Prețul corect când vinzi servicii

Sunt un pic supărat după ce am dat un preț foarte bun unui client pentru un site făcut de noi la Advertica, am terminat lucrul în proporție de 90% și la final el a început să facă figuri, refuzând să plătească suma stabilită, spunând că nu îi place rezultatul etc. Asta în condițiile în care am făcut 3 propuneri grafice pentru site până a acceptat una, în condițiile în care am comunicat cu el constant pentru a fi siguri că ceea ce facem e pe placul lui.

Nici o problemă, am preferat să renunț la client și la banii puțini pe care vroia el să îi plătească la final pentru site, decât să mă cobor la nivelul lui. Știu, trebuia să fac un contract ferm, cu termene de plată, penalități etc. E vina mea, am avut încredere în oameni, am mizat pe faptul că e a treia colaborare și pot avea încredere în client. Nu se va mai întâmpla, în ziua de azi nu poți avea încredere în nimeni. Contractul e sfânt.

Am învățat două chestii din experiența asta.

1. Clientul care negociază pentru a obține un preț mai mic decât valoarea reală a serviciilor prestate îți va face probleme și când vine vorba de plată. Nu e prima dată când observ asta. Mereu clienții care au cerut prețuri mai mici decât cel standard au avut întârzieri la plată, au fost mai pretențioși asupra lucrărilor realizate, au încercat să obțină mai mult decât ceea ce stabilisem prin contract. În schimb, clienții care acceptă din prima prețul cerut de noi sunt și cei mai ok, plătesc la timp, nu vin cu cerințe absurde pe parcurs etc. Asta în condițiile în care prețurile noastre sunt foarte bune, știu ce prețuri sunt pe piață când vine vorba de realizarea de site-uri sau promovare online și mai știu că lucrăm foarte bine.

2. Clienții care compară prețul serviciilor prestate cu salariile angajaților proprii și încearcă să afle numărul de ore necesar pentru realizarea unui site, de exemplu, sunt de evitat. Nu de puține ori mi s-a întâmplat să cer un preț pentru un serviciu, iar clientul să mă întrebe câte ore ne ia să facem acel lucru și să spună că angajații lui nu câștigă aceeași sumă, pentru aceeași perioadă de timp.

Nu poți compara mere cu pere, nu poți face o comparație între munca unui designer de exemplu, și munca unui simplu angajat. O agenție are și alte cheltuieli, pe lângă angajați. Plătești chiria, utilitățile, taxele și impozitele la stat, plătești licențe pentru softurile folosite, plătești pentru echipamentele hardware, plătești pentru specializarea celor care lucrează, pentru a merge la cursuri, traininguri, pentru a fii mereu la curent cu ce se întâmplă în domeniu.

De asta clienții care spun că 100 de lei e mult, de exemplu pentru realizarea graficii unui pliant, deoarece angajații lui nu câștigă atât, trebuie evitați.

Ca încheiere, dacă lucrați în domeniul serviciilor și aveți probleme cu clienții care compară mere cu pere, puneți-le o întrebare simplă:

Când mergi la un cabinet medical și plătești doctorul cu 200 de lei pentru o consultație de 15 minute încerci să negociezi cu doctorul prețul, spunând că e prea mult? Nu, pentru că doctorul acela are ani de experiență în domeniu, a investit în pregătirea lui, în echipamente. Ai încredere în el și plătești prețul cerut, fără să comentezi.

Același lucru se aplică și în domeniul serviciilor web sau al serviciilor de marketing, trebuie să ai încredere în agenția sau specialistul cu care ai ales să colaborezi și să plătești prețul cerut, nu să negociezi ca la piață.

Voi ce experiențe neplăcute ați avut cu clienții?

Recomandă prietenilor!



