fbpx

Cum a câștigat Klaus Iohannis pe internet

Câteva extrase dintr-un interviu interesant cu Vlad Tăușance, responsabil pentru comunicarea online în campania nou alesului președinte al României, Klaus Johannis.

O campanie curată, decentă, fără postaci, fără populisme, fără jigniri, care a strâns peste 1 milion de fani pe pagina de Facebook a viitorului președinte al României și a contribuit decisiv la alegerea acestuia și influențarea opiniei publice. Din România lucrului bine făcut, cum s-ar zice. 🙂

Care a fost strategia pentru online și care au fost principalele obiective ale campaniei din online?
Strategia a fost curată și de bun simț. Am refuzat să cosmetizăm sau să trucăm personajul real sau să ne subestimăm audiența. La schimb, am încercat să dăm muniție – text, video, foto, grafică – susținătorilor și să încurajăm inițiativele grass-roots.

Din punct de vedere demografic, ne-am concentrat pe mobilizarea hăului de potențial în participarea la vot: 18-35 de ani, urban, adică exact populația băștinașă de pe Facebook. Pariul meu personal a fost să câștigăm influencerii, să-i lăsăm pe ei să fie exuberanți, având în vedere că lucrăm pentru un candidat sobru. Am avut în spate zeci de ore și de Giga de cercetare proprie, de chestionare și sondaje asociative, am folosit mult A/B testingul, am testat soluții de data-warehouse.

Care au fost atributele candidatului pe care ați mizat în campania online, deși ele au reprezentat un risc?

Dacă este să ne luăm după rețete, Klaus Iohannis este un produs politic greu de promovat online. Nu face poze cu pisici (deși are peste 5 azilante la curte), refuză să-și folosească familia în campanie (deși are o soție minunată și elegantă), nu vrea să intre în detalii despre viața personală (deși este pasionat de ciclism și de trandafiri), nu este spumos (deși are un sarcasm sibian de clasă), nu se lasă umanizat (deși este mai mult om decât om politic). Știi ce? Toate rețetele astea sunt niște tâmpenii. Tot ce am făcut a fost să fim coerenți în comunicare cu adevărata lui personalitate. Omul este un BMW într-o piață de mașini coreene second hand. Este griul-argintiu plictisitor? Sunt moderația sau consecvența defecte? Este seriozitatea un handicap? E atât de plictisitoare decența?

Ce crezi că ați făcut voi bine din punctul de vedere al comunicării în online și unde a pierdut concurența în aceeași zonă?
Înainte de toate am avut un candidat în care am crezut și care a crezut în noi. E greu să vinzi un brand pe care nu l-ai cumpăra sau unul care te disprețuiește. Am fost, la fel ca domnul Iohannis, coerenți, disciplinați și punctuali. Am fost o mașinărie care a funcționat conform planului, nu conform emoției. Am refuzat clișee sau rețetele sigure – populisme, star endorsement, photo ops – și am consolidat un brand coerent și atipic. Tactic, am rupt normele lucrând cu fotografi profesioniști (mulțumim Mugur Varzariu și Manole Sava), dar și producând sute de vizualuri dedicate (big up Argo Media) și mesaje video directe montate în casă. Bonus, am avut o comunicare directă cu domnul Iohannis, cu răspunsuri prompte și un feedback incredibil de constructiv, dar și independență totală față de restul echipei de campanie. Am fost un bunker izolat de restul sediului din Kiseleff.

Ce crezi că a fost diferit de această dată și ce ne indică aceste alegeri din punctul de vedere al felului în care arată electoratul?
PSD a pierdut la acest scor zdrobitor din propria aroganță, din dispreț pentru un electorat pe care, matematic, îl stăpânea. PSD a dovedit, încă o dată, că trăiește, nostalgic, în anii 2000, când punga de făină și amenințările făceau diferența. Când românii nu prea ieșiseră din țară, iar baronii siluiau legea nestingeriți. Nu online-ul a câștigat, în primul rând, aceste alegeri, ci mobilitatea forței de muncă în UE și dincolo de. Sunt patru milioane de români care au refuzat să fie șantajați și asistați sociali, care au plecat la muncă peste graniță. Care au văzut mai bine. PSD și-a bătut joc de ei prin organizarea votului, s-a făcut că nu-i vede. Ei s-au enervat. Online-ul a amplificat mesajul. Ghinion!

De partea noastră a baricadei, am insistat să oferim mesaje pozitive, conținut real, comunicare directă. Românii au interacționat online cu un președinte care îi ascultă și care le răspunde, cu un brand politic sincer și lipsit de aroganțe. Așteptăm asta de vreo 60 de ani.

De citit tot interviul, merită băgat la cap pentru oricine se ocupă de comunicare și promovare pe internet, mai ales pe zona politică.

Recomandă

2 Comentarii

  1. Hai sa nu facem un erou din el. Eu am stat deja de o saptamana ore lungi pe Facebook, citind despre campania mizerabila a PSD de pe paginile protestelor care se organizau in toata tara, cand am aflat ca si Iohannis are pagina de Facebook. Online-ul a castigat aceste alegeri, dar nu pagina lui Iohannis. Ci revolta impotriva contracandidatului, a minciunii si furtului reprezentat de el. Cum am strigat si pe strazile Clujului: “Vrem un presedinte, care nu ne minte!”.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *