Întâi au fost blogurile și bloggerii, primii influenceri din mediul online, dacă e să folosim termenii la modă acum. După 2000 ei au construit primii comunități în jurul blogurilor, cititorii țineau cont de opinia lor, de recomandările lor. Din 2008-2009 au început să se ridice puternic și rețelele sociale, datorită ascensiunii smartphone-urilor și aplicațiilor de mobil, și au apărut atât vloggerii ce crează conținut video, cât și influencerii de pe Facebook, Instagram, Snapchat, mai nou TikTok. Apropo, își mai aduce cineva aminte de Vine? Acum platformele apar pe bandă.
De vreo 2 ani încoace sunt la modă și podcast-urile, și unii dintre cei de mai sus, cunoscuți deja pe rețelele sociale, încearcă să facă ceva și pe zona asta. Unii influenceri sunt prezenți doar pe o platformă, alții încearcă să fie peste tot, să creeze conținut foto, video, audio, text.
Și mă uit că am ajuns în situația în care aceeași persoană scrie și pe blog, face și conținut video pe Youtube, pune și poze pe Instagram, clipuri amuzante pe TikTok, iar în weekend mai bagă și un podcast.
Și înțeleg logica, trebuie să fim peste tot, să plimbăm urmăritorii dintr-un loc în altul, să mergem după generațiile noi, că nu se știe ce va prinde și ce nu, e bine să avem opțiuni pe termen lung. Problema, zic eu, este că nu ai cum să fii bun la toate!
Exceptând cazurile în care în spatele influencerului e o întreagă echipă ce produce conținutul, nu un singur om, e foarte greu să creezi singur conținut util, de calitate, pe toate platformele, ca one man show. Și nici nu are sens, că îți consumă prea mult timp, și ajungi să creezi clipuri video plictisitoare sau să scrii articole slabe, doar pentru a îți face norma acolo. Și nu îți mai place ceea ce faci, munca făcută din pasiune devine o simplă obligație. Și nici rezultatele nu mai sunt aceleași, nici pentru influencer, nici pentru brandurile cu care lucrează, nici pentru urmăritori.
Poate de aia nici influencerii nu mai influențează ca pe vremuri, de exemplu pe Instagram. Poate de asta și Instagram nu mai afișează numărul de like-uri la poze, că nu e relevant. Lumea dă like, dar asta nu înseamnă că și cumpără ce recomandă influencerul. Și de asta nici numărul mare de urmăritori nu garantează mereu succesul, dacă vorbim de colaborări branduri – influenceri.
Soluția zic eu că e simplă, să îți dai seama la ce ești bun, ce îți place cel mai mult să faci, unde stă cel mai mult audiența ta, și să te axezi pe acel tip de comunicare. Am zis tip de comunicare, nu platformă, deoarece rețelele sociale și aplicațiile apar și dispar, dar dacă tu scrii foarte bine sau faci conținut video atractiv vei continua să îți faci treaba bine, indiferent unde apeși butonul de publish.
Just my 2 cents.
Podcasturile cred ca functioneaza pentru ca presupun livrarea unui continut rapid (adica ma asculti pe mine 5 minute vorbind, in loc sa citesti tu wall of text)… iar oamenii pot asculta podcasturi in timp ce fac altceva.
Nu ma prind care e schema cu vlogurile insa, ideea ar fi sa imortalizezi momente si sa prinzi stari si sentimente, dar in jumatate din vloguri vezi mutra unui random gigel si mai tarziu turnul din pisa, sau ce o descrie el 🙂
Clar, podcasturile au rolul și audiența lor. Teoretic și vlogurile au o utilitate, eu urmăresc mai ales oameni pe nișe, de exemplu gadgeturi, istorie, călătorii, dar cred că vlogurile generaliste au prins pentru că sunt mulți oameni cu mult timp liber care evadează într-un fel privindu-i pe alții, ce viață au.