fbpx

Valul nou de specialiști mă sperie

Pe vremea mea, ca să vă arăt cât de bătrân sunt, dacă voiai să fii specialist într-un domeniu începeai cu bazele, probabil făceai și o facultate în domeniu. De exemplu ca să fii marketer făceai facultatea, învățai toată teoria cu produsul, prețul, promovarea, plasarea și publicul. iar după asta începeai cu partea practică, aplicând teoria. Și tot învățai, că școala nu se termină niciodată.

Aparent valul nou de specialiști, indiferent de domeniu, consideră că nu mai e nevoie de atâtea cunoștințe și toceală, e suficient să faci un curs rapid despre Facebook Ads și bam, zici că ești online marketing specialist, eventual ții și cursuri online pe subiect. Și asta mă sperie.

Nu zic că nu sunt bune și cursurile rapide ca Facebook Blueprint sau Google Skillshop, dar acelea nu sunt suficiente ca să te numești specialist, ci doar ca să obții rapid informații practice. Mai degrabă sunt utile antreprenorilor ce vor să învețe cum funcționează publicitatea online.

Degeaba știi să setezi reclame pe Facebook dacă nu te gândești un pic la segmentarea audienței, la profilul clienților vizați, la obiceiurile lor de consum sau la obiectivul campaniilor, dacă nu știi cum să integrezi campaniile în mixul de marketing, cum să poziționezi brandul, să îi conturezi tonul comunicării.

Degeaba setezi campanii de căutare pe Google dacă nu știi cum să filtrezi cuvintele cheie, pentru a afișa reclame celor care au nevoie efectiv de produsul tău, ca să nu arunci bugetul pe fereastră.

Ce vreau eu să zic este că în ultima perioadă se merge foarte mult pe scurtături, iar oamenii zic mult prea repede că sunt specialiști, când ei nu au de fapt cunoștințele de bază. Și asta se întâmplă și în alte domenii, de exemplu programatorii tineri nu mai știu bazele programării, se uită ciudat când aud de php, dar zic că sunt experți în Laravel și Python.

Eu zic că trebuie să ai o viziune de ansamblu înainte de a spune că ești specialist într-un domeniu. Nu trebuie să cunoști tot domeniul în profunzime, nu mă refer neapărat la diplome, dar trebuie să ai bazele, să știi cum funcționează lucrurile în ansamblu, înainte de a aprofunda o nișă.

Recomandă

7 Comentarii

  1. Lasă-i în plata Domnului, vorba aia, nu mă tem de concurenţa lor, singura problemă pe care o produc „ei”, este credinţa unora în falsităţi, aşa e şi în domeniul programării, unii se cred full-stack developers după un curs de pe udemy, dar niciodată nu o să ne fure munca, că lucrările pe care le pot prinde ei, nu m-ar interesa niciodată.

    Şi la marketing e la fel… dacă ai o anumită experienţă, nu te mai doare cei fac ei, tu deja tre să selectezi la care client tre să renunţi să lucrezi cu alţii mai bine plătitori, pe efort mai puţin din partea ta. Nu ? Eu aşa fac.

    E loc şi pentru specialiştii cu diplome făcute pe udemy, am avut şi eu lucrări la care a trebuit să prezint o astfel de tâmpenie numită diplomă, după 30 de ani de experienţă în IT, şi da, am intrat pe udemy, am dat clic peste fiecare clip irelevant pentru mine în „cursul” respectiv, şi după 10 minute le-am prezentat diploma respectivă celor care au cerut-o. Şi da, le-am spus şi că am făcut-o în 10 minute sărind peste materialul de curs.

    Deci no worries… e loc pentru toţi pe piaţă

    • E loc, dar amatorismul unora afectează imaginea domeniului, am avut destui clienți care veneau pe recomandări dar erau dezamăgiți, spuneau că marketingul e o țeapă.

  2. Eu dau tot mai des de clienti ai caror „web designeri” au instalat wordpress, au pus un visual builder si gata. Si sunt mari companii de aici din sat, nu amarasteni ca mine. Si, cand le iau situl la auditat e rosu peste tot. Si raman masca, in momentul in care le explici unde scartie, ca te uiti la de toate de la continut, la usability, la seo, email marketing etc.

    Pe vremea noastra se facea totul si se invata totul. Apoi, normal, incepi sa te supra-specializezi. Unii sunt pe content, altii merg pe programare, altii pe seo etc.

    Dar fara niste ani de munca asidua si bagat ZECI de carti/cursuri in creier, nu faci nimic.

    E drept ca indivizii astia fura din „market share” si dau o imagine proasta industriilor in care presteaza, dar din fericire, daca iti faci treaba bine, vei fi OK.

    • Chiar azi ne certa un digital specialist, de ce nu am făcut site-ul cu Elementor, că nu poate insera embedul de la YouTube. I-am spus că noi facem programare, nu aranjăm blocuri în editorul vizual. Noaptea minții.

  3. Facultatile sunt inutile pentru ei, unul din acei fake gurus de pe TikTok și-a ars diploma de licență într-un live, ca să vezi cât îi duce capul.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *