Mai țineți minte discuțiile de acum câțiva ani despre site-uri, cum că viitorul este mobil, deci trebuie să optimizăm site-urile, să le facem mai rapide, mai simple, mai intuitive, pentru ca vizitatorii să aibă o experiență de navigare superbă?
Cred că undeva industria a luat-o într-o direcție greșită, pentru că suntem în 2022 și site-urile sunt tot mai greu de utilizat, iar user experience e doar un ideal ambalat frumos pe la conferințele din domeniu, dar terfelit în practică.
În realitate, pe 90% din site-urile pe care intrăm, experiența de utilizare e cam așa:
- Închidem pop-up sau măcar încercăm să închidem pop-up de notificare pentru cookies, mulțumim UE. În final nici nu mai știm pe ce apăsăm, poate reușim totuși să ajungem la site.
- Închidem notificarea de abonare la notificări push pe telefon, nu v-am zis că viitorul este mobil, sigur nu vreți o notificare când mai actualizăm ceva la site?
- Închidem pop-up cu recomandarea de abonare la newsletter, în fond au trecut peste 5 secunde de când am intrat pe site, cu siguranță ne dorim un email cu ceva oferte promoționale, nu?
- Dacă e magazin online sau site cu servicii închidem și widgetul de chat în care robotul Maria ne întreabă cu ce ne poate ajuta, poate că suntem indeciși după ce am stat 20 de secunde închizând pop-up-uri.
- Nu mai știm exact pentru ce am intrat pe site, poate căutam o rețetă de mâncare sau o știre cu titlu bombastic văzută pe Facebook, cine știe, noroc că e 2022, totul e mobile friendly, și între timp a pornit un video setat pe autoplay, evident cu sunet, ca să facem și un infarct online.
- Vrem să închidem site-ul, dar uite încă un pop-up smart, setat pentru exit intent, care ne întreabă dacă suntem siguri că vrem să plecăm, de ce, de ce?
Evident că cele de mai sus sunt un pamflet, doar că nu.
Sunt șanse mari ca pe majoritatea site-urilor pe care intrați să vă loviți de cel puțin 3 elemente din lista de mai sus. Cu cât e mai mare site-ul, cu atât e mai prost gândit, mai încărcat cu tot felul de widgeturi și pop-up-uri și elemente aruncate pe acolo, ca să fie.
Viitorul suna bine, dar parcă erau mai simple site-urile din trecut.
Voi ce ați mai adăuga pe listă?
As mai adauga asa:
Ferestre ce apar sa ne notifice ca site-ul este monitorizat de nu stiu ce retea, valabil la cele de stiri (SATI avem aici).
Mai avem si reclame ce se deschid automat, redirectionand catre o alta pagina web cu interceptare la back ca na, nu vrei sa parasesti reclama.
Mai sunt butoanele alea de comentarii si alte asemenea ce apar in partea de jos si ocupa spatiu din ecran, fiind imposibil da citesti tot, mai ales la un popup cu informatii despre livrare, garantie, etc ca na, butonul ala chiar e pus front of the front.
Asta imi vine acum, fara referire la navigatie, cum si unde apar optiunile care sa te tina intr-un flow.
Da, sondajele SATI sunt cele mai tari, nu știu ce ne-am face fără ele.
Reclamele cu redirecționare sunt de obicei pe site-urile de știri foarte slabe, eu nu intru pe alea nici plătit.
Eu am vreo două site-uri de rețete pe care intram de pe telefon. Oribil. Pop-up de cookies peste cel de like la fb peste cel de abonare. Stăteam 10-15 secunde să găsesc de unde naiba se închid sa citesc și eu rețeta aia. După lupte seculare ajungeam la rețetă doar sa am din meniu din măcar două locuri un ad de google pe care nu reușesc să îl închid.
M-am chinuit de vreo două ori, apoi am renunțat. Daca vreau idei de bucătărit mă duc la Kaufland pe site. Ei nu mă asaltează cu nimic.
Chiar mă gândeam că lumea parcă se plânge de vizitele de pe site, dar parca fac tot posibilul sa te scoată afară de pe el.
Uite așa ajungi slim fit. Aici s-a ajuns în goana după trafic monetizat prost. Pe de altă parte, nici cititorii nu ar plăti pentru conținut de calitate, so here we are…
S-a ajung aici pentru ca este destul de complicat sa optimizezi un website pentru publicul tau tinta si pentru a oferi experiente personalizate (1:1).
Altfel spus, decat sa faci ce spun eu mai sus, e mai simplu sa zici: “Mai plusam $100 pe FB Ads si mai aducem 10.000 indivizi pe site, ca tot or’ cumpara macar 100”.
Din acest motiv s-a ajuns si la Vanity Metrics, pentru ca nu ne place sa vedem “Azi am avut 130 vizitatori pe site din sursa X si 5 comenzi”. E mai interesant sa vezi: “Wow, am avut 15K reach pe FB”. Misto, si la final de zi, tot 5 comenzi ai avut.
Practic, in loc sa reparam o problema, urlam mai tare in speranta ca vor auzi mai multi.
Aaa, si inca ceva foarte important. In ultimii ani, engagement-ul a scazut enorm, la fel si gradul de atentie. Analizez zilnic date de GA/Heatmaps/Sessions si imi confirma asta. Atentia si interesul dispar rapid iar vizitatorii nu mai au motivatia de a “descoperi”. Ori le dai mura-n gura si esti extrem de clar referitor la “ce oferi” in primele 5 secunde, ori ai toate sansele ca vizitatorul sa abandoneze.
Da, internet for dummies.
Mi-a placut articolul, multumesc pentru postare!