Poate că nu sunt eu cel mai în măsură să vă spun chestiile astea legate de greselile frecvente de marketing pe care multi le fac (poate si voi), dar cât timp ați ajuns pe blogul meu nu aveți nimic de pierdut dacă verificați lucrurile de mai jos și vă asigurați că voi nu le puneți în practică atunci când vă promovați brandul, compania, serviciile și încercați să atrageți clienți noi.
1. Citești rândurile astea și te întrebi ce naiba e aia strategie de marketing?
2. Site-ul companiei tale arată similar cu cel din imaginea de mai jos. Mai rău, încă nu ai site propriu sau ai un site găzduit pe undeva, pe o platformă gratuită.
3. Încă nu știi care e diferența între un cont personal și o pagină de Facebook, dar știi că ai și tu ceva pentru compania ta pe Facebook, de care se ocupă secretara. Mai rău, nu știi la ce ar putea fi util Facebook sau Youtube, astea sunt prostii.
4. Anul trecut ai băgat de 5 ori mai mulți bani în fluturași, pliante, broșuri decât în Google Adwords, campanii de promovare online și SEO pentru promovarea site-ului tău. Mai rău, nu știi ce e aia Google Adwords sau de ce ai avea nevoie de promovare online.
5. Încă distribui fluturași cu ofertele tale pe stradă și crezi că îți aduc clienți.
6. Ai clienți noi care vin la tine, dar nu știi de unde află ei despre compania ta. Și nici nu te-ai gândit să afli, să îi întrebi, să faci un top al metodelor de promovare care funcționează pentru tine, să faci o corelație între vânzări și strategia de promovare.
7. Trimiți newslettere cu oferte comerciale la toate adresele de email pe care le găsești, fie că sunt ale unor prieteni, parteneri de afaceri sau oameni pe care i-ai întâlnit o singură dată. Mai rău, newsletterele tale nu au opțiunea de dezabonare. Mai rău, cumperi baze de date cu emailuri de pe net pentru a trimite newslettere.
8. Nu ai o persoană cu studii de specialitate în marketing angajată la firmă și nici nu vrei să colaborezi cu una. Tu le știi pe toate cel mai bine.
Bonus, am găsit și prezentarea de mai jos, care prezintă cum poți fi un marketer slab, ca să nu zic altfel.
Voi ce ați mai adăuga pe listă?
Eu cred ca tu ai scris aici care e strategia companiilor romanesti…
Nu neapărat, deși la noi fluturașii încă sunt vedete.
8 semne care îți arată că strategia ta de marketing e proastă – Marius Sescu http://t.co/LtuWyRPe
Discutabil.
Barbatu-miu si-a deschis firma de verificari centrale termice in oras. Are si un site, care ‘rankeaza’ bine pentru cuvantul cheie. In acelasi timp ne-am facut si niste fluturasi de genul pus 3 propozitii intr-un mic patrat (intra 8 pe un A4) pe care le printam ‘in the house’. Le taie singur (ca tot e pozar, deci are si ghilotina). Minim investitie.
Desti exista si clienti de pe site, majoritatea vin de pe hartiile alea pe care le-a pus in cutii postale prin oras. Cum e-On au intrat nasol peste cei care nu au verificarile facute, oamenii doresc sa se puna la punct si ne suna.
Trebuie sa intelegem (noi astia cu business pe net) ca NU TOATA ROMANIA e pe net. Sunt destui romani care NU cauta pe net ce le trebuie si garantat niciunul dintre clientii nostri nu ne stiu de pe Facebook sau alte balarii din astea. Cred ca vreo 3-4 ne-au gasit situl si ne-au contactat prin el.
Asa ca depinde de mai multe chestii: de afacere in sine, de publicul tinta etc.
Mi se pare cretin sa platesc un nenea care sa frece facebook-ul, cand de fapt NU acolo mi-e publicul tinta. Aia care au ceva habar de comp, stiu sa si caute pe net, iar situl nostru este pe prima pagina in Google si fara nus’ ce efort din partea noastra, si FARA sa platim adwords. Publicul nostru in general se ia si dupa ‘fluturasi’, chiar daca mi-am calcat pe spiritul meu asta de designer si nu i-am facut ‘fancy’, in culori si nu nus’ ce design. Pentru ca NU asta conteaza.
