fbpx

Au fost anchete pe tema asta, a dublului standard, în estul Europei mulți consumatori se plâng că produsele alimentare și cosmetice sunt mai proaste decât aceleași produse, comercializate de același brand, în vestul Europei.  Au fost și reportaje pe tema asta în România, cele mai cunoscute fiind seria Standard pentru est de la Pro TV. Teoretic lucrurile se vor rezolva în curând printr-o directivă adoptată de UE, practic eu nu pot să spun că am simțit asta, de exemplu nu am simțit diferențe între Coca Cola de la noi și cea din Italia sau Belgia, nici la Nutella sau Tuborg. Voi ați remarcat asta, ați cumpărat același produs din România și nu era la fel de bun ca cel vândut în altă țară din Vest?

Văzusem niște declarații ale unor companii, ei spuneau că din punct de vedere al producției nu rentează să ai linii separate în aceeași fabrică, unde să faci același produs cu rețete diferite, să ai stocuri diferite, cu depozite diferite etc. Deci presupunând că sunt companii ce fac același produs dar cu rețete diferite, de regulă ele sunt făcute în fabrici diferite. Să zicem că ar trebui să ai o fabrică pentru Estul Europei și una pentru Vest, deși nu cred că s-ar merita investiția.

În al doilea rând, am văzut că mulți critică faptul că aceleași produse sunt adesea mai scumpe în România, față de Vest. Nu vreau să vă dezamăgesc, dar e posibil ca diferențierea de preț să fie justificată, mai ales din punct de vedere al costurilor suplimentare legate de transport

Hai să o luăm altfel, să presupunem că o companie nemțească produce și distribuie același produs în România și în Germania, Austria, Italia, Franța etc, de la o fabrică aflată în Germania. În cât timp credeți că poate livra produsul din fabrică către hypermarketurile din Vest, unde se merge pe autostradă non-stop, versus în Est (România), unde numai pentru a parcurge toată țara îți ia o zi?

De ce nu avem noi fabrici aici, la noi în țară? Una din explicații.

Departe de mine să iau partea corporațiilor, sigur au și ele păcatele lor, doar că uneori am impresia că ne victimizăm singuri, crezând că noi primim cele mai proaste produse, la prețul cel mai mare.

Sunt curios, voi credeți că sunt diferențe între produsele realizate de diverse branduri pentru România și aceleași produse realizate pentru țările din Vest? La ce produse ați remarcat asta?

6 Comentarii

  1. Discutia e un pic mai complicata de atat. De exemplu e practic imposibil sa definesti calitatea unui produs altfel decat prin respectarea unor standarde minime de igiena si calitate a ingredientelor. Nu poti scrie in lege: produsele trebuie sa aiba in Romania acelasi gust ca in alte tari din UE. In plus fiecare tara are propriile standarde de igiena si calitate iar schimbarea lor e dificila.

    In plus marile companii fac teste de gust printre consumatori intr-o piata inainte de a lansa un produs pentru a vedea ce preferinte locale au consumatorii din acea piata. Asta e motivul pentru care exista variatii intre gustul produselor in UE, inclusiv la chestii gen Coca Cola.

    Daca romanilor nu le place gustul branzei din Ungaria ce facem, nu mai vindem produsul acela in Romania pentru ca legea spune ca trebuie sa fie identice?

    De asta toata chestia asta e populism si in Romania si in restul UE. Iar singurele lucruri care s-au intamplat sunt legate de standardele minime de calitate si cam atat. Asta e tot ce se poate face in mod rezonabil, dar nu e deloc ce spun politicienii in declaratiile lor.

    In fine, am scris mai pe larg de chestiile astea de cateva ori daca intereseaza pe cineva https://economie101.ro/tag/produse-alimentare/

    • Sunt curios ce va scrie în directiva europeană. Da, normal că și gusturile diferă, de aia am zis să întreb oamenii direct, dacă au testat fix același produs și au simțit diferențe în .ro versus alte țări.La prețuri înțeleg să difere.

      • Cand ajung prin vreo tara straina de regula incerc coca cola. Odata pentru ca sunt fan si a doua oara pentru ca e genul de brand care nu ar trebui (teoretic) sa aiba diferenta (stii tu, formula secreta coca cola etc). Dar uite, ca sunt diferente. Coca Cola clasica de exemplu e mai dulce in UK decat in Romania. Poate folosesc alti indulcitori, poate e de gust, habar nu am, dar exista diferenta sesizabila.

        Alta chestie misto e ca romanii verzi care se plang de diferenta de gust intre tari dau apoi buzna in magazine romanesti cand se muta in tari straine ca sa cumpere chestii care au gustul ala din Romania.

        • În Italia Cola mi s-a părut la fel. Da, corectă observația cu magazinele românești, în Bruxelles văzusem două vizavi unul de celălalt.

  2. Da, sunt produse diferite din păcate.

    O prietenă s-a vopsit cu aceeași chestie aici, și și-a distrus părul. La ea acasă, în America, nu a pățit niciodată asta. Fix același produs, calitate diferită. Mai bun în State.

    Un exemplu personal este griș cu lapte de la Lidl. E adevărat, acum câțiva ani. Marcă proprie. În Viena avea 3 ingrediente (lapte, griș și smântână). În România avea ditamai lista… multe prostii.

    Prețul de aici era mai mare, deși produsul era mai prost. Ok la gust, dar calitate îndoielnică.

    Da, linii de producție diferite!! Mai ales ptr mărci proprii ale marilor lanțuri de magazine, ptr că se fac contracte cu producători diferiți. Ptr România se face în Bulgaria. Ptr Vest în Germania de exemplu, poate chiar Polonia… Nu produce Lidl, Carrefour sau Delhaize brandurile proprii… ci sub-contractori.

    Ceea ce spui tu, că nu rentează linie de producție diferită, e valabil probabil ptr cosmetice L’Oreal de exemplu… unde cred că nu subcontractează, fiind vorba de tehnologii, inovație, secrete industriale…

    Coca Cola, Big Mac și altele asemenea diferă SIGUR ca și gust. Produsele de genul acesta sunt adaptate la gusturile locale mereu.

    Am lucrat într-o multinațională americană care nu aducea chestii americane, deși erau “iconic”, ptr că nu prindeau! Pur și simplu nu se vindeau. Rușii, de exemplu aveau alt gust! Lansări răsunătoare aici, nu aveau același ecou în Spania, de exemplu. Ok, și capacitatea echipei și a resurselor de marketing contează, dar când compari cu Germania, UK și Franța nu are cum să fie singurul factor. Oamenii au pur și simplu alte gusturi. Și da, linii de producții unice, ce deserveau zone geografice largi. Dar exista în România o piață ptr produse contrafăcute (produse în alte părți), care ne afectau.

    Eu am fost uimită să văd cum nemții beau suc de mere diluat cu apă minerală. Toți!! Nu bea niciunul suc de mere ca atare. Și de suc de mere exista la ei în magazine!!! Este ce țin minte din prima mea călătorie la München, și nu, nicio vizită din anii următori nu a desființat asta. Eu nu știu români să facă asta… gusturi diferite, deh…

    • Și românii beau vinul cu apă minerală, deși afară e văzut ca un sacrilegiu. Clar, mai ales la alimentare produsele trebuie să fie adaptate cerințelor locale.

Lasă un comentariu