fbpx

Tehnologia evoluează prea repede pentru mulți dintre noi

Apropo de decizia Auchan de a renunța complet la casele de marcat cu operatori în favoarea celor self-service, îmi place că românii s-au revoltat din asta, dar ignoră problemele grave ale societății. Asta e, e mai ușor să ne batem capul cu nimicuri, în loc de lucrurile care contează. Nu zic că susțin automatizările astea, dar sunt un semn al vremurilor în care trăim. Am testat casele self service încă de acum câțiva ani pe afară, era doar o chestiune de timp să ajungă la noi.

Și nu că aș ține cu Auchan, personal prefer hypermarketurile unde la casă mă ajută oameni, în loc să mă chinui singur, dar măcar sistemul lor e relativ intuitiv, față de alte magazine, de exemplu Kaufland. Oricum, dacă se trezesc toate magazinele să bage case din astea, probabil vom trece doar la comenzi online. Între timp, în State Amazon a început să închidă magazinele self-checkout, de bine ce le mergea cu ele.

Încă o chestie, nu trebuie neapărat să mergem la Auchan, dacă nouă ne place contactul uman și vrem să fim serviți de oameni, nu de ecrane. Din fericire încă mai sunt magazine de cartier, supermarketuri unde te știu toți vânzătorii și te salută. Noi de exemplu preferăm să cumpărăm produsele zilnice de la magazinele din jur din cartier, nu mă duc la hypermarket pentru un suc, o pâine sau 3 fructe. Probabil e mai scump, dar și timpul nostru e valoros, și chiar am vrea să rămână și magazinele astea în zonă.

Totuși, problema e alta, tehnologiile astea evoluează prea repede, pentru mulți dintre noi. De exemplu la casele self service eu am cerut ajutorul angajaților de vreo 2-3 ori, și nu mă consider cel mai prost din curtea școlii. Nu vreau să știu cum va fi pentru persoanele în vârstă care se vor chinui să înțeleagă ce vor ecranele alea de la viața lor.

Și probleme nu sunt doar la hypermarketuri, ci cam peste tot unde tehnologia si automatizările și AI-ul au intrat sau vor intra puternic. M-am chinuit să le explic unor persoane 50+ cum să cumpere bilete de avion online, să plătească facturi online, să instaleze o aplicație bancară sau să activeze un card bancar, sau cum să ajungă să vorbească la suportul telefonic al unor companii cu un om, nu un robot, și lista continua. Și nu doar că m-am chinuit, dar uneori și eu a trebuit să caut pe net ca să îmi dau seama cum să rezolv probleme aparent banale.

Ce vreau eu să zic este că tehnologia e bună, e utilă, automatizările și AI-ul probabil vor crea multe joburi noi în viitor, eliberând oamenii de sarcini repetitive și oferindu-le posibilitatea unor joburi mai motivante (pentru care vor trebui să învețe mai mult, evident), dar în continuare avem multe probleme legate de implementarea noilor tehnologii și ușurința cu care ele pot fi utilizate de majoritatea populației. Aici ar trebui lucrat mai întâi.

Nu e suficient să punem case de marcat self service, hai să ne asigurăm că orice prost le poate folosi (me included).

Nu e suficient să renunțăm la bănci și să facem totul din aplicația bancară, hai să ne asigurăm că procesul de creare cont și utilizare aplicație e super intuitiv.

Nu e suficient să renunțăm la suportul telefonic cu operatori umani pentru Maria sau alt roboțel, hai să vedem cum poate un client 60+ să își rezolve problema, dacă ne sună.

Etc.