Nu neg, ai și tu dreptatea ta, când am avut probleme cu centrala termică am ajuns să apelez la anunțurile din ziar, dar asta pentru că nu găsisem pe internet nici un site al unei firme din domeniu si nici prietenii nu au avut ce să îmi recomande.
Deci da, depinde și de profilul afacerii. Totuși, cum spuneai și tu, el are deja site, stă bine la optimizarea pe cuvinte cheie, deci e acoperit.
Eu mă refeream la cei care vor/au nevoie și de promovare online, dar o fac the wrong way și nu verifică de unde le vin clienții.
Pai da, are site, ca l-am facut eu pe gratis. Situl in cauza NU produce atat de mult cat sa isi justifice momentan existenta. Si eu sunt de parere ca e bine sa ai un site si sa existi si pe online, dar sunt afaceri pentru care chestia asta este mai mult ‘pentru ca asa se cuvine’. La fel de bine ar putea sa nu aiba site si tot are face banii in cauza.
Sigur, sunt si afaceri pentru care existenta online este absolut importanta. De asta e bine sa-ti cunosti un pic industria, inainte sa te arunci sa platesti sute sau mii de euro pe ‘social media’ si chestii conexe, cand majoritatea clientilor iti vin din offline.
Mai este o variantă, gândește-te că primești un pliant pe stradă și după aia intri pe Google să cauți mai multe detalii, iar dacă nu găsești informații despre firma respectivă ești sceptică. Eu de exemplu găseam în cutia poștală multe pliante de la pizzerii, dar dacă nu știam nimic despre ele și nu găseam nimic despre ele pe internet nu aveam încredere să comand. Poate fi și ăsta un factor, nu agăți neapărat clienții pe internet dar dacă ai site/prezență online ești mai credibil. Bine, cum spuneai și tu, asta funcționează mai ales pentru ăștia mai tineri.
8 semne care îți arată că strategia ta de marketing e proastă: http://t.co/79seTiVd /via @mariussescu
Am gasit lucruri discutabile in prezentare, ideea nu e neaparat ce faci ci cum o faci. Am primit de exemplu spam-uri pe care le-am iubit. Daca-i trimis la o lista inchiriata dar e targetat bine un mesaj nesolicitat poate da rezultate mai bune decat tehnicile white hat.
Imi pare rau ca trebuie sa spun asta Marius dar strategia de marketing nu inseamna doar promovare. Ceea ce spui tu aici e foarte ingust, nisat si face referire mai degraba la strategia de promovare online. Si prezentarea spune cam acelasi lucru ca si tine. Parerea mea e ca nu faci altceva decat sa le spui oamenilor ca pot avea o promovare mai buna cand de fapt s-ar putea ca problemele lor sa fie in alta parte.
Invata-i pe cititori ca strategia de marketing porneste de la produs, pozitionare, diferentiere, pret si distributie si apoi vorbeste-le despre promovare ca pana la urma asta e marea problema. Multi dintre cei „necunoscatori” au produse praf, pricing de c…t si distributie zero dar cu toate astea investesc in promovare si se plang ca nu se vinde nimic. Poti sa stii totul despre google adwords, despre emailuri, despre fluturasi si alte cele, daca te concentrezi doar asupra unui singur P din mix n-ai nicio sansa.
Ai perfectă dreptate, nici nu am spus că e vorba doar de promovare, probabil trebuia să pun linkuri și la articolele mai vechi despre crearea unui brand, a unei strategii coerente de marketing. Dacă produsul e slab nici un marketer nu poate face miracole cu el.
Se pare ca cele mai bune rezultate sunt generate de facebook si google adwords.
variantele de link-building prin forumuri functioneaza foarte greu, datorita administratorilor de forumuri / blog-uri care nu dau approve la comentarii foarte des, flyerele in mod clar nu sunt o metoda buna, oamenii nu mai reactioneaza la o bucata de hartie.