32
Comentezi și tu ceva?

avatar
  Abonează-te  
newest oldest most voted
Notify of
Mihai Ardeleanu
Vizitator
Mihai Ardeleanu

Salutare Marius,
Eu am patit ca dupa ce am facut site-ul, am fost de cateva ori la client, l-am instruit sa administreze site-ul prin CMS, acesta a renuntat sa il mai updateze. Desi a investit bani buni in site si numarul vizitatorilor a crescut exponential, el a decis sa isi vanda produsele prin mercador.ro. Il sun o data la doua saptamani sa il intreb de ce nu isi pune produsele pe site…si imi spune ca nu a avut timp. Mare pacat de nepasarea unora pentru banii lor si pentru munca celorlalti.
Keep going, Marius!

Alexandru
Vizitator

Salutare Mihai, poate clientul tău și-a dat seama că e mai rentabil/comod să procedeze astfel.
Nu știu dacă e vorba de nepăsare față de munca ta, atât timp cât ți-a plătit cât v-ați înțeles.
Sunt multe lucruri de luat în considerare aici, însă clientul tău probabil că a avut un motiv serios (până la urmă profitul contează) pentru care a procedat astfel.

Alexandru
Vizitator

Pot confirma și eu cele spuse de tine. De cele mai multe ori nehotărâții se răzgândesc, așa că e bine să ai totul clar înainte te apuci de treabă.. Orice urmă de ezitare e un semnal că ceva nu e clar.
De aia îmi place să lucrez cu clienți care și-au clarificat ce vor și cât sunt dispuși să ofere (sau cât valorează ce ofer pentru ei), în felul ăsta nu ne încurcăm unul pe altul.

dojo
Vizitator

De asta se da un pret CLAR. Atat costa, atat cer. Nu-ti place? sunt altii care fac un design la 50 de euro. poate sa fie OK, poate sa fie varza, nu-i treaba mea. Serviciul meu costa atat … Dupa ce ai stabilit clar CAT COSTA, imparti pretul pe stadii (50-50% sau alte sisteme). Eu de multe ori merg pe 40% la inceput, 40% dupa ce s-a facut propunerea de design (una, nu 100) si suntem de acord cu aspectul final, restul la instalarea temei – finalizarea proiectului. Ideea este ca, inainte de a incepe sa lucrez ceva pentru site,… Citește tot »

Roxana
Vizitator

Ohgodwhy… Am avut şi eu nişte experienţe de te doare mintea. Una recentă e cea mai tare: eu in general nu lucrez cu firme pe care “scrie” clar că fac outsourcing. Lucrez direct cu clientul, de obicei clientul e un startup sau o companie cu 3-5 ani experienţă. Omul lor de la Marketing mă contactează, dezvoltăm împreună strategia, îmi iau echipa sau lucrez singură (depinde de pretenţii), trimit un raport cu activităţi şi rezultate şi la sfârşit trag linie şi-mi iau banii. Aşa cum ai zis şi tu, Marius, clienţii cei mai ok sunt cei care înţeleg lista de preţuri,… Citește tot »

Roxana
Vizitator

Am vrut să scriu *şi lucrez sâmbătă câteva ore, nu zile. : ))

relansat
Vizitator

lucrez de doi ani in content writing si m-am invatat minte. desi singura experienta neplacuta a fost cu cineva care a strambat de nas, cer in 99% din cazuri plata in avans. e cel mai bine asa. singura problema ivita in aceasta perioada, sper sa nu mai fi fost una de care sa fi uitat intre timp, a fost legata de un calup de 50 de articole, pe care, chipurile, le-as fi scris in graba. i-am spus omului ca ii returnez toti banii fara niciun fel de problema, pentru ca el sa imi zica “ei, lasa asa acum … ”… Citește tot »