Bonus, un text preluat de pe net, despre tehnologie și lipsa contactului uman. Cam siropos, dar prindeți voi apropoul:

„Am stat o oră în bancă cu tata, pentru că a trebuit să transfere niște bani. Nu m-am putut abține și am întrebat…
”Tată, de ce nu îți activăm internet banking? ”
”De ce aș face asta?” El a întrebat.
„Ei bine, atunci nu va trebui să petreci o oră aici pentru lucruri precum transferul.
Poți chiar să-ți faci cumpărăturile online. Totul va fi atât de ușor! ”
Am fost atât de încântat să-l inițiez în lumea Net banking.
El a întrebat: „Dacă fac asta, nu va trebui să ies din casă?
“Da, da”! Am spus. I-am spus cum până și alimentele pot fi livrate la ușă acum și cum Amazon livrează totul!
Răspunsul lui mi-a lăsat limba legată.
El a spus ”De când am intrat astăzi în această bancă, m-am întâlnit cu patru dintre prietenii mei, am stat de vorbă o vreme cu personalul care mă cunoaște foarte bine până acum.
Știi că sunt singur… aceasta este compania de care am nevoie. Îmi place să mă pregătesc și să vin la bancă. Am destul timp, este atingerea fizică după care tânjesc.
Acum doi ani m-am îmbolnăvit, Proprietarul magazinului de la care cumpăr fructe, a venit să mă vadă și s-a așezat lângă patul meu și a plâns.
Când mama ta a căzut acum câteva zile în timp ce se plimba de dimineață, băcanul nostru local a văzut-o și imediat i-a luat mașina să o ducă acasă, deoarece știe unde locuiesc.
Aș avea acea atingere „umană” dacă totul ar deveni online?
De ce aș vrea ca totul să mi se livreze și să mă forțeze să interacționez doar cu computerul meu?
Îmi place să cunosc persoana cu care am de-a face și nu doar „vânzătorul”. Creează legături de relații.
Amazon livrează și toate astea? ”’
Tehnologia nu este viață..
Petrece timp cu oamenii… Nu cu dispozitive. “
Recomandă

10 Comentarii

    • Depinde. De boicotat nu se pune problema, noi suntem buni la dat din gură, mai greu când trebuie să faci ceva concret. Probabil se vor uita peste câteva luni la vânzări-furturi, dacă au profit mai mare fără agenți la casă cine știe..

  1. Am fost azi la un magazin din sat sa iau faina si paine. Am ales self-checkout, ca ambele erau cu cod de bare si nu sunt produse care sa aiba nevoie de operator (alcool, medicatie etc.). Dar sunt si 2 case cu operatori, in caz ca nu doresti sa faci tu self-checkout. Orice magazin are si varianta “self” dar si cu casier, nu mi se pare normal sa scoti complet casierii. Si aici nu mi s-a intamplat niciodata sa nu mearga POS-ul sau alte minuni. Nu toata lumea e cu nasul in calculator si e normal sa fie asa. Nici americanii nu sunt toti asi in tehnologie, desi batranii sunt o idee mai alfabetizati in domeniul asta. Dar chiar si asa exista posibilitatea pentru fiecare om sa poata sa isi faca normal cumparaturile.

  2. Sincer, inteleg pana la un punct de ce se renunta la casieri, nu mi se pare normal sa pui un casier si un sef de tura sa bage la raft 6 rastele de marfa, sa serveasca clientii la casa, sa mature si sa spele pe jos, si sa aranjeze marfa ramasa la raft, sa faci acte in spate, sa bagi marfa din depozit la raft etc. Si apoi sa intrebi “bun, si casierul ce-a facut toata ziua?”.

  3. Prin Belgia sunt de mult supermarket -uri cu self scan, dar eu unu le ocolesc. Ma duc la casa si ma simt mai bine. Am facut self scan la Carrefour de vreo doua ori, iar la Albert Heijn tot de vreo doua ori. Daca cumperi doua trei poduse, merita. Altfel te cam legi la cap fara sa te doara. Si se cam fura la casele astea self scan. Chiar zilele trecute a aparut in presa ca la Albert Heijn se va baga control random sa mai sensibilizeze putin hotii.
    Singurul magazin full self scan unde nu ai alta posibilitate e doar Decathlon din Bruges. Acolo bagi toate produsele pe rand intr-o cutie si le vede sistemul automat. Probail or mai fi si altele, dar pe asta il stiu eu.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *