Ce, doar Adevărul să folosească titluri din astea șocante? Revenind la antreprenori și egoismul nostru, citeam un articol despre utilizarea grupurilor de Facebook pentru business și mă gândeam că are sens ce scrie acolo, dar nu pe Facebook-ul din România. Sau prea puțin.
E adevărat, poți folosi grupurile de Facebook pentru networking, pentru a ajunge mai ușor la clienți, pentru a construi o comunitate de fani, pentru a încheia partneriate, doar că la noi majoritatea le folosesc pentru spam. Postează un link, o ofertă comercială, o chestie pe care vor să o vândă în 50 de grupuri și după aia speră să vină clienții, banii, traficul. Și se miră de ce nu se întâmplă asta, pentru că traficul e zero, nimeni nu citește mesajele.
Sunt puține grupurile de Facebook românești valoroase pentru business, unul e Romanian Startups, poate mai sunt și altele dar nu le-am găsit eu. Oricum, grupurile ok sunt excepția, nu regula, majoritatea intră în clasificarea de mai sus.
Ca o comparație, recent am început să fiu mai activ în niște grupuri de antreprenori, freelanceri, oameni de comunicare, dar de afară, mai ales din State. Viziunea lor și felul în care folosesc grupurile e complet diferită, iar avantajele sunt enorme.
Oamenii ăștia postează când au dileme legate de business, joburi pe care le pot oferi colegilor din domeniul lor, oportunități de colaborare, chestii gratuite, și culmea e că interacțiunea e superbă, chiar se oferă feedback constructiv, chiar se leagă colaborări, și nu e pe sistemul eu te spamez că poate vei cumpăra de la mine, ci pe sistemul îți arăt că știu cum se face treaba, că sunt profesionist, te ajut, tu ai încredere în mine și ne merge bine împreună.
Networkingul ăla despre care se tot spune că e important în afaceri la ei chiar funcționează, nu e fiecare doar pentru el, oamenii chiar vor să te ajute necondiționat, și asta se transformă în beneficii pentru ei pe termen lung. La noi se urmărește doar profitul imediat, nu construirea unei relații bazate pe încredere. Și nu mă refer doar la online, ci la viziunea de business în general, la cum abordăm relațiile cu clienții, colaboratorii, partenerii.
Da, știu că au apărut și la noi incubatoare, hub-uri, spații de coworking, dar cred că mai avem mult până ne vom schimba mentalitatea de busines și vom înțelege că oferind mai mult, primim mai mult. Numai zic.
Voi ce credeți?
Conteaza mult educatia primita, antreprenorii mai tineri vin cu o alta filozofie fata de cei care s-au ridicat in anii 90 pe diverse combinatii.
Din pacate, antreprenoriatul „pe val” la noi e destul de nisat: IT-ul si marketing-ul online cred ca au > 80% din piata. Poate ma insel, dar eu cam asta am observat. Am incercat sa urmaresc si topics-urile postate pe Linkedin in diferite grupuri care ma interesau dpdv tematica (inclusiv startup), dar treptat am renuntat, pt ca discutiile duceau catre categorii gen „cine posteaza mai multe truisme”, „cine a citit mai multe carti de dezvoltare personala” sau aveau ca scop spam-area.
M-as bucura daca ai indica numele catorva link-uri unde ai gasit lucruri interesante si fezabile si pt cei care nu intra in sfera IT si MK. Multumesc.
Florina, nu sunt multe startups pe alte zone poate și pentru că barierele de intrare sunt mai mari. Cine a zis că am găsit eu linkuri interesante din alte domenii?
https://www.facebook.com/groups/romanianstartups
Iti urmaresc de cca 1 an blogul si am invatat de la tine o gramada de lucruri utile (sincer, chiar mi-am facut un file „Marius Sescu – Tips & Tricks” cu extrase din ceea ce ma intereseaza si trebuie recitit) … asa ca presupunerea ca te-ai fi intersectat cu linkuri interesante si din alte domenii decat IT si Mk nu e chiar total rupta de realitate 🙂
Imi place mult ca ai un mesaj clar si eficient si detectezi usor „impostorii” de care ne impiedicam inevitabil in viata de zi cu zi, cum ar fi cei care iti ofera (contra unui nepermis de maaaaare cost) „solutii-minune” in orice domeniu, in conditiile in care trainerii/bloggerii/speakerii respectivi nu au pic de experienta in ceea ce incearca sa iti vanda. Munca trebuie respectata (remunerata), dar cu conditia sa aduca reala valoare celui care beneficiaza de ea. A propos de cursuri (de orice fel), eu am un criteriu de apreciere: daca poti raspunde fara sa stai pe ganduri la intrebarea „Cum vei folosi concret informatii invatate la curs in activitatea ta prezenta sau in ceea ce ai de gand sa faci?”, inseamna ca acel curs a meritat banii. Daca nu, ai aruncat banii pe geam. Ma rog, am deviat un pic de la subiect.
