fbpx

Interviu social media: cum se promovează Universitatea Alexandru Ioan Cuza pe internet

Am pregătit un nou interviu pe blog despre utilizarea social media pentru promovarea unui brand, de data asta cu cei de la Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași, care sunt foarte activi online. Sunt mândru să spun că și eu am urmat cursurile acestei universități acum ceva vreme, mai exact cele de la Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor.

Toate interviurile realizate până acum pot fi găsite după eticheta interviuri social media.

Universitatea “Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi este cea mai veche instituţie de învăţământ superior din România continuând, din anul 1860, o tradiţie a excelenţei şi inovaţiei în educaţie şi cercetare. Cu peste 38.000 de studenţi şi 800 de cadre didactice, universitatea se bucură de un important prestigiu la nivel naţional şi internaţional, având colaborări cu aproximativ 260 de universităţi din străinătate.

La întrebările mele au răspuns Alexandru Grigoraș și Cosmin Vaman, specialiști comunicare în cadrul Departamentului de Marketing Educational, Evenimente și Imagine Academică al Universității Alexandru Ioan Cuza din Iași.

1. Cum s-a ajuns la ideea de a promova Universitatea “Alexandru Ioan Cuza” folosind rețelele sociale? Spun asta pentru că cele mai multe universități din România se limitează în continuare la site-uri statice.

Ideea a venit în mod natural. Nici un specialist în comunicare în anul 2012 nu își poate face eficient treaba ignorând social media. Unii consideră că universitățile sunt instituții rigide, elitiste, care inclusiv la nivelul comunicării preferă să rămână în ”turnul lor de fildeș”. Noi credem că fără o deschidere reală față de publicurile noastre țintă, comunicarea nu este una autentică. De altfel, fără falsă modestie, UAIC a fost pionier în comunicarea de acest tip în România. În urmă cu 5 ani s-a lansat primul blog al unei universități românești – ”infostudenți”, pe atunci studenții puteau primi instant răspunsuri la întrebările lor prin Yahoo Messenger etc. În prezent ne concentrăm eforturile pe pagina de Facebook, pe care ne-o dorim cât mai dinamică și interactivă și pe portalul de informare – 360.uaic.ro

2. Ce rețele sociale folosiți în promovarea brandului pe internet?

În primul rând folosim pagina de Facebook a Universității: https://www.facebook.com/UAICdinIASI. Este de departe cea mai eficientă dintre rețelele sociale unde se regăsește universitatea. UAIC mai are un cont de Twitter https://twitter.com/#!/UAICiasi și unul pe youtube: http://www.youtube.com/user/InfoUAIC.

3. Care este scopul 360UAIC.ro?

Una dintre problemele cu care ne confruntăm o reprezintă diversitatea foarte mare a publicurilor noastre-țintă: în mediul online (și nu numai), universitatea comunică cu zeci de mii de studenți și absolvenți, aproape 2000 de angajați (profesori sau personal nedidactic), părinți, autorități publice, elevi de liceu – candidați la admitere, parteneri naționali și internaționali, organizații non-guvernamentale etc. Site-ul oficial, http://www.uaic.ro trebuie să ofere rapid acces către informații concrete, de multe ori tehnice, legate de universitate. Noi am încercat să avem o zonă de noutăți cât mai frecvent actualizată, însă prima pagină a site-ului, o categorie simplă de noutăți nu mai erau suficiente.  360 uaic a apărut din nevoia de a oferi mai multă informație mai rapidă în primul rând oamenilor din universitate – studenți și profesori. Acolo găsesc evenimentele din Iași, articole de opinie, oferte de angajare și noutăți curente. Este deci o extindere a site-ului oficial pentru cei care doresc mai multă informație de actualitate despre Universitate. În plus, acolo utilizatorii au posibilitatea de a comenta articolele și de a primi de la noi răspunsuri la nelămuririle pe care le au.

4. Ce aplicații folosiți pentru promovarea și monitorizarea în social media, în cadrul Universității?

În general preferăm să utilizăm interfața web a rețelelor sociale pentru a avea un mai bun control asupra felului în care vor fi văzute postările noastre de către utilizatori. În rest utilizăm în principal Google Analytics pentru site-urile noastre. 360 UAIC, ca și site-ul nostru de admitere – admitere.uaic.ro sunt dezvoltate pe platforma WordPress care până acum a răspuns foarte bine nevoilor noastre de comunicare.

