De fiecare data cand primesc un mass pe messenger sau o prezentare amuzanta in Powerpoint pe email spun ca o sa scriu o lista cu reguli de bun simt online. Tot am amanat momentul, dar azi dimineata am reusit sa fac o scurta lista cu ce cred eu ca nu ar trebui facut pe net. Asadar, mai jos e lista, sa ii zicem ghid de conduita online, puteti completa in comentarii cu ideile voastre, poate facem o lista amanuntita pe care sa o trimitem “prietenilor” atunci cand o dau in bara.
Ce sa nu faci online:
- Nu trimiti mass-uri la toata lista de messenger, doar pentru ca ai tu nevoie de ceva sau ai gasit un banc amuzant…de acum 100 de ani. Ai de vorbit cu cineva, fa-o direct.
- Nu trimiti emailuri cu forward la toate contactele tale. Stiu, prezentarea aia in Powerpoint spunea ca daca nu trimiti mai departe la 10 persoane vei ramane sarac si fara noroc in dragoste, dar trebuie sa fii un idiot ca sa crezi asta. Nimanui nu ii pasa de emailurile tale idioate.
- Nu trimiti emailuri punand toate adresele de email la TO, ca sa poata prelua oricine lista cu adresele de email. Invata sa folosesti CC si BCC, chiar au fost realizate cu un scop cele doua campuri.
- Nu urci poze pe Facebook cu prieteni in ipostaze jenante (beti, dezbracati, etc) si dupa le pui etichete, pentru a rade de ei cu alti prieteni. Trebuie sa fii retardat daca nu intelegi definitia cuvantului “prieten”.
- Nu spamezi pe Facebook si Twitter cu acelasi mesaj/link, postat automat cu diferite tool-uri, de 20 de ori pe zi. E ok daca ai ceva de completat sa pui linkul din nou, dar cand o faci automat deja esti plictisitor si vei ramane fara prieteni sau followeri.
- Nu postezi pe Facebook/Twitter de fiecare data cand ai bifat pe Foursquare ca ai ajuns intr-o locatie, mai ales daca e vorba de acasa sau @job. Daca vreau sa aflu unde esti te sun sau te urmaresc pe Foursquare.
- Nu postezi pe Facebook automat tot ceea ce scrii pe Twitter. Arata ciudat, mai ales daca scrii multe reply-uri pe Twitter.
- Nu preiei articole de pe alte bloguri si pe pui pe blogul/site-ul tau, chiar daca la sfarsit pui link catre articolul original sau scrii sursa: www.numeleblogului.ro (fara link). E ok sa preiei un paragraf sau cateva idei (mentionand sursa), dar cand copii tot articolul e furt. -1000 de puncte daca furi articole si lucrezi in presa.
- Nu preiei fotografii de pe alte bloguri (mai ales fotografiile realizate de bloggeri) si le pui pe blogul/site-ul tau fara sa mentionezi sursa. -1000 de puncte daca tu faci bani cu blogul/site-ul tau, din continutul furat.
- Nu cumperi baze de date cu emailuri la 400 lei 5 milioane de emailuri si spamezi in draci toate adresele din baza de date, in speranta ca vei face bani. In cel mai bun caz iti vei compromite afacerea si numele tau va fi gasit pe Google la cautarea SPAMMER.
Ce alte reguli de bun simt online credeti ca ar mai fi necesare?
Nu creezi evenimente pe FB și dai Invite la toată lumea, neținând cont că unii nici măcar nu sunt din orașul respectiv.
ref pctul 5 as merge totusi pe ce spune Guy Kawasaki (desigur, nu sa dai un link de 20 de ori pe zi, dar de mai multe ori, merge) si nu cred ca a pierdut din followers 🙂
ref pct 7, exista tooluri destepte care nu posteaza pe facebook tweeturile ce comtin reply, RT, mentions, hashtag etc 😉
Postatul aceluiasi mesaj – ma refeream la postarea automata a aceluiasi mesaj. Cand scrii de mana ta e altceva.
Postarea pe Facebook a mesajelor de pe Twitter – da, exista, dar majoritatea doar leaga conturile intre ele si atat. Am vazut si situatii mai amuzante, conturile legate intre ele si aparea continutul de 2 ori si pe FB si pe Twitter.
din cate stiu twitter nu permite postarea unui mesaj identic de 2 ori, parca da un mesaj de genul “duplicate comment detected” sau asa ceva… 😉
recomand tweetsmart (sau smarttweet?) pentru conectarea twitter de FB
Eu folosesc Hootsuite daca vreau sa pun acelasi mesaj pe ambele, in rest merg pe mesaje diferite.
