Prefer să învăț despre succes de la oamenii care au avut multe eșecuri

Radu Georgescu beneficiază în perioada asta de multă atenție din partea presei românești, după recenta vânzare a companiei Avangate către fondul de investiţii Francisco Partners. Antreprenorul e la al treilea exit și e dovada că poți crea o companie de succes internațională de la zero, chiar și în România.

Cel mai important lucru reținut de mine din ultimul interviu – Antreprenorul care se întâlneşte lunar cu 50 de tineri români ca să le cumpere ideea de afacere, este că drumul spre succes e presărat și cu multe eșecuri. Georgescu a demarat peste 30 de proiecte, dintre care 3 au avut succes. Nu veți afla prea multe despre proiectele lui eșuate, dar cu siguranță au avut un rol important în procesul de învățare.

succes

Vedeți voi, ne-am obișnuit să vedem la conferințe diverși speakeri care ne vorbesc din experiența lor, ne arată cum au ajuns ei să aibă succes (mai mult sau mai puțin). La fel, în ziare și pe site-uri apar diverse interviuri (unele sunt doar strategii de PR) în care sunt prezentate proiecte de succes. Și astfel ajungem să credem că succesul e ceva obișnuit, oricine poate să îl obțină, trebuie doar să ai o idee bună de afacere.

Realitatea este că sunt puțini antreprenori care au avut succes cu prima lor idee de business. Majoritatea s-au zbătut, au dat faliment, au pus la cap ceea ce au învățat, au venit cu idei noi și au pornit alte afaceri, acumulând în timp experiența care i-a dus pe drumul spre bun. Sunt puțini cei dispuși să vorbească despre eșecuri, deși eu cred că avem mai multe de învățat de la ei. Eu prefer să ascult și să învăț de la un om care îmi spune că a dat-o în bară de 10 ori până a avut succes, decât unul care se laudă că tot ceea ce face el îi iese din prima.

Povestea antreprenorului Radu Georgescu porneşte în 1994, când a început patru produse software, antivirursul care a ajuns la Microsoft şi încă trei care au fost nişte eşecuri. Primul a fost o clonă de Norton Commander, care a suferit pentru că apărea într-o zonă pentru care piaţa îşi pierduse interesul. Al doilea, RACS, era un arhivator cu o tehnologie „senzaţională„, dar conceput de un singur progamator, de excepţie, care însă a plecat în SUA, iar produsul a murit („…morala: să nu pui toate ouăle într-un singur coş„).

Al treilea a fost un sistem de management al documentelor, venit pe o piaţă bună, dar care a eşuat pentru că a fost conceput de progamatori; de aceea nu s-a mulat pe cerinţele pieţei, „făcea chestii extraordinare de care nu avea nimeni nevoie„. „RAV a ieşit în schimb pe piaţa internaţională, Microsoft l-a vrut pentru a-l integra în produsele sale, şi în ziua de astăzi toţi colegii mei care s-au dus la Redmond sunt tot acolo, ei conduc tot ce înseamnă «security» în Microsoft. A fost un deal foarte reuşit„, spunea recent Georgescu. Cu totul, antreprenorul a început circa 30 de proiecte, din care trei s-au bucurat de foarte mare succes. „Este o rată OK de succes. Dacă privim numai proiectele IT, este chiar mai bună, pentru că la un moment dat am avut o evadare în proiecte ciudate, care au ratat toate.„

Succesul în orice domeniu nu vine din prima, ci este o consecință a experienței acumulate în timp, a lecțiilor învățate din greșeli și a muncii depuse. Dacă încerci să construiești o afacere și nu îți iese din prima nu înseamnă că trebuie să renunți. Și da, ai nevoie și de un pic de noroc.

Recomandă prietenilor!



Comentezi și tu ceva?

avatar
  Abonează-te  
Notify of