De ce publicitatea pe agregatoarele de știri nu e eficientă

Acum câțiva ani se discuta mult despre agregatoarele de știri. În esență, un agregator de știri este un site care adună prin intermediul unei aplicații online știri de pe net, de pe site-urile ziarelor, de pe bloguri sau alte site-uri ce crează conținut original. Agregatul știrilor se realizează prin intermediul feedului RSS, pe care site-urile și blogurile ce produc conținut îl folosesc pentru a oferi cititorilor o modalitate simplă de a fi la curent cu noutățile ce apar.

Agregatoarele mai cuminți fură doar o parte din articolele ce sunt afișate de site-uri și includ la final un link către articolul original. Agregatoarele care fură cu nesimțire copiază tot articolul, iar la final spun sursa articolului, dar fără link, de parcă cititorul ar căuta pe Google aceea sursă, după ce a citit tot articolul furat. Furtul de conținut depinde și de site-ul de unde copiază, dacă site-ul original nu are feedul integral agregatorul se va mulțumi să fure primul paragraf din articol. Mai este și varianta extremă, când există un omuleț în spate care copiază manual articolele.

Am avut și eu partea mea de probleme cu conținutul de pe blog furat de agregatoare, dar multe din ele s-au rezolvat după ce Google a început să penalizeze site-urile care furau conținut. Din nefericire, nu toate agregatoarele au fost penalizate, nu toate au dispărut. De exemplu în Bacău sunt câteva site-uri ce se ocupă doar cu asta, furtul de conținut de pe site-urile ziarelor și de pe bloguri.

E normal ca site-urile sau blogurile ce crează conținut original să fie deranjate de acest furt, în condițiile în care unii muncesc mult pentru a crea articole iar alții se mulțumesc să le fure, vânzând și publicitate pe aceste agregatoare.

De ce nu e benefic pentru ziar sau blogger să fie furat? E simplu. Agregatoarele, adunând foarte mult conținut din mai multe surse, ajung adesea să fie poziționate mai bine decât site-urile originale în motoarele de căutare. Cu alte cuvinte, dacă un articol de-al meu este furat de un agregator, sunt șanse mari ca atunci când eu caut pe Google titlul articolului să am surpriza ca articolul meu de pe blog să apară al doilea, primul fiind articolul furat de la mine și republicat de agregator. Cititorul nu va ajunge la articolul meu, ci la articolul meu furat de către agregator.

Nu aș fi înviat un subiect îngropat dacă nu ar fi apărut o nouă dilemă la orizont: Sunt companii și instituții dornice să facă campanii de promovare online, iar dacă persoanele din acele companii nu au tangență prea mare cu internetul vor avea impresia că merită să cumpere reclamă pe agregatoarele de știri, doar pentru că ele au mulți vizitatori, au volum.

De exemplu, în Bacău deja au început pregătirile pentru campania electorală online, iar unii bloggeri sau proprietari de site-uri de știri au primit emailuri ca cel de mai jos, din partea unor partide:

Buna ziua,
Sorim sa ne prezentati oferta dumneavoastra pentru spatiile publicitare din cadrul website-ului www.bacau.net pentru perioada campaniei electorale (10 Mai – 9 Iunie 2012).
Totodata dorim sa ne prezentati oferta atat pentru spatiile de reclama grafice (bannere) cat si pentru reclama contextuala, articole de presa, etc.
Va rugam sa ne precizati si numarul mediu de vizitatori/saptamana din anul 2012 si mai ales cati dintre acestia sunt din judetul Bacau (conform Google Analytics).

Emailul pentru bacău.net a ajuns din greșeală la altcineva. Pentru cine nu știe, bacau.net este un alt agregator care preia conținut de pe site-urile de știri și bloguri fără a include link către articolele originale. Un site construit pe munca altora, cum s-ar spune. De ce ar dori cineva publicitate pe un agregator de știri? E simplu, pentru că nu știe cum funcționează agregatoarele de știri.

  • Agregatoarele nu  au conținut propriu, deci nu au cititori fideli, cea mai mare parte a traficului provine din motoarele de căutare, pe care îl spamează cu articole copiate din diverse surse.
  • Dacă nu au cititori fideli e clar că nu agregatoarele au nici influență asupra lor, cititorul ajunge din Google pe articol, citește informația și pleacă. O campanie de promovare pe un agregator de știri nu ar ajuta cu nimic o firmă sau o instituție, ar fi doar bani aruncați pe foc.
  • Timpul petrecut de cititori pe agregatoarele de știri e foarte mic, de ordinul secundelor. Majoritatea cititorilor stau puțin și fac clic pe articolul complet (dacă există link), iar dacă nu există link oricum pleacă, pentru a căuta articole complexe, detaliate, nu un titlu cu un paragraf furat la repezeală.
  • Cititorii nu revin pe agregatoare, nu e același comportament ca în cazul site-urilor de știri sau al blogurilor, unde cititorii revin zilnic pentru a vedea ce noutăți au apărut. Nu, cititorii vin doar din motoarele de căutare.

În concluzie, o firmă care cumpără bannere sau articole plătite pe un agregator de știri nu cumpără nimic de fapt. Nu cumpără influență, nu cumpără notorietate, nu cumpără afișări, nu cumpără atenția cititorilor fideli, cumpără doar o mențiune într-un articol și un banner, pe un site construit din conținut furat, din munca altora. Nu mai zic de asocierea cu un site de o calitate îndoielnică, care nu cred că ar ajuta la imaginea firmei.

Cum se poate identifica rapid un agregator de știri? Pe lângă faptul că o simplă căutare după textul articolelor existente pe agregator pe Google vă va duce la articolul original, pentru a vă lămuri despre trafic și valoarea lui cereți proprietarului informații despre timpul mediu petrecut pe site și comportamentul vizitatorilor. Cu siguranță nu veți primi nici un răspuns la email.

Aș vrea ca firmele și organizațiile să gândească puțin înainte de a se promova pe agregatoare de știri, pentru că altfel iar vom auzi discuții despre cum publicitatea online nu funcționează. Nu dați banii pe prostii, faceți campanii pe site-urile cu conținut original și cititori fideli. Numai zic.

Recomandă prietenilor!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •   
Abonează-te
Anunță-mă
guest
8 Comentarii
Ultimele
Primele Top voturi
Inline Feedbacks
Vezi toate comentariile

[…] Integral, pe mariussescu.ro. […]

Alin Vlad

Salut Marius,

Pentru a evita plagierea si pentru a fi recunoscut de Google ca autor al continutului tau, foloseste-te de Google Authorship si, eventual, lucreaza ca sa-ti cresti Author Rank-ul.

Mai mult detalii aici: http://www.allinbound.ro/google-authorrank-personal-brand-google-search/ 🙂

relansat

Pe mine ma distreaza cei care pun poza pe site si dau sursa, la fel, fara link, doar text :)))))

mihai

vad ca statisticile sunt publice si au bounce rate bunisor http://www.t5.ro/trafic/51749365/. ai dreptate,dar partial.traficul de orice fel,ii ajuta pe politicieni.spor

[…] Nu cumpărați publicitate online oriunde, pe principiul să fie. Nu aruncați bani inutil. Uitați-vă puțin la conținutul site-ului pe care cumpărați publicitatea, la profilul […]

Denis

Foarte bun articolul.