La faza cu postatul de pe Foursquare pe FB sa stii ca te contrazic. E un mod foarte bun de a-ti gasi companie. Lumea vede unde esti si te suna. Eu o patesc frecvent. 🙂 Sa-ti dai totusi tag acasa e chiar cretinism. :)))))))
Eu cred ca Facebook e pt conversatii, nu ma intereseaza sa vad ca Gigi a ajuns la benzinarie, cafenea, job, mall, cinema si dupa acasa.
asta functioneaza cand esti intr-un local public (bar, club, restaurant etc) sau o cladire publica (de birouri, institutiie etc), dar cand dai mesaje din metrou, din nu stiu ce piata si alte de astea…
iar pt 99,99% din cei care te urmaresc este absolut totuna unde esti
[…] This post was mentioned on Twitter by Marius Sescu, Raluca Crisan. Raluca Crisan said: reguli de bun-simt in online, via @mariussescu: http://bit.ly/gaUcTE . chiar de bun-simt! […]
O alta regula de mess. Daca esti virusat si trimiti, fara sa vrei, link-uri la toata lumea, incearca sa-ti rezolvi cat mai repede problema. Pana atunci, nu mai intra de o suta de ori pe zi pe mess, sa vezi daca belelele au disparut de la sine. Eu voi primi o suta de mesaje de la tine si s-ar putea sa-ti dau ignore.
[Sunt si virusi care trimit mesaje cat timp nu esti conectat. Aia si ‘posesorii’ lui nu fac parte din discutie.]
Block and report as spam mi se pare alegerea logica Anda.:)
Eu nu am înţeles niciodată Foursquare. Nu-i văd utilitatea. Adecă, ce ce ar interesa pe cineva că mă plim în parc, că beau o bere într-un bar? N-am înţeles şi nici nu voi înţelege.
Nu intelegi nimic, e ca sa fii cool, sa arati tuturor ca esti un om care umbla prin lume.
dar chiar asa, care e diferenta intre fsq si twitter la faza asta?
pe twitter daca scriu sunt in barul cutare sau la cabana cutare nu este EXACT acelasi lucru?!
Păi, de ce să nu folosim şi mai multe platforme de socializare? Nu tre să fim multifuncţionali? Trebuie, să ne pierdem capul în toate 😀
Nu chiar, Foursquare iti da niste insigne virtuale, te poti lauda ca esti primarul locatiei respective, plus ca in afara beneficiezi si de oferte speciale daca vizitezi des o locatie, barurile, cafenelele iti ofera discounturi, bonusuri etc.
La noi nu a prins Foursquare decat printre early adopters, probabil cand va intra Facebook Places in .ro se va incinge jocul, datorita numarului mare de utilizatori Facebook, 2,9 milioane daca nu ma insel.
E oarecum și vina locațiilor, puțini din managerii de cafenele, baruri văd avantajele pe care le poate crea foursquare 🙂
Mă gândeam chiar să dau o întrebare la #smsiasi legat de acest tip de Social Media 😀
La o cafenea din Suceava http://foursquare.com/venue/13593240 chiare este o campanie 5 Check-in-uri și primește 5 vouchere, care ar fi până în zece lei, nu e mult dar e o bună modalitate să-ți răsplătești clienții fideli.
http://playfoursquare.s3.amazonaws.com/pix/DCXNDOB1MK0UFIGNA4QYIKZGIEJONXZYRIPA0GVV3EVZDKZK.jpg
PS Cred că unica scuză pentru cei ce nu folosesc foursquare e că nu au smartphone-uri, aplicația web fiind mai dificilă.
Contrar credintelor populare, smartphone-urile nu au cota asa de mare in Romania. E pe crestere, dar mai avem mult de mers.
In plus, multi dintre cei care au smartphone-uri le folosesc doar pt telefon, email, nu neaparat si pt retele sociale etc.
Mi se pare aiurea să dai bani pe ceva ca să te folosești doar de 10% din câte poate oferi, la fel cum mi se pare aiurea și să-ți cumperi vreun telefon replică 😀
Cât ține de foursquare nu e vorba atât să-ți arâți cât ești de cool, e un serviciu din urma căruia poți câștiga ceva, poți da și primi sfaturi privind localul în care ești (în Kaufland spre exemplu cineva a scris că-s prețurile mai mare în comparație cu alte supermarketuri, într-o cafenea cineva a recomandat să cumperi tort, etc…)
Și da, este și un joc, pe lângă goana după insigne, este la fel de social ca facebook-ul și e interesant să vezi pe unde-s prietenii, poate te alături dacă ești prin regiune, totodată e captivantă lupta pentru „mayorship” 😀 Și probabil ar fi popular dacă unii manageri nu ar umbla după like-uri pe fb, ci după check-in-uri 😀 care în opinia mea sunt mult mai notorii, plus că și pot răsplăti mai original clienți.
Uite aici http://foursquare.com/venue/1093188 câte check-in-uri 😀
[…] sfătuiește să folosim cele 5 poze de pe pagina de brand ca reclame, Marius Sescu ne comunică un ghid de comunicare online, iar de pe Digital Report aflăm cât valorează un share sau un […]
[…] Restul regulilor le puteți citi la Marius Sescu pe blog: https://www.mariussescu.ro/2011/02/reguli-de-bun-simt-online/ […]