O blogosferă fără comentarii

Mă uitam pe ultimul raport Zelist și am ajuns la o concluzie tristă: sunt prea puține comentarii pe bloguri.

Chiar dacă nu monitorizează toate blogurile din România, Zelist indexează 62,716 bloguri românești. În luna noiembrie ei spun că s-au publicat 201.244 articole pe blogurile respective, care au primit 201.101 comentarii.

Poate nu ați prins ideea. Numărul comentariilor la articole e mai mic decât numărul de articole publicate luna trecută. Și nu e o excepție, în lunile anterioare cifrele au fost similare. Am putea spune că fiecare articol publicat luna trecută pe bloguri are cel puțin un comentariu, dar nu e așa. Ok, poate sunt mulți bloggeri la început de drum, care nu știu cum să se promoveze online, dar restul ce fac?

Dacă luăm în calcul faptul că blogurile ce trec de câteva sute de vizitatori pe zi au la fiecare articol câteva comentarii, iar blogurile mari au zeci, poate chiar sute de comentarii per articol, rezultă că sunt multe bloguri care nu au nici un comentariu la articole, zi de zi. Nu aș spune 50.000 de bloguri fără comentarii, deși e posibil să fie o cifră apropiată de realitate.

De ce apare egalitatea asta între numărul de comentarii și cel de articole pe bloguri, de ce lipsesc comentariile de pe bloguri?

  • În primul rând datorită principiului 90-9-1.
  • În al doilea rând datorită faptului că cei 3 milioane de cititori de bloguri de la noi de multe ori nu au ce să comenteze la articole, nu sunt îndemnați să o facă. Citesc și merg mai departe.
  • În al treilea rând datorită butoanelor de distribuire a articolelor în rețelele sociale. Like, Share, Tweet, +1 au înlocuit comentariile ca formă de apreciere a unui articol bun. Am și eu articole pe blog cu 30 de tweeturi și 40 de like-uri, dar zero comentarii. Nu e ceva nou.

În final, sunt mulți bloggeri care încă cred că scriu doar pentru ei, numai pentru ei, iar cititorii ajung pe blog doar din greșeală. Sunt bloggeri care generează conținut, dar nu se gândesc la cititori, la ce i-ar interesa pe aceștia să citească, nu încearcă să îi implice în conversație, nu lucrează la brandul personal, la crearea unei comunități de cititori în jurul blogului. Poate să scrii era suficient în 2006, dar nu mai e suficient în 2011, când sunt atâtea mii de bloguri dintre care cititorii pot alege.

Iar dacă în articole cititorii nu sunt invitați să comenteze, nu li se servește un Call to action, ei de ce ar comenta?

Recomandă prietenilor!



8
Comentezi și tu ceva?

avatar
  Abonează-te  
newest oldest most voted
Notify of
Dragos Alexa
Vizitator

Sunt deacord cu tot articolul tau. In special cu al treilea punct. “Like”-ul si “re-tweet”-ul sunt, in buna masura, inamicii interactiunii reale. Eu cred ca orice blogger se bucura, in unele momente ale zilei, si de un hater mai mult decat un “Like”. Macar apreciezi efortul. “Like”-ul, de exemplu, e adorabil dar nu ai nicio certitudine, nu stii daca e reflex sau cineva chiar a citit postarea ta. Daca ar fi sa aleg, cred ca bloggerii se hranesc mai degraba cu comentarii care duc inspre alte subiecte, inspre dialog. Like-urile sunt foarte bune, dar sunt ca si un spray de… Citește tot »

Manuel
Vizitator

Marius sunt de acord cu tot ce ai zis pana la punctul : “[…]dar nu se gândesc la cititori, la ce i-ar interesa pe aceștia să citească[…]”. Sunt de acord sa implic cititorii, dar nici pe departe sa ii intreb ce vor ei sa vada pe blogul meu. De aceea este blogul meu ca eu sa fiu acela care hotaraste continutul, asa mi se pare normal. Bineinteles ca cer parerea, dar numai la lucruri legate de forma, nu de continut. Cititorii care ma citesc (mai ales cei fideli) citesc blogul pentru ceea ce am scris deja, nu pentru ce ar… Citește tot »

maria
Vizitator

Eu vad aici doua probleme, de care, in calitate de cititor – comentator m-am lovit real. Ce faci cand scrii un comentariu in contradictie cu autorul articolului si el nu il publica? Simplu: te dezabonezi pentru ca, in general, in Romania numai parerile pro si ultralaudative conteaza sau injuraturile! Al doilea aspect este acela al nebuniei acerbe de a nu permite comentarii pentru backlinks, sub pretextul supid ”sunt in casa mea si fac ce vreau”. Ma refer la comentarii de valoare, nu trei cuvinte scrise NUMAI in scop de obtinere de linkuri. Mai sunt si alte motive: bloguri generaliste care… Citește tot »

anda_elena
Member

Dintre acele… un comentariu pe articol… trebuie tinut cont ca aproape jumatate sunt scrise chiar de catre autorul blogului, ca raspuns oferit cititorului comentator. Si atunci, sunt multe postari cu zero comentarii, iar unele cu cate doua :).

ghita
Vizitator
ghita

Totusi prefer comentarii la articolele mele.Simt ca cititorul apreciaza mai mult un articol cu un comentariu decat cu un like