Imi plac, de asemenea, articolele cu analize si tendinte in comertul online (acesta fiind domeniul meu de interes, desi sunt novice), precum si cele cu sfaturi utile pt cei care au legatura cu online-ul.
Te urmaresc cu interes pt ca esti intuitiv-vizionar-profesionist-trainer(pt_cine_vrea_sa_invete)-caustic-amuzant-….
Uau, merci pentru feedback, foarte detaliat. Vizionar nu aș zice, doar testez ce apare și încerc să scriu din experiență, nu din citite. Caustic da, all the way. Cât despre cursuri, sunt multe utile, dar depinde de nivelul la care ești. Dacă știi deja bazele unui domeniu, sunt puține lucruri pe care le poți învăța la cursurile generaliste, mai bine studiezi individual sau cauți cursuri de nișă, de la oameni cu experiență reală în domeniu.
Pai, uite un exemplu concret in care eu zic ca ai avut o viziune pe care ne-ai impartasit-o in articolul „Pe ce rețele sociale merită să fim activi în 2015?”. Da, sigur, te-ai documentat intai dintr-un infografic, dar concluzia e a ta. Asa, oricare din noi avem acces la infografice, statistici si alte info din piata … dar asta nu ne face mai inspirati in deciziile pe care le luam. Scriai la inceput de an:
„În concluzie, pe 2015 eu m-aș focusa pe Facebook, Youtube și mai ales pe blogul de companie, instalat pe același domeniu ca și site-ul, nu pe WordPress, Blogger sau alte platforme gratuite. Dacă vorbim de un brand vizual, care poate să ofere fotografii și clipuri video atractive, aș lua în calcul și Instagram, mai ales pentru un brand de fashion, food, auto. Twitter e prea mic în România, oricât de mult îmi place mie din punct de vedere personal.
Încet încet ajung toți să descopere că e important să avem control deplin asupra conținutului, iar ce punem pe Facebook, Youtube sau alte platforme ce nu ne aparțin poate dispare oricând, de aceea și focusul se mută pe platformele proprii: site, blog, newsletter.
Zic de newslettere pentru că sunt cel mai eficient canal de comunicare directă. Noi avem controlul asupra listei cu emailuri, noi alegem când să comunicăm și depinde doar de noi ca publicul să citească emailurile noastre.”
Nu stiu daca e cel mai bun exemplu, dar e recent, iar eu una as paria pe aceste tendinte.
Legat de cursuri, am participat la cursuri de toate felurile: vanzari, customer care, risc, finantari proiecte, management, leadership, coaching etc. Plus zeci de carti si articole citite pe tema dezvoltarii personale. Cred ca am si eu un „radar” cu care depistez falsii guru 🙂 Pe mine ma intereseaza acum sa invat despre comertul electronic (administrare site), promovare online si antreprenoriat (ceea ce inca nu stiu sau nu am curajul sa aplic). Urmaresc reviste si articole offline si online. Asa am ajuns la blogul tau, care se match-uieste cel mai bine cu zonele mele de interes 🙂
A propos de tema acestui articol – antreprenoriatul (de la care pornisem comments-urile), as mai recomanda un alt articol al tau, pe care toti cei care vor sa se apuce de „sportul” asta ar trebui sa-l citeasca: „Și zici că ești antreprenor?”
Si o recomandare personala (tot celor interesati de antreprenoriat): exista un mini-serial pe canalul Digi Life – „Antreprenori sub acoperire” (titlul original „Million Dolar Intern”) exceptional din pdv meu. Cazuri concrete de afaceri existente (unele chiar foarte vechi afaceri de familie) care nu mai merg, iar patronii ajung in pragul disperarii, nestiind ce sa faca mai departe. Solutia vine intr-un mod inedit de la niste foarte tineri antreprenori de succes, cu afaceri de milioane de EUR(USD), lipsiti de prejudecati si foarte flexibili in tot ce inseamna ajustarea la cerintele pietei actuale. In numai 5 zile, ei vad ce nu e OK in businessul respectiv si vin cu un plan concret pe care il si aplica, iar noi avem ocazia sa vedem rezultatele. Focusul maxim e pe client si vanzare (deci e foarte util tuturor celor care au clienti!!!). Sunt trimisi si clienti misteriosi, sunt filmate reactiile clientilor si uneori ale salariatilor, iar filmulete aratate patronilor. Care, de multe ori sunt socati de aceste reactii. Pt ca s-au cocotat undeva sus si manageriaza de acolo business-ul, nemaifiind in contact cu realitatea. Serialul e in pauza acum, iata si link-ul cu programul cand se va relua difuzarea – 27 aprilie (din pacate, e la niste ore imposibile, dar merita vizionarea): http://www.digi-life.tv/antreprenori-sub-acoperire/.
