fbpx

Cum sa realizezi o campanie pe bloguri

Asta a fost tema prezentarii mele de azi de la Social Media Summit Iasi. Cand adunam informatii pentru prezentare am remarcat ca exista putine articole pe tema asta, a educarii firmelor, advertiserilor in realizarea campaniilor pe bloguri.

Ce apare in prezentare nu sunt chestii noi, doar reguli de bun simt:

Celelalte prezentari de azi cred ca vor apare pe contul Revistei Biz pe Slideshare.

Bonus, aveti mai jos si scriptul prezentarii, care ar fi trebuit sa fie mai lunga, am scurtat mult pentru a ma incadra in cele 15 minute alocate. Sper ca v-a placut prezentarea, daca aveti intrebari suplimentare stiti cum sa ma contactati.

Campaniile pe bloguri

Au inceput sa fie folosite frecvent si in Romania din 2008, datorita cresterii popularitatii blogerilor, a impactului avut de acestia in randul cititorilor dar si pentru ca advertiserii sunt tot mai interesati de promovarea online, crescand bugetul alocat acestui segment.

Exista interes pentru campaniile pe bloguri, care sunt avantajele lor?

Avantajele unei campanii pe bloguri

  • Interactiunea cu clientii actuali si potentiali;
  • Obtinerea de feedback rapid;
  • Generarea de buzz in jurul unui produs/serviciu;
  • Se pot realiza proiecte speciale;
  • Campaniile pe bloguri au efect imediat;
  • Blogurile sunt credibile, 60% dintre cititorii reactioneaza la articolele de pe bloguri;
  • Mai mult de 3 milioane de romani citesc bloguri, conform SATI (2010);

Cum faci o campanie pe bloguri

Nu incerca sa integrezi pe bloguri aceeasi idee de campanie ca pe site-urile clasice. Blogurile sunt dinamice, interactive, ofera feedback, sunt diferite de site-uri. Adapteaza campaniile la bloguri, nu blogurile la campanie.

Pasi necesari in realizarea unei campanii pe bloguri

Stabilirea bugetului pentru campanie

Cati bani pot sa bag in campania pe bloguri, ce premii pot sa ofer daca fac un concurs, ce avantaje sau beneficii pot oferi blogerilor, cum ii motivez sa participe la campanie. Trebuie sa stii de la inceput care este bugetul in care vrei sa te incadrezi, nu poti merge pe principiul – ii dam drumul si vedem noi pe parcurs.

Alegerea blogurilor

Cum aleg blogurile? Blogerii pot deveni ambasadori ai brandului tau, cititorii vor asocia un bloger cu un brand daca acesta promoveaza produsele tale.

Blogurile incluse intr-o campanie nu trebuie sa fie neaparat blogurile cu traficul cel mai mare sau cele mai cunoscute din Romania, ci acele bloguri care se pliaza cel mai bine pe profilul clientilor tai, blogurile unde clientii potentiali exista deja printre cititorii. Daca ai un produs de larg consum si vrei notorietate e ok sa te ghidezi dupa trafic, afisari si popularitate in alegerea blogerilor, daca ai un produs nisat poti cauta blogurile din acel domeniu, poti veni cu o alta abordare. Depinde si de buget.

Vreau bloguri influente. Ce inseamna influenta pe bloguri? Nu se refera doar la vizitatori, afisari, comentarii, numar de abonati la blog, numar de followeri pe Twitter/numar de RT-uri la articole, numarul de Share-uri/Like-uri la articolele scrise sau pozitia in Zelist, desi si aceste criterii trebuie luate in calcul.

Un blog influent poate fi si un blog care are mai putini cititori, dar pentru cititori opinia blogerului conteaza, cum este cazul blogurilor de nisa. Influenta poate fi apreciata si in functie de ecourile aparute pe alte bloguri la publicarea unor articole, mentiunile in presa, capacitatea blogului respectiv de a influenta opinia celor din jur si a altor blogeri, capacitatea de a genera buzz in jurul unei actiuni.

Cum  gasesc blogurile potrivite pentru campanie?

Poti cauta pe Google cuvinte cheie, poti verifica si filtra rezultatele din Zelist, poti trimite un email consultantilor sau agentiilor care realizeaza campanii pe bloguri (Titus – titusblog.net a facut recent o lista), poti cere recomandari de la blogerii pe care ii citesti deja, poti discuta cu blogerii care deruleaza deja campanii pe bloguri. Nimeni nu s-a nascut invatat, trebuie doar sa intrebati si sa cautati.

