fbpx

Ce am învățat în 11 ani de blogging

M-am uitat în calendar și mi-am dat seama că la începutul lunii s-au făcut 11 ani de când scriam primul articol. În primii ani părea mișto să mai trec un prag, dar după 10 ani deja a intrat în obișnuință. Totuși, blogul ăsta reprezintă cea mai lungă activitate pe care am făcut-o și care mi-a schimbat complet viața. Și în continuare îmi aduce multe satisfacții personale și profesionale, învăț lucruri noi zilnic datorită lui. Câteva lecții învățate the hard way mai jos.

Pe plan personal blogul e mișto deoarece prin intermediul lui ajung să cunosc oameni faini, să leg colaborări inedite, să fac lucruri pe care probabil nu le-aș fi încercat altfel. În 11 ani s-au adunat mulți amici cunoscuți online care au devenit prieteni offline, multe proiecte alături de branduri, multe experiențe interesante și recunosc, multe lucruri învățate de la oamenii cu care m-am intersectat.

Pe plan profesional blogul e cea mai tare carte de vizită, sunt mulți clienți care vin la agenție și nu trebuie să le povestesc prea mult despre ce facem pentru a îi convinge să lucreze cu noi, îmi spun simplu: Știu, îți citesc blogul. Și de ce să neg, dacă nu era blogul nu deschideam firma, nu aș fi avut curajul să pornesc pe propriul drum și să fac multe schimbări profesionale și personale.

Și niște lecții:

Nu lăsa succesul să ți se urce la cap
Am văzut asta de multe ori, bloggeri care au ajuns să aibă mult trafic, au devenit aroganți, se credeau vedete online, au început să își ignore comunitatea în detrimentul colaborărilor cu brandurile și agențiile, calitatea articolelor a scăzut și tot castelul de cărți s-a prăbușit. Dacă am învățat ceva în ăștia 11 ani de scris este să nu mă cred cel mai deștept. Mereu este cineva mai inteligent ca mine, cu mai multe cunoștințe într-un domeniu, de aceea atunci când scriu pe blog nu e ok să scriu din poziția atotștiutorului, ci să prezint opinia mea dar să fiu deschis la sugestii, idei. Și să nu mă cred vedetă, sunt doar un tip ce scrie opiniile lui pe un site. Că uneori ele ajung să fie citite de mii de oameni e altă discuție.

Limbaj natural, fără figuri de stil
Mulți bloggeri vor să impresioneze cititorii cu vocabularul lor, dar în realitate dacă vrei să ajungi la cât mai mulți oameni trebuie să comunici simplu, în expresii uzuale, indiferent de mediul folosit. Și ajută să fii autentic, să îți exprimi sentimentele, nu să scrii sec, în stilul comunicatelor de presă.

Nu lungi aiurea un articol și structurează-l pe secțiuni
Titlul și paragraful introductiv trebuie să îi dea cititorului o idee despre ce va citi, și asta ajută mult mai ales dacă distribui automat articolul pe rețelele sociale. După aceea dacă ai multă informație o poți împărți pe secțiuni cu titluri separate, dar nu lungi aiurea articolul doar pentru a ajunge la 2000 de cuvinte. Nu pierde timpul oamenilor.

Mai multă calitate, mai puțină cantitate
Erau perioade când băgam și eu 5-6 articole pe zi, multe proaste, evident. Acum mă limitez la un articol, ba chiar sunt zile când nu scriu, dacă nu am nimic important de transmis. Ghici ce, traficul e constant, ba chiar a mai crescut. Ajută și să ai evergreen content, articole pe care cititorii le consideră utile și peste ani de zile după ce au fost scrise, nu doar știrile zilei. Tutoriale, sfaturi detaliate etc.

Totuși, trebuie să fii disciplinat și în blogging
Știu mulți bloggeri care au plecat la drum plini de entuziasm, scriau zilnic mai multe articole, dar în timp au început să posteze haotic, când mai aveau timp sau își aminteau de blog. Cititorii nu revin dacă nu scrii constant și blogul ar trebui privit ca un job, dacă vrei rezultate. Stabilește un program și ține-te de el, dacă ai spus că scrii zilnic ai grijă ca oamenii să aibă articolul disponibil dimineața, alături de cana de cafea.

Articolele doar cu text sunt plictisitoare
Oricum în 2018 ai nevoie de o imagine reprezentativă la fiecare articol pentru sharingul pe Facebook, dacă articolul e lung ajută să folosești mai multe fotografii, clipuri video, infografice. Să nu uităm că tinerii consumă mai mult video decât text pe internet, da?

Nu trebuie să îi mulțumești pe toți cititorii
Dacă încerci să scrii un articol cu care toată lumea să fie de acord vei eșua, iar rezultatul este un text plictisitor, care nu va genera discuții. Oamenii de asta citesc blogurile, pentru a afla opinia altor oameni. Ajută și să te documentezi înainte de a scrie, că oricum suntem o țară de păreriști.

Nu îți minți cititorii
Dacă un produs sau serviciu e prost nu îl recomanda doar pentru că primești niște bani sau ai un contract. E mult mai ok să prezinți și aspectele pozitive și cele negative, cititorii vor aprecia asta. Comunitatea e cea mai importantă, și încrederea oamenilor care te citesc se câștigă greu dar se poate pierde instant.

Prea mult negativism alungă cititorii
Știrile negative atrag atenția oamenilor, e adevărat, dar în final nimeni nu vrea să intre pe un blog pentru a citi zilnic acuzații, critici, păreri pesimiste. Oamenii intră pe bloguri pentru relaxare, informare, opinii, amuzament. Orice întâmplare, experiență poate fi văzută în mai multe moduri, depinde de tine cum prezinți lucrurile. Gândește-te cu ce vrei să plece oamenii de pe blogul tău, sentimente pozitive sau negative?

E bine să lași loc de completări în articole
Dacă vei scrie un articol complet, despre care nu mai e nimic de spus, sunt mari șanse ca el să fie citit dar să nu genereze reacții, comentarii. Da, nu e o slăbiciune să ceri opinia cititorilor.

Voi ce credeți? 🙂

Și câteva articole mai vechi cu chestii legate de blogging:

9 lecții învățate în 6 ani de blogging

8 chestii învățate în 8 ani de scris pe blog

Învățăturile bătrânului Sescu, după 10 ani de blogging

Recomandă

2 Comentarii

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *