fbpx

Participarea la târguri ca expozant nu mai e rentabilă

Nu e prea mult de spus despre asta, cred că titlul rezumă tot. Am participat la ceva târguri în viața mea, și la nici unul dintre ele ROI-ul, dacă e să vorbim în termeni de marketing, nu a fost suficient, raportat la banii investiți. Da, știu că la multe târguri firmele participă pe principiul E și concurența mea acolo, trebuie să apar și eu altfel lumea va crede că îmi merge rău. Știu că se tot insistă pe posibilitățile de networking, viitoarele colaborări pe care le puteți demara, know-how și alte asemenea, care pot lua ochii unui începător. Știți ceva?

Nimănui nu îi pasă de chestiile astea, clienților potențiali cu atât mai puțin. Nu mai zic de târgurile sau conferințele unde atât expozanții cât și participanții trebuie să plătească, pentru că se ajunge la situația în care cu câteva zile înainte curg invitațiile moca, în speranța că vor veni câțiva vizitatori. Și e păcat.

romexpo

Mai ales pentru firmele mici și mijlocii sumele investite în participarea la târguri sunt bani cheltuiți inutil. Știu că organizatorii vă vor spune că trebuie să fiți acolo pentru că vor veni oameni din piața voastră țintă, dar realitatea e că contractele și business-urile nu se încheie la târg. Târgurile sunt utile pentru branding, pentru notorietate, pentru a bifa pe listă o participare, dar nu și pentru a face bani, a agăța clienți sau distribuitori.

Dacă vorbim de firmele mari, de corporații, pentru ele participarea la târguri e un must, pentru că ele sunt în vizorul publicului, al presei, al investitorilor, iar lipsa de la un târg de profil este asociată cu problemele financiare. Dar când ești o firmă la început de drum, nu de târguri ai nevoie, ci de mers în piață, de contactat direct clienții, distribuitorii, de networking unu la unu. Ai nevoie de un departament de marketing și vânzări agresiv, nu de bifarea participării la un târg. Vrei totuși să îți faci simțită prezența la un târg, fără a cheltui banii pe standuri? Gândește-te la o campanie de guerilla marketing care să rămână în mintea vizitatorilor.

Atenție, nu spun acum să nu mergeți la târguri, atât ca expozanți cât și ca participanți. Sunt și târguri utile, dar depinde mult de profilul firmei voastre, de ceea ce vindeți și cui vreți să vindeți. Când un organizator de târguri încearcă să vă vândă un stand ca expozant faceți-vă bine calculele, cereți mai multe detalii despre profilul vizitatorilor, analizați participarea la edițiile anterioare, eventual discutați cu firme care au participat în anii anteriori pentru a vedea dacă au fost mulțumiți de contractele încheiate, dacă feedback-ul a fost pozitiv.

După aceea calculați bine bugetul alocat târgului, care nu se rezumă doar la taxa de participare/taxa pe suprafață închiriată, ci e mult mai complex: taxă de participare/taxă pe suprafață, cost realizare stand, cost amenajare stand, cost materiale promoționale distribuite la târg, cost transport stand și amenajare stand, cost transport materiale și echipamente prezentate la stand, cost transport angajați, cost cazare angajați, diurne angajați, cost cu băuturi, ronțăieli și alte chestii de protocol de la târg, cost mostre, plus alte cheltuieli neprevăzute.

Ați tras linie și tot credeți că veți vinde la târg mai mult decât suma cheltuită pentru participare? Ok, semnați actele. Dar dacă ajungeți la costuri de mii de euro sau zeci de mii de euro, costuri pentru care ROI-ul este foarte incert, gândiți-vă ce altceva ați putea face cu acei bani pentru a vă promova cu un impact mai mare. Posibilitățile sunt aproape infinite, de la demararea unei campanii de marketing direct cu materiale personalizate, angajarea unor persoane dedicate pentru telemarketing, adică oameni care să vă vândă direct produsele, sau demararea unei campanii intense de promovare online prin Google Adwords, dacă publicul vostru țintă este online.

Exemplu concret: în 2006  și 2007 am participat la mai multe târguri organizate la Romexpo, eram pe atunci angajat într-o companie destul de mare, cu cifră de afaceri de milioane de euro. Nu mă dădeam eu în vânt după participarea la târguri, dar toți concurenți mergeau, șefii agreau târgurile de profil, deci erau obligatorii de bifat. Bugetele investite au fost cu multe zerouri în euro, iar ROI-ul sub 10%. Câte aș fi putut face cu banii aceia, dacă mi-ar fi dat cineva o palmă după ceafă la timp… De atunci târgurile au murit pentru mine, ca expozant. Din 2008 au murit pentru mulți alții, dovadă e participarea tot mai slabă la târguri și numărul crescând de organizatori de târguri care au dat faliment ori s-au reprofilat.

Concluzia: vedeți în ce vă investiți banii, participarea la un târg poate să fie o cheltuială absolut nejustificată, mai ales dacă sunteți la început și bugetul de marketing e subțire.

Voi aveți exemple de firme pentru care participarea la târguri încă mai rentează?

Recomandă

4 Comentarii

  1. Un exemplu de targ daca se poate numi asa este cel de la Sala Palatului , ma refer la cel de job-uri unde an de an se strang firme renumite din diverse domenii de activitate dar care la baza nu este nimic altceva decat o pacaleala de 2 bani, este de ajuns sa mergi doi ani la rand ca sa-ti dai seama ca totul este de fatada si ca de fapt alta este menirea lui. Eu personal nu am gasit-o , din potriva o calific ca fiind o mare pierdere de timp.

  2. Salutare. Am participat la cateva expozitii si chiar ajutam firmele sa isi amenajeze standuri pentru asemenea evenimente. Este adevarat ca anumite expozitii nu sunt foarte valoroase pentru ca nu au o tinta foarte clar definita de vizitatori sau pentru ca organizatorii nu le promoveaza suficient de bine. Dar sunt si evenimente de unde se poate obtine un ROI repede si bine. Ma gandesc in special la expozitiile B2B unde poti sa dezvolti mult mai usor parteneriate si sa arati unor potentiali distribuitori ca pot avea incredere in tine.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *