Trăim vremuri dificile dragii mei, asta e realitatea. În numai câteva săptămâni o mulțime de afaceri s-au trezit fără vânzări, clienți, deja unii se gândesc că cum vor trece peste anul ăsta. Cam toți cei ce activează în zona de evenimente, going out, turism, entertaiment suferă masiv, și adevărul e că toți suntem afectați, direct sau indirect. Doar supermarketurile și farmaciile o duc bine în perioada asta.
Totuși, ce putem face în perioada asta este să ne adaptăm și să gândim pe termen lung. Mai jos câteva idei. În câteva luni lucrurile își vor mai reveni, oamenii vor reîncepe să consume, să iasă din casă, să călătorească, dar depinde de noi cum ne poziționăm și ce facem pentru ca afacerile noastre să supraviețuiască și să crească.
Lucratul de acasă
În primul rând, dacă aveți o afacere pe care o puteți adapta mediului online vă recomand să o faceți cât mai repede, și pe partea de angajați și pe partea de clienți. Noi de exemplu la Advertica suntem relativ ok, oferim servicii de marketing online și web development și avem clienți din diverse orașe și țări, cu majoritatea discutam deja mai ales prin internet, dar zilele astea multe alte domenii se adaptează. Aveți aici o listă cu aplicații care pot fi utilizate pentru a lucra și comunica mai ușor la distanță.
Corectitudinea în afaceri, chiar dacă e criză
În al doilea rând, multe afaceri sunt tentate acum să facă un ban rapid, să profite de naivitatea și disperarea clienților. Știu că vorbim de cerere și oferă, am văzut magazine ce vindeau făină cu 9 lei kilogramul, lămâi cu 20 de lei kilogramul, dar nu uitați că oamenii vă vor ține minte. Da, acum unii sărăcesc și alții se îmbogățesc, dar depinde și de voi dacă vreți să faceți afaceri pe termen lung sau doar un ban rapid. Poate că lumea va cumpăra măști medicale cu 10 lei bucata, dar când criza va trece farmacia aia va fi ocolită, că au profitat de oameni. Și lista continuă.
E o nișă acum pentru multe servicii, tot ce ține de livrări la domiciliu, servicii online, magazine online va exploda, dar rețineți că vreți ca oamenii să cumpere de la voi și pe viitor, nu doar acum.
Reducerea cheltuielilor și păstrarea angajaților buni
Dacă aveați planuri mari de investiții și vedeți că vânzările au scăzut da, ar fi bine să stați cuminți o perioadă, e mai importantă acum supraviețuirea. Totuși, dacă aveți angajați buni, care aduc plus valoare firmei, încercați să îi ajutați, deoarece veți avea nevoie de ei și după ce apele se vor limpezi. Știu că mulți patroni români încă au mentalitatea că angajații se găsesc pe toate drumurile, dar mai ales acum, în perioadă de criză, oamenii buni vor fi la mare căutare.
Adaptarea afacerilor și pivotarea lor pe direcții noi
Din păcate multe firme și mulți freelanceri nu pot activa exclusiv online, că deh, nu poți vinde fotografie de eveniment dacă toate evenimentele s-au anulat, nici nu poți cânta la nunți dacă nu se mai fac nunți, nici nu poți chema oamenii la restaurant dacă oamenii stau închiși în casă. Nici piulițe nu poți fabrica acasă.
Totuși, te poți adapta. Trebuie să te întrebi ce poate oferi afacerea ta în perioada asta pentru a ajuta oamenii? Cum poți rămâne relevant în perioada crizei, cum poți să atragi atenția oamenilor, să îi ajuti?
- Multe restaurante s-au adaptat rapid și pun accent pe livrarea preparatelor la domiciliu.
- Am văzut săli de fitness ce au mutat activitatea prin clase online.
- Am văzut un magician ce oferă cursuri gratuite de magie pentru copii, tot online.
- Am văzut mai multe teatre ce transmit piesele live pe internet.
- Dacă ești fotograf poți face scurte clipuri pe Youtube, cu tips and tricks pentru ca oamenii normali să facă poze mai bune cu telefonul.
- Dacă ești bucătar poți publica pe Facebook clipuri cu rețete simple de gătit acasă, că tot suntem blocați și avem mai mult timp liber.
- Dacă ai o agenție de turism poți să creezi conținut util pe site sau blog despre destinațiile de vară, că oamenii vor dori să călătorească după ce criza va trece. Nu vei avea clienți chiar acum, dar oamenii te vor ține minte.
- Dacă ai o formație și toate evenimentele s-au anulat poți să urci pe Facebook, Youtube sau Instagram coveruri după melodii cunoscute, că oamenii în continuare au nevoie de entertaiment.
E o perioadă dificilă, dar e și o perioadă în care multe afaceri se vor adapta și vor prospera. Cheia acum nu este vânzarea rapidă, atragerea de clienți ce vor cumpăra pe loc, ci păstrarea atenției publicului, perspectivele pe termen lung.
Știu că multe firme anulează campaniile de promovare, taie bugetele de marketing, dar eu cred că de câștigat pe termen lung vor avea mai ales cei care continuă să comunice corect, să își ajute clienții actuali și potențiali, să fie utili.
Cat de grava crezi ca va fi criza economica?
Nu sunt specialist în economie, și e un teren nou, că ultima criză a fost doar de natură economică, nu era dublată de o pandemie. Mă aștept la minim 6 luni grele, și minim 1-2 ani înceți, în care oamenii vor fi precauți. Depinde mult și de guverne, în România din 2008 până în 2011 statul nu a făcut nimic pentru a relansa economia, poate că de data asta va fi altfel, deja la nivel de UE se iau măsuri, se pregătesc proiectele pentru susținerea firmelor. Oricum, un lucru e cert, nu va trece în 1-2 luni.