5. Cum reacționează studenții la prezența voastră online?

Feedback-ul este în general unul bun. Ne bucură laudele lor și învățăm din criticile pe care le primim. Sau cel puțin încercăm. Studenții s-au obișnuit din ce în ce mai mult să caute informațiile de care au nevoie pe internet. Și în mod îndreptățit ne cer ca acestea să fie foarte frecvent și corect actualizate. E un capitol la care știm că avem de lucrat. Ca să îți dai seama cum funcționează partea asta, Departamentul de marketing, din care facem parte trebuie să colaboreze cu sute de oameni din departamente administrative sau din facultăți pentru a obține rapid și eficient informațiile necesare pentru publicare. Este de multe ori un proces greoi și care necesită mult timp și răbdare, dar lucrăm permanent pentru a eficientiza zona asta. Pe Facebook feedbackul este foarte bun, pagina noastră are o creștere constantă semnificativă și din ce în ce mai mulți utilizatori care interacționează acolo cu noi. De altfel e important de spus că avem o echipă foarte inimoasă și dinamică de stagiari – studenți ai universității care lucrează împreună cu noi la dezvoltarea în social media și la diversificarea conținutului pentru 360 uaic.

6. Care este scopul principal al activității în social media?

În primul rând social media ne ajută pentru a informa mai bine și mai rapid studenții. Dacă ei au acolo nevoie de informații, acolo le livrăm. Astăzi suntem foarte prezenți pe Facebook pentru că acolo sunt ei. Dacă pe viitor va exista o nevoie de informare pe alte canale – de ex. Google Plus, mergem și acolo. Vrem să le fie cât mai ușor să obțină de la noi informațiile de care au nevoie și să ne poată transmite feedbackul lor. Nu îți ascundem nici faptul că ne interesează și o creștere a sentimentului de apartenență la universitate și o creștere a notorietății în rândul publicurilor externe – de ex. elevi de liceu, posibili candidați la admitere.

7. Aveți și cifre sau analize care să vă motiveze în continuarea activității în rețelele sociale? Ați remarcat o îmbunătățire a relației cu studenții sau o creștere a numărului de studenți atrași la UAIC după ce a fost demarată promovarea online a universității?

Motivaţia promovării online a Universităţii vine din două direcţii. Una este cea a cifrelor de la admiterea 2011, care spun că 69 % dintre candidaţi au aflat de oferta universităţii de pe site-ul dedicat admiterii, http://admitere.uaic.ro/ . 6 % dintre ei precizează facebook ca sursă de informaţii. Timp în care mass media tradiţională adună doar 5 procente. La capitolul utilitate a mijloacelor de informare, candidaţii plasează site-ul de admitere pe primul loc, cu 81 %. 5 din 100 de candidaţi spun că au ajuns pe site-ul de admitere de pe pagina de facebook, spre deosebire de unul singur direcţionat de vreo publicaţie tipărită. O a doua direcţie o reprezintă interactivitatea. Vehiculele online ne permit o mai bună interacţiune cu studenţii sau viitorii studenţi, şi răspunsuri mult mai prompte.

8. Ce indicatori folosiți pentru a aprecia impactul social media asupra universității? 

Impactul social-media asupra unui organism atât de mare precum o universitate de talia UAIC sunt complicat de calculat. Însă pentru noi este important să distribuim mesajele acolo unde sunt beneficiarii noştri, iar vehiculele online ne ajută să facem asta. Spre exemplu, site-ul 360 UAIC (http://360.uaic.ro/) şi pagina de facebook (http://www.facebook.com/UAICdinIASI) acţionează simbiotic: primul creează conţinut, al doilea ajută la distribuţie, şi ambele îşi generează reciproc trafic. Prin urmare desprindem de aici indicatorii cheie: trafic, numărul de like-uri (pagina noastră fiind a doua pagină a unei universităţi din România, după cea din Bucureşti), reach şi involvement (comentarii sau people talking about this pentru pagina de facebook).

9. Aveți o persoană dedicată care se ocupă de promovarea online, un social media manager?

La nivelul Departamentului de marketing al Universităţii nu putem vorbi de un social media manager, dar vorbim de 3 persoane ce, printre altele, coordonează şi gândesc această componentă, plus o echipă de stagiari entuziaşti.

10. Cât timp alocați zilnic sau săptămânal promovării prin social media?

Zilnic putem vorbi, în total, de 3-4 ore investite în promovarea prin social-media, aici fiind inclusă şi contribuţia stagiarilor.

11. Aveți exemple de campanii sau evenimente promovate prin social media cu succes.

Admiterea 2011 este un exemplu foarte bun pentru noi de utilizare a social-media. Mai precis a integrării eforturilor pe cele două platforme: admitere.uaic.ro şi pagina de facebook. Cea din urmă a crescut ca număr de like-uri în 3 săptămâni cu aproximativ 40 % (de la 7000 la aproape 10000), şi a fost locul unde candidaţii au întrebat, li s-a răspuns, au discutat şi au dezbătut.

Dacă aveți întrebări legate de promovarea online a Universității Alexandru Ioan Cuza nu ezitați să le lăsați în comentarii, Cosmin și Alexandru vă vor răspunde.

Recomandă

6 Comentarii

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *