Era o vreme când te bucurai pentru fiecare fan nou de pe o pagină de Facebook, deoarece știai sigur că aceea persoană va vedea mesajele postate pe pagină. Între timp reach-ul organic, adică numărul de persoane care văd mesajul postat de o pagină de Facebook în newsfeedul lor, a tot scăzut. Acum media e pe la 6%, dar nu m-ar mira dacă până la finele anului ajunge sub 3%.
Pe românește, asta înseamnă că din 1000 de fani ai unei pagini de Facebook, în jur de 60 vor vedea efectiv mesajele postate de aceea pagină. Să spunem că te costă cam 100 de lei o campanie de promovare pe Facebook prin care atragi 1000 de fani. I-ai atras, ți-au dat like, dar asta nu înseamnă că vor vedea tot ce publici pe pagina de Facebook, pentru asta trebuie să plătești.
Sunt 3 tipuri de reach: organic, plătit și viral.
Reach-ul organic a tot scăzut, deoarece Facebook nu câștigă bani de pe urma lui. Reach-ul viral, adică persoanele care văd mesajele postate de pagina ta de Facebook pentru că un prieten de-al lor a dat share, nu poate fi controlat. E logic ca reach-ul plătit să fie scos la înaintare de către Facebook, ca soluția tuturor problemelor.
Bun, asta înseamnă că Facebook nu mai e o metodă bună de promovare? Ba da, dar doar dacă ai buget.
Pentru companiile care au buget și consideră Facebook un alt mediu în care se pot promova contra cost pagina de Facebook este în continuare utilă, are sens și să investească în campaniile de atragere de fani, dacă ulterior vor realiza campanii plătite pentru a ajunge la acei fani. Costurile unei campanii targetate pe fanii unei pagini de Facebook sunt mai mici decât o campanie prin Adwords, de exemplu.
Pentru bloggeri, pentru freelanceri, pentru afacerile micuțe care considerau pagina de Facebook o metodă utilă și gratuită de a se promova, de a dialoga cu clienții și cititorii, pagina de Facebook a ajuns prea costisitoare. Mă uitam la pagina mea de Facebook de exemplu, am peste 8000 de fani dar dacă un mesaj postat pe pagină ajunge la peste 400-500 de fani e o zi bună. Nu are sens să plătesc către Facebook pentru ca mesajul meu, de exemplu un nou articol de pe blog, să ajungă la toți cei 8000 de fani.
Eu pe blog prefer să mă focusez pe creșterea abonaților la newsletter, scrierea de articole utile și creșterea numărului de abonați la RSS feed, lucruri pe care le pot controla. Nu zic că Facebook nu este util, dar îl văd acum mai mult doar ca un mijloc de a comunica rapid cu unii dintre cititori, de a primi feedback.
Lucrurile astea nu sunt noi, de scăderea reach-ului se vorbește de 2-3 ani, dar în continuare primesc întrebări de la bloggeri și mici afaceri la început de drum despre mijloacele prin care pot să crească numărul de fani și eu sunt surprins. Nu au primit nota cu reach-ul de 6% și în scădere? Nu vor să încerce și alte variante de a comunica cu clienții, cititorii sau fanii? Lumea încă mai crede că dacă ai mulți fani pe Facebook te-ai scos?
Foto: many thumbs up via Shutterstock
O mica adaugire sau corectura la cele zise in articol, se impune.
Consider ca exista o diferenta foarte clara intre Facebook Ads si Google Adwords iar aceasta diferenta este ca in Google Adwords te adresezi unor oameni care sunt gata sa cumpere produse/servicii, pe cand in Facebook Ads te adresezi unei audiente si indiferent de cat de bine ai targeta nu poti considera ca parte din acea audienta este tot la nivel ready-to-buy, ca in Adwords. De asta si costurile difera. Iar Facebook doar pare mai ieftin, insa in realitate e chiar mai scump decat Adwords.
Spre exemplu:-campanie remarketing in Adwords aduce cu cel putin 50% mai multe conversii (vanzari) decat una de Facebook, tinand cont de faptul ca este genul de campanie in care audienta este comuna, fiind data de site-ul tinta.
Eu zic ca cel mai bine este ca fiecare business sa lucreze in sistem asistat. Adica sa nu ignore nici una din oportunitatile SEM sau SMM, pentru ca in fond, odata pusa intreaga masinarie de marketing sa lucreze, rezultatele vor duce clar la profit.
RT @mariussescu: Nu mai alergați după fani pe Facebook http://t.co/KPU3AUO1mX
Nu mai alergați după fani pe Facebook – http://t.co/OrP2tIaKEx via @mariussescu
Sa presupunem ca ma abonez la o pagina de facebook, dar nenorocirea cu reach-ul nu ma lasa sa ma bucur natural de postarile in acea pagina. Daca dau Get Notifications si eventual un Add to interest lists..nu ar trebui sa rezolv problema?
Daca da, atunci n-am decat sa-i indrum pe toti fanii paginii sa faca acest lucru.
Crezi ca-i o solutie?
Da, eu asa fac, cu Get notifications.
Sunt nostalgica. Iti mai aduci aminte cum era viata fara Facebook? Si ce insemna de fapt cuvantul „campanie”?
Nu știu, că nu am folosit niciodată Hi5. 🙂 Dar am primit un brief pt un brand care vroia campanie pe Facebook cică, ceva cu concurs bla bla, iar la punctul 2 era: participanții trebuie să dea Share pe profilul lor… deci Game over. 🙂
Ce treaba are Hi5-ul? Nici eu nu l-am folosit. Ziceam pur si simplu de viata dinainte de Facebook si toata euforia Likeurilor.
Pai asta era ideea, mereu a fost o euforie online, likeurile, comentariile la pozele de profil, oamenii au nevoie de validare, offline sau online.