Nicu
Vizitator
Nicu

Imi pare rau sa aud lucruri de genul acesta. Asa afli de ici si colo cum sunt unii clienti(din Romania si nu numai). Eu unul nu am avut parte de asemenea experiente pana acum. In primul rand nu prea negociez(foarte rar fac asta…de obicei spun” Asta este pretul. vrei sa lucram impreuna e bine, nu vrei e la fel de bine”. Cer intotdeauna sa semnam un contract inainte de a incepe proiectul, avans 50% pentru orice client si pentru orice proiect. Pentru proiecte de identitate fac 2 propuneri(niciodata mai multe), pentru design de mobile, tableta sau web, o singura propunere.… Citește tot »

dojo
Vizitator

Nicu, baiat destept. Foarte bine lucrat. Nu am facut liste si chestii din astea, dar ai dreptate. Exista mereu tendinta sa mai vrea si aia si cealalta si de multe ori nu e vorba doar de 5 minute in plus de lucru. Am si io de bagat la cap niste treburi din ideile tale 😉

Nicu
Vizitator
Nicu

Ideile mele sunt de fapt lucruri invatate la training-uri sustinute de diversi mestesugari cu experienta in freelancing din breasla mea(din pacate sunt foarte rare la noi in tara). Eu fac freelancing din 2010(cu scurte intreruperi) si pana in acum sfaturile lor au fost foarte utile. Sper sa va ajute si pe voi in viitoarele proiecte pentru clienti faini sau mai putini faini:)

Daniel Popescu
Vizitator

Culmea,vor si negociere. Asa se intampla cand lucrezi freelance, uneori si cu firma (aveti firma nu ?). Spre amuzamentul meu citesc http://www.clientsfromhell.net. Desi sunt amuzante, am avut multe de invatat si evitat.

rcln_a
Member
rcln_a

apropo de mers la medic…
ai o problema, te duci, platesti, iei medicamentele ce ti le prescrie si dupa 2 saptamani iti dai seama ca medicul habar n-aveam ce face/zice insa tu ai ramas cu banu’ dat si problema netratata.
ce faci in cazul asta? mergi la unul “mai bun” si speri ca de data asta o sa-ti iasa nu? ca de tras la raspundere, n-ai pe cine trage… sau ai?

Bogdan
Vizitator
Bogdan

“clientul care negociază pentru a obține un preț mai mic decât valoarea reală a serviciilor prestate îți va face probleme și când vine vorba de plată.” – nu stiu ce sa zic. Nu as pune la colt orice client care initiaza o negociere la un moment dat, in sensul ca faci sa sune ca si cum negocierea este cam acelasi lucru cu tiganeala la pret. De exemplu, afirmatia ta pleaca de la supozitia ca acel client vrea sa obtina un pret mai mic decat valoarea reala a serviciilor prestate. Nu stiu cati clienti cunosc “valoarea reala”, fireste tu o cunosti,… Citește tot »

Bogdan
Vizitator
Bogdan

Si inca ceva, comparatia cu medicul este putin cam irelevanta, cred eu, pentru ca vorbim de contexte diferite. Un client care doreste un produs anume, va fi cu atat mai vulnerabil cu cat riscurile pentru el sunt ridicate, in caz ca nu cumpara. Daca, de exemplu, copilul iti este bolnav fireste ca nu negociezi cu medicul, pentru ca pozitia pe care o ai nu iti permite lucrul asta. Medicul stie (si industria farma stie) si cere cat de mult. Se schimba contextul cand iti cumperi masina. Poti trai fara masina respectiva, contextul iti permite sa incerci o targuiala.

Daniel
Vizitator

Intamplarea ta e din categoria “clasice”. Sigur ca nici eu nu am scapat de acest tip de comportament. Cel putin acum stii cu cine sa nu faci afaceri.

Bogdan
Vizitator

Ai dreptate 100 %. Problema apare atunci cand ii ceri pe o grafica 100 lei si iti solicita sa o schimbi de 5 ori. Ulterior nu intelege de ce ii ceri mai mult de 100 lei. De la inceput le spun si cate modificari implica cei 100 lei.

Bogdan
Vizitator

100 de lei am spus ca idee(exemplu). Te citesc cand am ocazia si de multe ori gasesc idei faine