fbpx

2012, anul marketingului bazat pe rezultate

Cu toții am auzit de ROI (randamentul investițiilor) și de faptul că trebuie să măsurăm mereu rentabilitatea banilor băgați în promovare. De prin 2009, de când au început să se taie din bugetele de marketing, pe buzele managerilor s-a auzit tot mai des expresia asta. Totuși, realitatea e că multe firme au tăiat din bugetul de marketing, dar puține firme au învățat în anii ăștia să facă marketing eficient, să se promoveze prin acele canale care le asigură și rezultate, care le cresc vânzările și le aduc clienți.

Da, marketingul românesc a scăzut în ultimii ani, campaniile de marketing s-au axat toate pe preț, reduceri și oferte speciale, prea puțini au îndrăznit să inoveze, să încerce ceva nou. În fond și așa salariile sunt mici, de ce să ne punem în pericol jobul făcând o campanie de promovare riscantă? Mai bine dăm 5% reducere și îl mulțumim pe șef, nu?

Totuși, cred că în 2012 lucrurile se vor schimba. Firmele nu își mai permit să vină cu reduceri și oferte, pentru că într-o mare de oferte similare clienților nu le mai pasă. Deja în ultimii 3 ani firmele care nu au știut să se adapteze au dispărut, au rezistat doar cele care s-au diferențiat, au oferit un plus de valoare clienților față de concurență.

Cred că 2012 va fi anul marketingului bazat pe rezultate tangibile, lucru care ar trebui să fie normal în orice perioadă, dar e și mai evident când bugetul de marketing e limitat. Eu nu am mai făcut campanii de promovare ce includ broșuri sau pliante, spoturi TV sau radio ori machete publicate în presa scrisă din 2010. Bine, am lucrat și pentru firme care puteau fi promovate mai eficient prin alte metode sau am colaborat cu firme pentru care online-ul se potrivea perfect, dar în 2012 toate companiile, mici sau mari, se vor uita atent la banii pe care îi bagă în acțiuni de marketing.

Ce înseamnă asta pentru mass-media? Că nu va mai merge cu audiențe măsluite, cu trafic din surse îndoielnice, cu tiraje umflate, cu ratecard-uri exagerate. Nu, clienții își vor dori rezultate concrete, vor dori să vadă că pentru banii investiți primesc la schimb mai mult decât un raport de campanie livrat frumos în PDF. Lead-uri, clienți potențiali, conversie, creșterea vânzărilor, vom auzi tot mai des cuvintele astea când discutăm despre acțiunile de marketing.

Da, 2012 va fi anul marketingului eficient, cei care vor continua să arunce banii aiurea pe  ’’publicitate’’ fără a măsura rezultatele vor dispărea, deși nu cred că mai sunt prea multe firme de genul ăsta.

Recomandă

11 Comentarii

  1. Candva, credeam ca marketingul bazat pe performanta poate fi vandut tuturor clientilor din Romania. In 2011, am constatat ca majoritatea clientilor mari investesc in continuare in impresiile si click-urile la kg vandute de marile agentii de media buying. Motivele sunt lesne de inteles: nu prea ai cum sa demonstrezi unui client ca adserverele regiilor sunt la ei in curte si-s usor de manipulat, astfel incat “rezultatele raportate” sunt greu de contestat. O alta problema este ca deciziile de marketing apartin oamenilor care nu-s nascuti in era digitala, iar lor le vine greu a intelege procesele si conceptele din spatele marketingului bazat pe performanta. Cand oamenii de decizie n-au educatia digitala necesara, e greu sa-i convingi sa cumpere marketing bazat pe performanta, mai ales ca n-ai acces mereu la un funnel care poate explica vizual rezultatele.

  2. @ana – din fericire de vreo 2 ani am lucrat cu sau pentru oameni care înțeleg digitalul sau cel puțin erau dispuși să îmi dea mână liberă, să încerce, dar ai dreptate și tu, am lucrat și pentru șefi 50+ care vroiau fluturași și reclame la radio când eu le spuneam că publicul țintă e tânăr și îl influențăm mai ușor online.

  3. Atunci e bine :). Vezi, Tudor zice cam acelasi lucru: e greu sa schimbi piata peste noapte. Cand am facut comentariul de mai sus, am vorbit de oameni pana in 40 de ani care-s digital adopters, nu digital natives si inteleg mai greu lucrurile tehnice, iar diferentele de bugete despre care ziceam nu sunt cele dintre marketing online si offline, ci mai degraba intre achizitia de impresii versus dezvoltarea de proiecte de marketing bazate pe performanta, traduse in actiuni ale consumatorului online.

    • True, mia de afișări încă se vinde, eu râdeam încă din 2009 când primeam ratecard-uri de la site-uri cu CPM. Când le spuneam de CPC brusc spuneau că mai putem negocia bla bla…

  4. Eu inca de cand coordonam AdSpace (una din primele agentii de publicitate online din Romania) consideram CPA-ul, dar va rog sa imi prezentati si mie un proprietar de site pregatit sufleteste sa se implice intr-un astfel de proiect sau un client de publicitate online (ex. magazin online) dispus sa-si imparta transparent profitul cu un publisher. Noroc cu Google care a "normalizat" costul CPM si introdus cu succes CPC. Mai sunt multe de schimbat, dar eu cred ca lucrurile evolueaza pozitiv pentru cei care isi fac bine afacerile. In managementul asteptarilor este cheia.

    • Pe site-uri de publishing nu am auzit de plați în funcție de rezultate, dar de exemplu știu o campanie pe bloguri care viza conversia cititorilor în abonați ai unei reviste care a mers foarte bine.

  5. Din punctul mei de vedere in putine tipuri de afacere poti masura exact rezultatele marketingului, dar totusi poti vedea daca a adus profit sau nu, si trebuie sa fie o diferenta mare de profit pentru ca altfel sefu ca spune ca acea crestere de 1% se datoreaza faptului ca afara a plouat, sau ca la TV au fost emisiuni proaste

  6. Tocmai asta e ideea marketingului..promovare pentru rezultate.
    Nu putem zice ca anul 2012 va fi anul marketingului eficient, deoarece asa poti zice oricarei noi campanii de marketing “asta va fi o campanie eficienta, va aduce rezultate”
    Anul 2012 ar putea fi anul marketingului eficient deoarece marketingul se practica de ani buni in Romania, insa acum s-a inteles cum poate influenta clientul. Dar la fel puteam zice si despre anul 2011 si la fel vom zice si despre anul 2013.
    Noi invatam, cu cat trece mai mult itmp, cu atat acaparam mai multa experienta si practica de marketing va avea mai multe rezultate.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *