Growth Hacking – cum să îți crești afacerea cu buget redus

Poate vreți să aflați cum au reușit unele startup-uri să crească foarte repede, să atragă clienți mulți cu bugete de marketing reduse sau inexistente. Mulți zic că unul din elementele vitale a fost growth hacking-ul, folosirea unor metode inovative de promovare, ce generează randament extraordinar de bun. Hai să vedem cu ce se mănâncă asta.

Cu o întârziere de 2 ani am pus și eu mâna pe cartea lui Ryan Holiday, Growth Hacker Marketing: A Primer on the Future of PR, Marketing, and Advertising. Tot el a scris și Trust Me, I’m Lying: Confessions of a Media Manipulator, și stilul e același, fără bullshit-uri, cu limbaj direct și multe exemple practice despre creșterea rapidă prin folosirea strategiilor de growth hacking.

De exemplu, cum a ajuns Hotmail, unul din primele servicii de email gratuite care chiar era ok, să fie vândut către Microsoft cu 400 de milioane de dolari în 1997, deși era lansat doar de 1 an și ceva. Dacă nu știți ce e aia Hotmail e clar, sunt muuult mai bătrân decât voi.

Flash back to 1996, before Hotmail had launched as the first free web mail service and became one of the first products to “go viral.” As Adam Penenberg describes the meeting in Viral Loop, Hotmail’s founders, Sabeer Bhatia and Jack Smith, sat across the table from Tim Draper, the famous venture capitalist. He told them that he thought the product—web-based e-mail—was great but wondered how they’d get the word out.
Bhatia’s first instinct was that industrial marketing approach we’ve been talking about: “We’ll put it up on billboards,” he said. Draper nixed such an expensive approach for what would be a free product. So they kicked around more ideas. Radio ads? Same problem. What about sending an e-mail to everyone on the Internet? Draper suggested. That was an equally old mind-set—spam doesn’t work.
Then Draper happened accidentally on growth hacking. “Could you,” he asked, “put a message at the bottom of everybody’s screen?”
“Oh, come on, we don’t want to do that!”
“But can you technically do it? . . . It can persist, right? You can put it on one message, and if he sends an e-mail to somebody else you can put it on that one, too, right?”
“Yeah, yeah,” they replied.
“So put ‘P.S.: I love you. Get your free e-mail at Hotmail’ at the bottom.”

Definiția din Wiki e asta:

Growth hacking is a process of rapid experimentation across marketing channels and product development to identify the most effective, efficient ways to grow a business. Growth hackers are marketers, engineers and product managers that specifically focus on building and engaging the user base of a business. Growth hackers often focus on low-cost alternatives to traditional marketing, e.g. using social media, viral marketing or targeted advertising instead of buying advertising through more traditional media such as radio, newspaper, and television.

Un ghid gratuit despre growth hacking, așa de încălzire.

În cartea asta găsiți foarte multe exemple despre start-up-urile din ultimii ani care s-au ridicat fără a folosi publicitatea tradițională, ci tool-uri online, analiza datelor și strategiile măsurabile, concentrate pe crearea unor mecanisme prin care clienții devin și marketeri ai serviciilor oferite de companii. Contează mult și oamenii care se ocupă de asta, un om care nu e pasionat de cifre, aplicații, nu e la curent cu noile tehnologii, nu are cum să se ocupe de creșterea unei afaceri prin metodele menționate.

Dropbox a oferit spațiu gratuit pentru utilizatorii care îi recomandau prietenilor, AirBnb și Instagram au schimbat de mai multe ori focusul afacerii până au găsit nișa cea mai potrivită și forma perfectă a produsului oferit, sunt detalii care par mici, până când vezi cifrele din spatele lor și cum au condus la creșterea afacerilor.

Nu zic că marketingul clasic trebuie aruncat la gunoi, dar sunt multe chestii faine în growth hacking ce pot fi incluse în strategia de promovare a unei afaceri, mai ales la început, când nu ai buget, și eu mereu am fost un om al cifrelor, care preferă strategiile măsurabile în locul campaniilor de promovare făcute la sentiment, că poate vor prinde.

Opinii, completări?

Recomandă prietenilor!



2
Comentezi și tu ceva?

avatar
  Abonează-te  
newest oldest most voted
Notify of
GR
Vizitator
GR

Multumesc pentru recomandare,  voi citi cartea.