Arde-l pe fraier

Din păcate există în afaceri și mentalitatea asta, de a scoate cât mai mulți bani de pe urma unui client, dacă acel client e naiv/nu are experiență în domeniul respectiv și e dispus să investească mulți bani, iar rezultatele prezentate lui pot fi manipulate.

De când mă învârt prin online am văzut și aici mentalitatea asta, mai ales în domeniul realizării de site-uri/magazine online/campanii de marketing online sau social media. O văd mai ales prin orașele dezvoltate, unde există companii cu bugete generoase de marketing și oameni ce le gestionează ce pot fi manevrați ușor. O văd și prin orașele mici, dar aici e mai greu, deoarece banii clienților sunt mai puțini, și paradoxal, clienții sunt mai exigenți, nu aruncă cu bani de amorul artei, cer rezultate concrete, adică vânzări, nu notorietate sau afișări la kilogram.

Am văzut de toate, de la domenii .ro cumpărate de agenție pe firma lor pentru client, cu șantaje atunci când clientul vroia să plece la altă agenție, la site-uri sau magazine online făcute pe template-uri de 50 de euro pentru care se facturau mii de euro, la campanii de Adwords gestionate din contul agenției, unde clientul nu avea acces la rapoarte, la campanii de social media cu reach imens și afișări sau like-uri cumpărate din India sau campanii pe bloguri făcute pe cumetrii, pile și relații, unde se promitea clientului buzz imens, dar bloggerii erau citiți doar de prietenii lor.

Cristi spune că nu e treaba noastră să criticăm o campanie de promovare, felul în care o agenție se ocupă de bugetul unui client. Într-un fel are dreptate, nici eu nu critic pe blog alte agenții, firme din domeniu, chiar dacă o dau în bară, deși pe vremuri aveam tendința asta.

Nu mai fac asta pentru că deși intenția e nobilă, de a demasca practici greșite din domeniu, de a curăța peisajul de agențiile care îi fraieresc pe clienți, de a arăta cu degetul, efectul este altul, ești perceput ca hater, invidios. Și asta nu ajută business-ului.

Totuși, pot să fac altceva la agenție, să îmi păstrez filozofia de business cu care am plecat la drum: transparența față de clienți și onestitatea. Asta înseamnă că atunci când încep să lucrez cu un client nou nu îi cer de cinci ori mai mulți bani decât altui client fix pentru aceeași muncă, doar pentru că simt că ar fi dispus să plătească banii ăia.

Dacă clientul nu are nici o tangență cu internetul/promovarea/site-urile sau social media nu îi iau banii și îi spun că lasă că știm noi cum se face treaba, nu trebuie să îți explic nimic, ci încerc să îi prezint cel puțin conceptele de bază, cum funcționează un site, de ce e important conținutul, ce e ok și nu e ok să faci când începi să activezi online și alte din astea.

Da, există riscul ca unii dintre clienți, după ce îi educ puțin, să considere că se pot ocupa și singuri de marketingul online, dar asta nu e o problemă, clienții aceia oricum ar fi plecat, de obicei sunt cei care vor să fure puțină experiență și se zgârcesc la cheltuieli, văd marketingul ca pe ceva auxiliar.

Cea mai mare satisfacție e să îți faci treaba bine, să ai clientul mulțumit și să vezi cum te recomandă altor clienți, fără ca tu să îi ceri asta. Iar piața la final se reglează singură, o agenție care trage țeapă mai multor clienți într-un final va începe să fie ignorată. Din păcate mulți clienți ajung să considere că nu agenția e de vină, ci internetul e de vină, nu oferă rezultate, și aici mai e de lucru.

De asta nu mai critic eu, deoarece cred că pe termen lung onestitatea și corectitudinea ajută mai mult o afacere decât arătatul cu degetul. Sau poate sunt eu naiv, voi ce credeți?

Recomandă prietenilor!



12
Comentezi și tu ceva?

avatar
  Abonează-te  
newest oldest most voted
Notify of
manafu
Member

sa arati un scam e ok. sa spui unei companii ce sa faca cu banii ei e ca si cum ti-as spune eu cum sa iti pui posturile tv pe telecomanda.

Andrei Ionita
Vizitator

Cred că e greșit să arunci cu noroi în concurență din cu totul alt motiv: Faci rău industriei și implicit ție. Dacă tu spui nasoale despre cealaltă agenție, nu faci decât să îți pui în cârcă un set de preconcepții de tipul “ăștia încearcă să mă fure pe altă parte”.

 

 

Florina
Vizitator
Florina

Ai mare dreptate. Iar situatiile de acest gen se intalnesc si in alte domenii, de fapt as spune ca e cam regula generala. Cel putin in Bucuresti. Chiar stiu multe asemenea situatii, de la domeniul bancar (unde efectele ignorantei clientilor au inceput sa produca adevarate drame sociale, uneori chiar victime), pana la banalele cumparaturi din piata. Doua piete din acelasi sector, una intr-o zona de fite, alta intr-o zona normala, au preturi total diferite, desi producatorii sunt din cam aceleasi zone si presupun ca si taxele de taraba sunt identice (fiind in acelasi sector din Bucuresti). Iar la “negocierile” cu… Citește tot »

Albert
Vizitator
Albert

Nu cred ca exista domeniu in care aceste situatii sa lipseasca cu desavarsire. Daca ai o problema cu unul dintre vanzatori sau cu o societate care a incercat sa te insele institutiile statului nu te vor ajuta cu nimic. Trebuie sa dovedesti ca ceea ce spui este adevarat, cu probe concrete, altfel nu vor lua niciun fel de masuri. Ba mai mult te vor trimite in instanta, daca ai pierdut bani si timp din cauza lor sau te simti lezat. Fiecare dintre noi a intalnit la un moment dat o persoana sau societate care dorea sa vanda vrabia de pe… Citește tot »

Malin
Vizitator

Uneori sunt solicitat sa fac cate un site pentru un client local. Desi am firma pentru asa ceva nu fac decat atunci cand sunt rugat de prieteni pentru ca stau foarte prost cu timpul si nu vreau sa ma incarc peste masura mai ales ca niciodata nu am posibilitatea sa anticipez ce volum de munca pot sa am maine sau in luna ce urmeaza. Si astfel putinele site-uri pe care le-am facut au fost direct pe CMS pentru ca clientul sa poata sa si-l gestioneze singur si daca la inceput le faceam de la zero o tema pe placul lor,… Citește tot »

Delia
Vizitator

Niciodata nu am incercat sa fraieresc pe nimeni pentru ca, la un moment dat ti se intoarce. Dar am clienti care au venit la mine, pacaliti si dezamagiti, bagand in aceeasi oala toti graphic designerii, luandu-mi astfel ceva timp sa ii conving contrariul. Mai ales in web design, cum spui, e cam haos. A venit recent un client la noi, cu un site varza in care a bagat o groaza de bani. Cand am deschis fisierul PSD m-am enervat la propriu. Cum poti tu sa pretizi ca stii weeb design (mai ales ca cei care facusera designul erau o super-mega-companie)… Citește tot »