N-as vrea sa mai insist cu comentariile. O sa mai fac, totusi, un mic comment/provocare 🙂 … te-ai gandit sa grupezi pe tematici informatiile publicate pe blog (poate si altele) si sa faci manuale sau ghiduri online, cu tutoriale, gen „Cum sa-ti faci un blog, pas cu pas”, „Cum sa-ti deschizi un magazin online, pas cu pas”, „Cum sa-ti promovezi un proiect in randul clientilor si finantatorilor”, …, ma rog, poate nu sunt titlurile cele mai potrivite, dar ai inteles ideea. Astfel, cineva interesat sa invete repede si sa economiseasca timp, in loc sa caute prin zeci de articole, gaseste la tine „all in one”. Accesibil doar online (ca sa nu te copieze), contra unei sume de „X” LEI (EUR), platibila upfront. Poti face si contract (pt linistea clientului), iar ulterior, daca e multumit si/sau are nevoie de mai mult, cu siguranta tot la tine va apela. E o idee si chiar ai merita o asemenea recunoastere a eforturilor muncii tale. Daca te hotarasti, iata si un hint: 10% teorie, 90% exemple concrete. E o reteta sigura, am invatat-o cu multi ani in urma dintr-un manual de marketing american si nu a dat gres niciodata 🙂
Faină recomandarea de pe Digi, o să îl verific și eu.
Articolele sunt grupate pe categorii in meniul de sus, care ajută filtrarea, și mai aveam o secțiune de Best articles pe care nu am mai actualizat-o anul ăsta. https://mariussescu.ro/articole-recomandate/. Plus că la fiecare articol sunt taguri.
Ghiduri online sunt o mulțime pe net, și lumea nu cumpără asta online, mai ales la noi, toți caută free, mai degrabă faci bani din exemplele practice ținând workshop-uri, și am făcut câteva din astea, dar acum timpul e tot mai scurt și prefer să mă focusez pe http://advertica.ro/, iar blogul e pentru a menține contactul cu piața.
Merci mult pentru recomandari. Eu citeam doar articolele din newsletters + articole mai vechi la care faceai referire in newsletters. Observ, insa, ca ratam o adevarata comoara de pe blog 🙂
Mult succes iti doresc cu Advertica! Am vazut portofoliul si mi-a placut mult. Sunt convinsa ca si la capitolul „customer care” (foarte senzitiv dpdv meu) stai excelent. Regret ca apucasem sa bat palma in alta parte pana sa aflu de tine, dar … nu se stie niciodata.
O zi inspirata si plina de task-uri bifate sa ai! 🙂
E vechi portofoliul, avem chestii si mai faine, de 1 an vrem sa schimbam site-ul dar dam cu var la clienți și nu apucam da renovam la noi.
Mi-a placut cum ai punctat factorii suprematiei domeniilor internet-related in zona antreprenoriala actuala (articolul „Una cu antreprenorii de pe internet”)!
Avantaj net au IT-istii la toate capitolele (investitie initiala mica, cerere neacoperita pe piata, valoare foarte ridicata a serviciilor oferite, acces preferential la finantare – fd investitii, business angels, banci).
Magazinele online au si ele (inca) loc de crestere, dar concurenta e foarte mare in retail, asa ca fie tintesti o clientela foarte nisata, fie ai un buget consistent de marketing, fie faci parteneriate cu marii retaileri, fie … (aici ar fi utile si alte pareri/constatari) … Oricum, accesul la finantare e foarte redus.
Celelalte domenii, din pacate, nu sunt asa norocoase 🙁 .. cel putin deocamdata.
Totusi, cea mai faina chestie legata de activitatile internet-related e faptul ca ideile tale nu sunt supuse „procedurilor” greoaie de aprobare sau judecatii obtuze a vreunui sef imbecil, ci le poti aplica imediat. Ti le valideaza clientul, piata.
Nu e musai sa lucrezi in tinuta office, nu te ponteaza nimeni, nu ai sedinte interminabile, iti stabilesti singur clientii pentru care vrei sa lucrezi, negociezi singur conditiile de colaborare, te intalnesti cu cine vrei si cand vrei. Iti trebuie, insa, o autodisciplina de fier. Nu ai supervisor, nu are cine sa te traga de maneca daca stai prea mult in pauza de cafea 🙂 Dar si o mare doza de perseverenta, atunci cand te lovesti de zeci/sute de refuzuri din partea clientilor.
Ne bucuram sau nu, online-ul incepe sa devina un „must”. Totul e sa vedem cum se poate integra in celelalte domenii de activitate … dar daca profesorii finlandezi predau online copiilor din cauza distantelor foarte mari pana la scoala, daca putem incheia deal-uri gobale doar pe baza negocierilor online, iar Papa Francisc are 20 mio followers pe Twitter, inseamna ca nu e chiar imposibil 🙂
Stai liniștită, și în firmele mari ce au legătură cu internetul intră procedurile corporate, avantajul programatorilor de aici este că bătaia pe ei e atât de mare încât firmele nu îi supără prea tare, ca să nu plece la concurență.