Trimite-mi un email daca ai nevoie de sugestii.

Obiectivele campaniei

Ce vreau sa realizez prin campania pe bloguri? Cresterea notorietatii brandului, promovarea unui produs/serviciu nou, anuntarea unei oferte speciale, atragerea de clienti in magazinul online pentru a genera vanzari, obtinerea de informatii despre clientii potentiali, optimizarea pozitiei in motoarele de cautare etc.

Nu incercati sa impuscati mai multi iepuri simultan. Am avut firme care vroiau campanii pe blog cu linkuri pe cuvinte cheie, includerea logo-ului in articol dar si mentionarea unei oferte speciale. Asta nu e o campanie, ci o aglomeratie de mesaje publicitare. Blogurile pornesc conversatii, mesajele publicitare standard taie apetitul pentru discutii.

Stabilirea strategiei de campanie

Dupa ce am stabilit ce vreau sa obtin prin campania pe bloguri trebuie sa realizez mecanismul campaniei, cum se va derula aceasta, pe ce perioada, pe ce bloguri. Pot face un concurs pe bloguri oferind premii cititorilor care efectueaza o actiune (lasa un comentariu, completeaza un formular), pot face o campanie pe mai multe medii integrand si blogurile (de ex bloguri + Facebook + siteul promovat. e la moda acum), pot declansa conversatii pe o tema cerand blogerilor/cititorilor sa isi exprime opinia etc.

Contactarea blogerilor pentru campanie

Blogerii sunt sensibili la mesajele impersonale. Prefera emailul ca prima metoda de contact. Incercati sa trimiteti emailuri personalizate fiecarui bloger, nu acelasi mesaj sec, eventual trimis la gramada cu toti blogerii in campul TO.

Aratati-i blogerului ca v-ati facut temele, ca stiti ce face el pe blog si ce scrie, explicati-i de ce blogul lui e potrivit pentru campania pe care vreti sa o derulati. Blogerii sunt oameni, fiecare are o personalitate unica. Ce il motiveaza pe un bloger e posibil sa nu aiba efect asupra altuia. Adaptati-va mesajul.

Monitorizarea campaniei si evaluarea rezultatelor

Ce pot monitoriza intr-o campanie pe bloguri?

Numarul de afisari pentru articole, numarul de clicuri pe linkuri, obtinerea de informatii de la clientii potentiali, numarul de comentarii pe bloguri, numarul de mentiuni pe site-uri/bloguri, generarea de buzz in mass-media datorita campaniei pe bloguri, numarul de vizualizari pentru un clip video (daca e cazul), optimizarea pozitiei in Google (la linkurile pe cuvinte cheie), cresterea notorietatii brandului in randul cititorilor de bloguri.

Stilul abordat de blogeri in articolele din campanie

De retinut ca de regula niciun bloger nu va promova un produs sau o oferta in care nu crede, nu isi va minti cititorii.

Nu incercati sa impuneti un anumit stil blogerului sau sa publice articolele scrise de voi, doar transmiteti blogerului ce doriti de la el, mentionati ce vreti sa accentueze in articolele de pe blog si rugati-l sa scrie cat mai natural, folosind stilul personal. Articolele de succes pe bloguri nu suna a reclama platita, nu, desi unele pot fi.

Blogurile locale

Blogurile locale pot fi bloguri mai putin cunoscute la nivel national, dar care pe plan local au cititori fideli si pot avea un impact puternic. O campanie pe blogurile locale poate costa mai putin deoarece pretentiile blogerilor pot fi mai mici. E ok sa le incluzi in activitatile de marketing, mai ales daca produsul/serviciul pe care vrei sa il promovezi are acoperire locala.

Referinte

http://www.titusblog.net/2011/01/cine-face-campanii-pe-bloguri-in-romania

http://refresh.ro/2010/11/peste-3-milioane-de-romani-citesc-bloguri/

http://blog.standout.ro/2009/03/campanii-pe-bloguri/cum-alegi-blogurile-pentru-o-campanie-primul-episod/

http://capslock.ro/2009/cum-faci-o-campanie-pe-bloguri.html

Recomandă

4 Comentarii

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *