La doar câteva zile distanță după ce a anunțat închiderea Google Reader, Google a lansat Google Keep, o alternativă pentru Evernote care îți permite să salvezi informațiile importante, indiferent de formatul lor, text, foto, audio etc.
Problema? Momentul lansării a fost ales foarte prost. Online-ul încă e revoltat de închiderea Reader și bloggerii sunt sceptici cu privire la viitorul Google Keep. Nu pentru că aplicația nu ar fi bună, ci pentru că lumea nu mai vrea să folosească aplicații lansate pe bandă fără un plan clar de monetizare, aplicații cu viitor incert.
Cum scria și în articolul de mai sus, onlinerii folosesc Dropbox sau Evernote pentru că sunt singurele produse lansate de acele companii și au garanția că cei care le-au creat vor face tot posibilul pentru ca ele să fie mai bune și să nu fie închise. În comparație, Google lansează aplicații și servicii noi, experimentează cu ele și dacă nu găsește o modalitate de a face profit de pe urma lor le închide.
Acum ceva timp eram obișnuiți să ne facem conturi pe tot felul de site-uri, să folosim tot felul de aplicații, fără a ne întreba dacă ele au un viitor stabil, dacă ele vor mai exista după 2-3 ani. Am ajuns să stocăm astfel informații importante pentru noi, să integrăm acele aplicații în activitatea zilnică, iar când ele se închid ne trezim brusc că nu avem alternative viabile.
Circula acum ceva vreme pe internet un citat: “if you’re not paying for something, you’re not the customer; you’re the product being sold.”
Cu alte cuvinte, dacă nu plătești pentru accesul la un serviciu, pentru utilizarea lui, atunci tu și informațiile tale sunt de fapt produsul vândut. Exemplul cel mai elocvent acum e Facebook. Nu plătim pentru a folosi rețeaua socială, dar Facebook se folosește de informațiile adunate despre noi (fotografii, preferințe exprimate prin Like-uri, interacțiuni cu alte persoane) pentru a vinde publicitate targetată către advertiseri.
Nu sunt complet de acord cu faptul că noi suntem cei vânduți atunci când folosim un serviciu online gratuit, deși afirmația are o sămânță de adevăr. Totuși, ce învățăm din închiderea unor servicii online este că trebuie să ne punem semne de întrebare atunci când o nouă aplicație miraculoasă apare la orizont și noi o putem folosi fără a plăti:
Dacă noi nu plătim pentru aceea aplicație, cum va face ea bani, cum se va susține în timp?
De exemplu, în perioada următoare un alt serviciu Google care s-ar putea închide este Feedburner. Deși este vital pentru bloggerii care îl folosesc pentru a trimite articolele noi către abonați, Google nu a găsit o variantă optimă de monetizare a lui, deci sunt șanse mari să dispară, iar alternative gratuite pentru el nu prea sunt.
Adevărul e că într-un fel sau altul, plătim pentru orice serviciu online, fie că e vorba de bani sau de acces la datele noastre personale. Mirajul serviciilor gratuite dispare.
Cum, bai Marius, “mirajul” serviciilor online gratuite? Nu e niciun miraj, ele chiar exista. De mult timp inca :))
Asta e pe sistemul – deja plătesc pt accesul la internet, e normal să descarc muzică și filme moca, doar plătesc abonament, nu?
Ar fi culmea sa dispara Feedburner. N-as vrea sa cred asta. Eu zic ca s-a intamplat cu Reader si nu o sa se mai intample. Puteau sa-i pune cateva adsense si probabil aveau sansa sa monetizeze ceva.
Zvonuri există de ceva timp, plus că Feedburner nu a mai fost modernizat de ceva timp, deci nu e o prioritate pt ei. Plus că au încercat să facă bani din Adsense în feedurile RSS prin Feedburner și nu le-a mers..
da chiar de ce nu au pus adsense la google reader?
Ca să nu mai zic că API-ul Feedburner e deja de un an “deprecated”…
True.