La articolul despre țepele din online am primit un comentariu pe Grupul Antreprenorilor, care compara crearea unui site cu construirea unei case, o analogie bună pentru cineva care nu are deloc legătură cu internetul.
Mulți au impresia că e simplu să faci un site, apeși două butoane și gata, ești online, iar platformele cu plata lunară gen Shopify sau Wix au simplificat și mai mult procesul. Dacă vrei un site fără pretenții sau te mulțumești cu opțiunile de bază poți folosi un website builder. E ca și cum ai alege o casă prefabricată, unde schimbi doar vopseaua și muți amplasarea ușilor, alegi o temă și schimbi doar textul și imaginile.
În schimb dacă vrei o casă unicat, construită pe gustul tău, după cerințele tale, cu anumite specificații, la o anumită calitate, va trebui să investești. E la fel și în cazul unui site sau magazin online cu cerințe specifice.
De asta atunci când vrei să îți faci un site sau un magazin online ofertele variază de la câteva sute de euro până la câteva mii sau zeci de mii de euro, deoarece și munca din spate poate fi de zeci de ore, de sute de ore sau de mii de ore.
Cel mai bine e să ai un brief detaliat cu toate cerințele legate de site, aspectul paginilor din site, funcțiile lui, publicul țintă, industria în care activezi, ce vrei să obții prin acel site, înainte de a cere oferte sau recomandări. Dacă nu știi ce vrei să obții nu vei știi nici ce să ceri.
Ești la început și vrei doar un site simplu de prezentare cu 2-3 pagini? Ok, s-ar putea să te mulțumești cu un website builder sau să plătești un instalator de teme, care îți aranjează un template cumpărat de pe internet într-un timp relativ scurt.
Vrei să investești pe termen lung în imaginea companiei, vrei să vinzi online, ai cerințe specifice, vrei să te diferențiezi de ceilalți din piață? Va trebui să investești în logo, branding, copywriting, imagini și video, hosting bun, să ai o strategie pusă la punct și evident, un site pe măsură.
Comentariul:
Îmi place să compar domeniul web development-ului cu domeniul construcțiilor. Sunt foarte asemănătoare din punct de vedere al proceselor.
Dacă-ți faci o casă, ai nevoie se niște aprobări (in web, de domeniu .ro/.com/etc). Apoi discuți cu un arhitect, îți face planul (in web, ai wireframing, discovery phase).
Un designer de interior / exterior te ajuta enorm, la fel cum te ajuta și un designer web. Apoi ai nevoie de execuție (constructori / web developeri).
Mai exista QA, project manager… si așa mai departe…
Cum in construcții exista niște standarde internaționale, și in web există.
Dar toate astea costă, iar piața IT e una globală, nu prea contează țara din care faci parte, prețul e tot pe acolo.
Sau îți faci căsuță din panouri sandviș / cumperi un template / tema de WordPress, schimbi 3 culori, logo / texte și cu 500€ e gata 🙂. Pentru un micro s-ar putea sa meargă…
Un sfat, lucrez in web de peste 10 ani: căutați fie agenții cu experiență și review-uri bune, care sa fi avut câțiva clienți străini, fie prin recomandări. Și fiți dispuși să plătiți și, cel mai important, să cereți calitate.
[…] se plângea pe un grup că a schimbat în două luni trei agenții pentru realizarea unui magazin online și niciuna nu livrează, deși de fapt el e cel care visează prea multe, de 500 euro vrea magazin […]
Foarte bine scris articolul, multumesc pentru recomandari!
Cumva sunt de acord în ansamblu cu ce zici – e important să știi ce vrei și care e scopul -, dar faptul că oamenii totuși nu pricep pe ce plătesc/ar trebui să plătească e din vina tuturor.
Puțini oameni sunt în stare să explice ce e de fapt serviciul oferit de ei – oferta pe care mi-o face un prestator de servicii trebuie să o pot compara cu a altuia. Dacă îmi arăți că îmi poți face un site simplu (cu exemplu din portofoliu) care costă x lei, mă pot uita în piață. Dacă am o cerință anume de funcționalitate, îmi faci o schemă și iarăși pot compara cu ce există pe piață. Dacă îmi zici simplu că la tine costă dublu față de altul pentru că tu faci bine, nu-mi sună a profesionalism.
Înțeleg care e scopul analogiei cu construcțiile, dar lansează idei complet aiurea, iar în lipsa educării și documentării rămânem cu idei greșite dacă toți facem analogii de-astea. Arhitectul nu-ți face „planul” ci își gândesște întreaga funcțiune a construcției (nu e comparabil cu wireframe evăr). În funcțiune e inclusă inclusiv percepția ta asupra locului în care locuiești, iar elemente precum mărimea camerelor, poziția scărilor sau a ferestrelor practic îți dictează modul în care te simți și locuiești (valabil și la casele prefabricate, apropo). În practică, majoritatea oamenilor cu școală nu pricep ce fac arhitecții sau inginerii pentru că toții facem analogii și ni se pare că înțelegem fenomenul real.
Din păcate e o mare lipsă de educație acum în RO și oamenii habar n-au pe ce dau/ar trebui să dea bani. Nu banii sunt problema, bani mulți poți da unui șarlatan indiferent de domeniu, nu de acolo pleacă. Și apropo, prețul unui serviciu de calitate în mod normal conține și ofertarea. O ofertă ca lumea necesită resurse, iar dacă oferta nu duce la un contract, acele resurse trebuie recuperate din altă parte.
Dacă nu știi ce vrei fiecare prestator va încerca să îți vândă altceva. Nu poți compara un magazin online făcut pe Magento cu unul pe WooCommerce de exemplu, nici la preț nici la utilitate. Dar ambele platforme pot fi utilizate pentru magazine online, doar că una pentru small business iar alta pentru companii mari ce vor multe customizări, au trafic ridicat, integrări complexe etc.
Funny thing, există și jobul de software architect, dar nu la nivelul de care vorbim aici, ci platforme complexe.
Sunt de acord că piața încă nu e suficient de educată, dar asta se rezolvă în timp. Când am început noi oamenii știau doar că vor un site, acum sunt mulți clienți care deja cunosc pe ce platformă vor să fie construit, ce specificații să aibă etc. Ar trebui să fie un efort comun, și clienții să fie dispuși să învețe noțiunile de bază, și prestatorii să educe un pic. Noi asta facem.