fbpx

Cine deține conținutul creat de noi pe internet?

Am văzut niște discuții legate de tipurile de canale media de pe internet, cum că prezența noastră pe diverse rețele social media nu înseamnă că deținem de fapt acele conturi, sau ceea ce postăm pe ele.

Și e un pic de adevăr în spate. În termeni și condiții de obicei scrie că DA, tu ești proprietarul conținutului foto-video-text postat pe acele conturi sau pagini, dar sunt niște steluțe acolo. Iar contul de Facebook, Instagram sau canalul de Youtube chiar nu e al nostru, dacă nu respectăm regulile ne putem trezi fără jucării, suspendați sau șterși de tot.

Apropo, mai știe cineva ceva de Trump, fostul președinte care avea sute de milioane de followeri pe Twitter? Ce mai face contul deținut de el?

Dacă nu plătești pentru ceva nu deții acel ceva

În cazul de față eu plătesc pentru domeniul de internet asociat blogului, plătesc pentru serverul unde sunt găzduite fișierele, imaginile, textele și baza de date pe care rulează blogul ăsta, deci dețin blogul ăsta.

Care e faza cu canalele media de pe internet?

Blogul, site-ul, magazinul online, baza de date cu emailuri, aplicația de mobil și alte platforme unde plătim pentru anumite servicii sunt deținute de noi. De regulă plătim pentru hosting, întreținere, actualizare, plătim abonamente, deci avem drepturi asupra conținutului, fișierelor, bazelor de date, informațiilor.

Canalele social media sunt teoretic deținute de noi, practic trebuie să citiți cu mare atenție termenii și condițiile, când vă creați conturi pe platforme unde NU plătiți pentru nimic.

Ce drepturi ai asupra conținutului postat în social media?

Teoretic tu deții tot ceea ce postezi pe conturile tale. Practic ai acordat fiecărei platformă dreptul de a folosi conținutul tău în anumite moduri, în funcție de ce vor ele, atunci când ți-ai creat contul. Uite ce zic cele ai importante platforme:

FACEBOOK

… a non-exclusive, transferable, sub-licensable, royalty-free, and worldwide license to host, use, distribute, modify, run, copy, publicly perform or display, translate, and create derivative works of your content (consistent with your privacy and application settings). This means, for example, that if you share a photo on Facebook, you give us permission to store, copy, and share it with others (again, consistent with your settings) such as service providers that support our service or other Facebook Products you use. This license will end when your content is deleted from our systems.

INSTAGRAM

… a non-exclusive, royalty-free, transferable, sub-licensable, worldwide license to host, use, distribute, modify, run, copy, publicly perform or display, translate, and create derivative works of your content (consistent with your privacy and application settings). You can end this license anytime by deleting your content or account. However, content will continue to appear if you shared it with others and they have not deleted it.

TWITTER

… a worldwide, non-exclusive, royalty-free license (with the right to sublicense) to use, copy, reproduce, process, adapt, modify, publish, transmit, display and distribute such Content in any and all media or distribution methods now known or later developed (for clarity, these rights include, for example, curating, transforming, and translating). This license authorizes us to make your Content available to the rest of the world and to let others do the same. You agree that this license includes the right for Twitter to provide, promote, and improve the Services and to make Content submitted to or through the Services available to other companies, organizations or individuals for the syndication, broadcast, distribution, Retweet, promotion or publication of such Content on other media and services, subject to our terms and conditions for such Content use …

YOUTUBE

… By providing Content to the Service, you grant to YouTube a worldwide, non-exclusive, royalty-free, sublicensable and transferable license to use that Content (including to reproduce, distribute, prepare derivative works, display and perform it) in connection with the Service and YouTube’s (and its successors’ and Affiliates’) business, including for the purpose of promoting and redistributing part or all of the Service…

De aici.

Cel mai mișto e la Instagram, că pot folosi conținutul tău cam cum vor ei. Bine, asta nu înseamnă că de acum gata, scriem doar pe blog și nu mai punem poze pe Instagram sau clipuri video pe Youtube, dar e bine să ne punem la punct și cu legaleza, când muncim pe plantațiile altora. Numai zic.

Recomandă

3 Comentarii

  1. E de fapt mai complicat, pentru ca:
    – e o diferenta majora intre a detine si a avea acces vs. cine este titularul dreptului de autor. Uneori chiar daca esti inca legal titularul dreptului de autor, daca iti sterge cineva contul o sa fii in imposibilitatea de a-l recupera.

    si daca platesti, nu inseamna neaparat ca detii continutul respectiv – mai degraba depinde de termenii de utilizare (si cat de onesti sunt) prorpietarii platformei unde ai continutul sau al serviciului folosit.
    chiar daca termenii Facebook sau Instagram spune ceva, este extrem de discutabil in ce masura acea parte de contract va fi aplicabila juridic. Dar cum 99.999999% din cazuri nu ajung in instanta, le e de folos pentru restul cazurilor cand ar putea sa apara dispute…

    • Merci pentru precizări. Da, păi cam toate platformele menționează că este conținutul tău, dar dacă îți ștergi contul e responsabilitatea ta că rămâi fără ce ai creat acolo. La noi nu vom vedea procese prea curând pe drepturi de autor, dar afară văd destul de des.

  2. Foarte tare colecția de prevederi legale puse de tine aici.
    Dacă o coroborezi cu prevederile legii dreptului de autor din România și cu licențele de tip Creativecommons, peste care dacă aplici prevederile dreptului comercial de marcă, brand, identitate, iese o industrie praf-pulbere de conținut.

    Dacă există oameni din industria de comunicare în digital care vor să pornim o inițiativă pentru o nouă lege a dreptului de autor, aici există o inițiativă
    https://www.youtube.com/watch?v=gRGLkx8NJeY

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *