidă a soluțiilor.

Lasă un comentariu